Kamēr citi domāja par praktiskiem spēkratiem, tikmēr Ferijs Porše sapņoja par moderniem sporta auto. Šo sapni viņš piepildīja 1948. gada 8. jūnijā, kad pirmais rodsters ar "Porsche" zīmolu "356/1" saņēma ekspluatācijas atļauju.
75 gadus vēlāk "Porsche" zīmols joprojām ir sportiskuma, jaudas, eleganta dizaina un inovatīvu tehnoloģiju iemiesojums. 2023. gads ir īpašs jubilejas gads – svētkus svin gan pats zīmols, gan arī tā ikoniskais "911".
Par godu tam šogad norisināsies dažādi starptautiski pasākumi, kurus auto un zīmola mīļotāji var pagūt apmeklēt.
"Arī Latvijā būs pārsteigumi, kurus ceram jau drīzumā izziņot, tikmēr par godu šai zīmīgajai jubilejai jaunu elpu ieguvis gan "Porsche" centrs "Rīga", gan vairāki pilnībā elektriskie "Taycan", kurus var manīt Rīgas ielās," teica oficiālais zīmola pārstāvis Latvijā, SIA "Baltijas Sporta Auto" valdes loceklis Ivars Norvelis.
Viņš piebilda, ka jubilejas moto ir "Sapņu vadīti" jeb "Driven by Dreams", tāpat īpaši par godu svētkiem ir pielāgots dizains, kurā izmantotas zīmola ikoniskākie toņi "Lava Orange", "Irishgreen", "Speedyellow", "Guardsred", "Modegrau", "Riverblue", "Rubystar" un "Mintgreen" un kurš pašlaik vieno ikvienu oficiālo "Porsche" pārstāvniecību pasaulē.
Tikmēr esam apkopojuši svarīgākos faktus, kas šo zīmolu padara gan leģendāru, gan iedvesmojošu.
Ģimenes bizness dzimst Lielajā depresijā
Pirmais pasūtījums nebija jāgaida ilgi, un tas nāca no autoražotāja Kemnicā, prasot izstrādāt sešu cilindru dzinēju vidēja darbības rādiusa auto, kā arī pilnīgi jaunu standarta astoņu cilindru dzinēju. Tam sekoja vēl citi, piemēram, pagriežama riteņu ass un piecu cilindru radiālais dzinējs ar gaisa dzesēšanu kravas transportlīdzekļiem.
"Porsche" atrod mājvietu Cufenhauzenē
Ferijs uzņēmuma vārdā jau 1937. gadā iegādājās zemes gabalu "Spitalwaldstrasse 2", kur joprojām mājo "Porsche Werk 1" jeb "Porsche Exclusive Manufaktur". Ražotnes būvniecība sākās 1937. gadā, un jau 1938. gada 25. jūnijā uzņēmums varēja uz to pārcelties.
"Porsche" izpētes un attīstības centrs kopš 1971. gada atrodas Veizahā, Ludvigsburgā mīt pēcpārdošanas eksperti, tikmēr viena no pasaulē modernākajām automašīnu rūpnīcām ir Leipcigā. Tā tika uzbūvēta 2002. gadā, būtiski modernizēta 2016. gadā, šeit pilnībā tiek ražoti tādi modeļi kā "Panamera" un "Macan".
Unikāls sporta auto, kas līdz sacensībām netiek
Drosme sekot savam sapnim
"To, kuriem ir veicies no sava sapņa izveidot biznesu, parāds pasaulei ir turpināt rūpēties par sapņiem," tā reiz teicis Ferijs Porše. Patiesi, viņš bija iztēlojies automašīnu, kāda vēl nekur neeksistēja, un 1940. gadā sākt strādāt pie sporta auto izveides tik tiešām prasīja drosmi. 1948. gadā dzima pasaulslavenais rodsters "356/1", kuram tolaik bija "Volkswagen" dzinējs un maksimālais ātrums – 135 km/h.
Taču patiesu pirmo starptautisko slavu "Porsche" ieguva 1951. gadā, kad auto pirmo reizi startēja Lemānas 24 stundu izturības sacensībās. Šī bija arī pirmā reize, kad ražotājs vispār piedalījās šāda tipa pasākumā.
Gads, kad debitēja "911"
Jaunajam prototipam papildus sešu cilindru dzinējam ar augšējām sadales vārpstām bija šasija ar neatkarīgo piekari aizmugurējai asij un monokoka virsbūve.
Turpmākajos gados pasaule pieredzēja šīs modeļu līnijas atvasinājumus. Pēc tam, kad 1974. gadā jaunais "911 Carrera RSR Turbo 2.1" ieguva otro vietu Lemānā un sacensībās gūtās mācības tika ņemtas vērā turpmākajā ražošanā, Parīzes auto izstādē debitēja pirmais "911 Turbo".
Šajā laikā "Porsche" strādāja arī Anatols Lapiņš – latviešu izcelsmes "Porsche" galvenais dizainers, kurš šajā amatā bija no 1969. gada līdz pat 1989. gadam. Publiski nereti viņu dēvē par "911" varoni, jo tieši viņa vadībā šī modeļu līnija tika paplašināta.
Pirmā uzvara tuksneša sacensībās
Drūmie 90. gadi un "Porsche" renesanse
Pagājušā gadsimta 90. gados "Porsche" sāka ciest zaudējumus, tāpēc citu pasākumu starpā ražotājs ieviesa vairākas inovācijas efektivitātes uzlabošanai, piemēram, vienādo detaļu stratēģiju, nulles kļūdu principu un "tieši laikā" loģistiku.
Savukārt 2002. gadā publiku pārsteidza "Porsche Cayenne" – sporta daudzfunkcionālais transportlīdzeklis jeb SUV, kuru pirmo reizi plašākai sabiedrībai prezentēja toreizējais Vācijas kanclers Gerhards Šrēders un "Porsche" valdes priekšsēdētājs Vendelins Videkings. 20 gadus vēlāk šis joprojām ir viens no pieprasītākajiem un pārdotākajiem "Porsche" modeļiem pasaulē un arī Latvijā.
2013. gadā sekoja kompaktais SUV "Macan", kuru ražo rūpnīca Leipcigā. Vēl pirms tam tās paplašināšanā tika ieguldīti 500 miljoni eiro.
Elektriskā nākotne
Arī šai nākotnei saknes ir meklējamas "Porsche" vēsturē. Elektrība jau kopš agras jaunības esot aizrāvusi Ferdinandu Porše, tāpēc nav brīnums, ka pirmie auto, ko viņš radīja vēl 19. gadsimta nogalē, bija elektriski. 1900. gadā pirmais "Lohner-Porsche" elektromobilis pat tika izstādīts Parīzes Expo.
Šajā pašā gadā "Porsche" pievienojās arī E-Formulai, kurā veiksmīgi sacenšas vēl joprojām. Turklāt šo sporta auto platforma tiek un tiks izmantota jaunu elektrisko modeļu attīstībai un uzlabošanai.
Šā gada pavasarī "Porsche" publiski apstiprināja, ka tā modeļu klāsts piedzīvos pārmaiņas, proti, sagaidāms, ka vairāki esošie modeļi kļūs pilnībā elektriski. Piemēram, plānots, ka no 2024. gada būs pieejams elektriskais "Macan", kam desmitgades vidū sekošot pilnībā elektriskais "718", vēlāk – arī "Cayenne".