Tomēr eksperti apgalvo, ka bailes par šo tēmu nav pamatotas. Elektromašīnu aizdegšanās nav nekāda ikdiena – statistikas dati pat liecina, ka tie aizdegas daudz retāk nekā iekšdedzes auto.
ASV Nacionālā transporta drošības padome kopā ar apdrošināšanas sabiedrību "AutoinsuranceEZ" veica pētījumu un konstatēja, ka vislielākais aizdegšanās risks ir hibrīdiem, savukārt pilnībā elektriskajiem auto šāda iespējamība statistiski ir vismazākā. No 100 000 sava tipa transportlīdzekļu dažādu iemeslu dēļ ir aizdegušies 3474 hibrīdi, 1529 iekšdedzes mašīnas un tikai 25 elektroauto.
Ņemot vērā to, ka elektroauto akumulatorus būtu ārkārtīgi grūti nodzēst, ražotāji šim faktoram pievērš ļoti daudz uzmanības, un tiek darīts viss, lai aizdegšanās risku novērstu jau pašā sākumā. Piemēram, "Hyundai" izmanto akumulatoru vadības sistēmu (BMS), kas uzrauga katra atsevišķa elementa spriegumu, kā arī akumulatora temperatūras izmaiņas. Tiklīdz parādās kāda nobīde no normas, tiek atvienotas atsevišķas šūnas un autoīpašnieks tiek brīdināts par nepilnībām darbībā. Šādi tiek samazināts aizdegšanās risks, kas patiesībā jau tāpat nav liels.
Elektroauto aizdegšanās tēma sabiedrībā dažbrīd kļūst īpaši populāra, jo katram šādam atgadījumam tiek pievērsta nesamērīgi liela uzmanība. "Te ir divi būtiski aspekti. Pirmais – šī tēma tiek nevajadzīgi uzkurināta – katrs šāds notikums medijos tiek izcelts ar skaļiem virsrakstiem. Otrais – tomēr jāņem vērā, ka elektroauto akumulatora dzēšana ir daudz sarežģītāka nekā jebkura cita auto gadījumā," norāda žurnāla "Klubs" auto eksperts Toms Timoško.
Viņš atceras, ka pirmajiem elektromodeļiem bija konstrukcijas nepilnības, kā dēļ akumulatoriem bija lielāks pašaizdegšanās risks. Taču visus zināmos gadījumus ražotāji jau ir izpētījuši un nepieciešamības gadījumā konkrētās versijas ir atsaukuši, respektīvi – īpašnieki varēja doties pie oficiālā dīlera un bez maksas novērst nepilnības.
"Patiesībā tas, ka transportlīdzekļi var aizdegties, nav nekas jauns. Pat aviācijā, kas, šķiet, ir ļoti droša joma, bija līdzīga situācija. "Boeing 787" lidmašīnām bija īpaša problēma ar akumulatoriem – tie reisa laikā varēja uzliesmot. Jā, tāpēc arī dažās pazemes stāvvietās elektroauto, kā arī gāzes auto neļauj atstāt tieši šī iemesla dēļ. Gāzes mašīnas it kā varot uzsprāgt, savukārt degošu elektroauto ir grūti nodzēst, tāpēc ugunsgrēks varot nodarīt kaitējumu citu personu īpašumam," skaidro Toms.
Aizdegšanās risks palielinās, ja akumulatoram rodas mehāniski bojājumi – galu galā no satiksmes negadījumiem mašīnas joprojām nav pasargātas. Tāpēc, uzstādot tajās dažādas drošības sistēmas, ražotāji parūpējas arī par akumulatora fizisko aizsardzību. Dažkārt akumulatoram tiek likta, piemēram, titāna sakausējuma aizsargkārta, kas lieliski pasargā no triecieniem un cita kaitējuma.
"Starp citu, pat nodegušā elektromašīnā akumulators var būt pilnīgi vesels, jo auto var aizdegties ne tikai akumulatora dēļ," piebilst Toms Timoško.
Šī gada sākumā Dienvidkorejā tika veikts eksperiments, kurā "Hyundai" mediju pārstāvjiem demonstrēja, kā fiziski aizsargā savus elektroauto akumulatorus. Testa nolūkā viens no "Hyundai" populārākajiem modeļiem "Ioniq 5" ar 64 km/h taranēja tonnu smagu barjeru. Sadursme tika izplānota tā, lai sabojātu vairāk nekā 40% mašīnas priekšdaļas.
Pēc trieciena visi logi bija savās vietās un durvis bija iespējams atvērt – tas ir viens no galvenajiem pasažieru drošības kritērijiem, lai pēc sadursmes viņi netiktu iesprostoti salonā. Tāpat no auto apakšas iztecēja nedaudz dzesēšanas šķidruma, un akumulatoram bija pavisam nelieli bojājumi, taču tas neradīja ne aizdegšanos, ne elektrolīta noplūdi.
"Akumulatori ir stingri nostiprināti ar atsevišķām skrūvēm, lai sadursmes gadījumā neatdalītos no automašīnas. Pēc testiem mēs zinām, ka sānu sadursmes laikā aizdegšanās var notikt. Taču tāpēc mēs sānu sliekšņus piepildām ar īpašiem sakausējumiem un konstrukcijām, bet aizmugurē uzstādām absorbējošu konstrukciju," stāsta "Hyundai Motor Group" drošības attīstības nodaļas direktors Beks Čangins.
Lai gan elektriskie auto jau tagad mēdz uzliesmot ļoti reti, pilnveidojoties akumulatoru tehnoloģijām, šādi gadījumi kļūs vēl retāki. Galu galā jau tagad dažu ražotāju akumulatori neaizdegas pat tad, kad gūst mehāniskus bojājumus.