Viena viskozitātes kategorija – daudz un dažādu motoreļļu
Auto dīleri pieprasa izmantot tieši ražotāju apstiprinātās motoreļļas, kuras ir atrodamas katra lietotāja rokasgrāmatā, jo vienā viskozitātes kategorijā var pārstāvēt vairāki dažādu motoreļļu varianti ar pilnīgi atšķirīgiem apstiprinājumiem. Piemēram, "TotalEnergies" klāstā ir pat septiņas dažādas eļļas 0W-20 kategorijā.
Lai iegūtu ražotāja apstiprinājumu, eļļai jāatbilst tādiem būtiskiem standartiem kā ACEA vai API, un tai ir jāveic papildu testēšana ar transportlīdzekļa ražotāja dinamometriem, kā arī daudz laboratorijas testu.
Patērētāju testi var būt neprecīzi un maldinoši
Zināms, ka viena motoreļļu ražotāja viskozitātes kategorijas var būt pieejamas vairākās versijās ar atšķirīgām īpašībām. Patērētāju testi tiek veikti, pārbaudot eļļas uz nejauši izvēlētiem dzinējiem, neņemot vērā ražotāja apstiprinājumus, tādēļ arī rezultāti var būt neprecīzi un maldinoši. Ir iespējams, ka vienas eļļas aizstāšana noteiktā viskozitātes pakāpē ar citu tās pašas markas eļļu ar identisku viskozitātes pakāpi, bet ar atšķirīgu apstiprinājumu, iegūs kontrastējošus testa rezultātus.
"Atsevišķu motoreļļu apstiprinājumi izvēlētiem dzinējiem ir rezultāts ļoti augsti attīstītai darbībai un testiem. Lai iegūtu ražotāja apstiprinājumu, eļļai bieži vien ir jāatbilst ACEA vai API standartam un tai ir jāveic papildu transportlīdzekļa ražotāja dinamometru un laboratorijas testi. Šādi testi pārbauda daudz aspektu, kas ir svarīgi dzinēja ilgtspējai: atsevišķu komponentu nodilumu, tīrību, nogulšņu rašanos, gredzenu bloķēšanos u.c. Ražotāja apstiprinājums ir svarīgākais kvalitātes sertifikāts un vienīgais pareizais kritērijs eļļas izvēlei moderniem dzinējiem," stāsta "TotalEnergies" vadošais eksperts Andrejs Hudžidzskis.
Motoreļļas piedevas var anulēt tās apstiprinājumu
Vairāki automašīnu ražotāji aizliedz izmantot piedevas, jo tās var mainīt eļļas īpašības un anulēt tās apstiprinājumu. Piedevas kombinācijā ar apstiprinātu eļļu var sabojāt kritiskās dzinēja sastāvdaļas, piemēram, izraisīt eļļas sūkņa bojājumus un eļļošanas kvalitātes pasliktināšanos.
Vairums auto īpašnieku pirms katras eļļas nomaiņas izvēlas izmantot "iztīrītājus", tomēr "TotalEnergies" uzskata, ka, izmantojot atbilstošas kvalitātes, proti, homologētu eļļu, un ievērojot atbilstošu nobraukumu, nav nepieciešams tos izmantot, tomēr, ja pēc motoreļļas nomaiņas sistēmā paliek daļa no vecās eļļas ar piedevu, un ja tā ir "agresīva ķīmija", tad sajaukumā ar jauno eļļu, tā var negatīvi ietekmēt, piemēram, elastomērus, kas tiek izmantoti blīvēs vai virknes reģenerācijā.
"Eļļas izvēle, pamatojoties uz ražotāja apstiprinājumiem, ir ērtība pircējam. Vienkārši jāsalīdzina simbolus rokasgrāmatā ar tiem uz eļļas iepakojuma. Ja tie ir saderīgi, varat droši izvēlēties konkrēto produktu. Nav nepieciešama zināšanas par eļļas klasifikāciju. Kad homologācija ir pareizi izvēlēta, eļļas viskozitāte ir otršķirīga. Bieži vien apstiprinājumi tiek izsniegti arī konkrētiem ģeogrāfiskajiem reģioniem, ņemot vērā vides temperatūru, izplūdes emisiju standartus vai izmantotās degvielas sastāvu," norāda Hudžidzskis.