Jau vairāk nekā 50 gadus "Renault Group" aktīvi iesaistās satiksmes drošības uzlabošanā. Šo gadu laikā radītas modernākās braukšanas palīgtehnoloģijas un izveidota unikāla sadarbība ar glābšanas dienestiem.
Negadījumus ir iespējams novērst, uzlabojot vadītāja atbalsta sistēmas un drošības aprīkojumu, tāpēc nedaudz vairāk kā 50 gados zīmols ir reģistrējis vairāk nekā 2000 patentu, kas saistīti ar automobiļu drošību.
Pašreizējā "Renault" modeļu klāstā ir vairāk nekā 36 sistēmas drošai braukšanai un auto novietošanai stāvvietā, kā arī 60 aprīkojuma elementi, kas saistīti ar drošību un palīdz samazināt sadursmju vai traumu risku un to smagumu. Apstiprinājums tam, ka "Renault Group" ir apņēmusies gādāt par vadītāju, pasažieru un citu satiksmes dalībnieku drošību visā pasaulē, ir "Human First Program".
Negadījumu seku novēršana un mazināšana ir visas sabiedrības veselības problēma, kā arī "Renault Group" absolūta prioritāte. 1969. gadā, laikā, kad ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušo skaits sasniedza rekordlielus apmērus un uz Francijas ceļiem vien dzīvību zaudēja vairāk nekā 14 500 cilvēku, "Renault" un PSA nodibināja "Nelaimes gadījumu, biomehānikas un cilvēku uzvedības izpētes laboratoriju" jeb LAB.
Zināmā mērā pateicoties LAB, 2022. gadā bojāgājušo skaits Francijā samazinājās jau līdz 3260, lai gan reģistrēto transpotrlīdzekļu skaits gadu gaitā ir ievērojami pieaudzis. "Nelaimes gadījumi tagad notiek retāk, taču to joprojām ir pārāk daudz," saka Stefans Bufā (Stéphane Buffat), LAB direktors un "Renault Group" galvenais ceļu satiksmes drošības eksperts, kurš seko savai misijai "mērķtiecīgi samazināt ceļu satiksmes negadījumu un nāves gadījumu skaitu līdz nullei".
Lai paaugstinātu ceļu satiksmes drošību, jārīkojas savlaicīgi
Pēdējo desmitgažu laikā "Renault Group" savus automobiļus ir aprīkojusi ar vairākām sistēmām, kas būtiski paaugstina vadītāja un pasažieru drošību. Tās, piemēram, ir platākas drošības jostas, kas aizsargā krūškurvi, un pedāļi, kas negadījuma laikā ievelkas, lai samazinātu kāju lūzumu risku.
"Dažādas palīgsistēmas, piemēram, avārijas bremzēšana un pasažieru aizsardzības aprīkojums, tostarp gaisa spilveni, "Renault Group" ražotajos modeļos ir standarta aprīkojums, jo grupa par drošības jautājumiem sāk domāt jau mašīnas projektēšanas stadijā," norāda Klēra Petī-Bulanžēra, "Renault Group" glābšanas operāciju eksperte.
"Pirms vairāk nekā desmit gadiem uzrunājām glābējus un sapratām, ka mēs kā ražotājs varam dot būtisku ieguldījumu, lai vēl efektīvāk glābtu cilvēku dzīvības. Tas attiecas arī uz pasažieriem, kas iesprostoti negadījumā bojātā automašīnā, jo glābšanas dienesti tagad var operatīvāk un efektīvāk veikt avārijas seku likvidēšanas pasākumus," atceras Klēra. Ugunsdzēsēju un citu glābšanas dienestu vajadzībām tika izstrādātas tā dēvētās glābšanas instrukcijas, kas ietver detalizētu tehnisko informāciju par konkrēto auto un ir pieejamas, noskenējot transportlīdzekļa vējstiklā ievietotus QR kodus.
"Golden hour" jeb "Zelta stunda"
Kristofs Lengloss (Christophe Lenglos), Ivelīnas departamenta Ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (SDIS) brigadieris, kurš pēdējos piecus gadus ir norīkots sadarboties ar Renault Group, atgādina, ka ir ārkārtīgi svarīgi palīdzību cietušajiem sniegt pēc iespējas ātrāk, jo statistiski visbiežāk nāve pēc ļoti smagas sadursmes iestājas vienas stundas laikā, un tieši tāpēc šo laika sprīdi sauc par "zelta stundu". Mūsdienās, kad pasažieru aizsardzības nolūkos automašīnas kļūst aizvien izturīgākas, glābšanas dienestu izmantotās metodes mainās. "Tā vietā, lai jaunās paaudzes automobiļos mēs mēģinātu sagriezt virsbūvi, mēs mēģināsim izveidot glābšanas tuneli, caur ko izvilkt cietušo," saka Kristofs.
Vēl viens ar braukšanas drošību cieši saistīts jautājums, kas nākotnē kļūs arvien aktuālāks, attiecas uz elektromobiļu gaitas akumulatoriem un to aizdegšanās risku. "Renault Group" modeļos vilces akumulators, ko ieskāvušas liesmas, no aizdegšanās ir pasargāts apmēram pusstundu. Kristofs Lengloss skaidro, ka ugunsdzēsēji degošu akumulatoru var apdzēst ļoti īsā laikā, jo "Renault Group" ieviestais jauninājums "Fireman Access" nodrošina tiešu piekļuvi liesmu avotam. Pateicoties tam, elektromobiļa ugunsgrēku var likvidēt piecās līdz desmit minūtēs, nevis vienā līdz trīs stundās. Turklāt ieguvums ir ne tikai ievērojamais laika ietaupījums, bet arī patērētā ūdens ekonomija, jo ierasto 11 000 litru vietā tiek izlietoti tikai aptuveni 1300.
Personīgais treneris uz ceļa
Vienlaikus ar tehniskajiem jauninājumiem "Renault Group" strādā arī citā jomā, kas var palielināt drošību, proti, ražotāja uzmanības lokā ir autovadītāju uzvedība un nevēlamie ieradumi. Atļautā ātruma pārsniegšana, braukšana pēc alkohola lietošanas un viedtālruņa lietošana braukšanas laikā, kas saskaņā ar Pasaules Veselības organizācijas datiem četras reizes palielina negadījuma risku, ir daži no faktoriem, kas var veicināt iekļūšanu negadījumā.
"Esam izstrādājuši daudzas braukšanas palīgsistēmas, piemēram, avārijas bremzēšanas palīgsistēmu un braukšanas joslas saglabāšanas sistēmu, taču ar to joprojām nepietiek! Nelaimes gadījumi visbiežāk, pat 93 % situāciju, notiek cilvēcisku kļūdu dēļ," norāda Kristiāns Tafēns, "Renault Group" braukšanas palīgsistēmu un autonomo transportlīdzekļu eksperts.
2024. gadā "Renault Group" modeļos tiks uzstādīta jauna sistēma "Safety Coach" jeb "drošības treneris". Kā skaidro Tafēns, sistēmas uzdevums ir ietekmēt autovadītāju uzvedību, analizējot viņu braukšanas stilu no drošības un ceļu satiksmes noteikumu ievērošanas viedokļa, kā arī liekot viņiem apzināties riskus, kuriem viņi var tikt pakļauti braukšanas laikā. Sistēma sniegs autovadītājiem personalizētus padomus, tostarp atkarībā no katra cilvēka individuālajiem paradumiem ieteiks aktivizēt konkrētu braukšanas palīgmehānismu. Piemēram, tiem autovadītājiem, kuriem ir nosliece uz ātruma pārsniegšanu, tā ieteiks izmantot ātruma ierobežotāju. Šo risinājumu izmantošana kļūs vienkāršāka pēc tam, kad Renault Group 2026. gadā būs ieviesusi programmdefinēto auto koncepciju, kas lietotājiem ļaus mašīnā lejupielādēt jaunākās un atjaunināt esošās drošības funkcijas.
Ilgtermiņā paredzēts, ka personīgais "drošības treneris" arī brīdinās vadītājus par iespējamajiem riskiem. "Piemēram, tad, kad sistēma konstatēs neuzmanību, miegainību, kā arī, lai pārbaudītu, vai vadītājs ir pareizi novērtējis situāciju pirms apdzīšanas," saka Tafēns. Tas padarīs braukšanu vēl patīkamāku.