Personīgais auto – arvien dārgāka ekstra
Augstā inflācija un piegādes ķēžu pārrāvumi, ar kuriem sadzīvojam jau vairāk nekā gadu, atstājuši iespaidu arī uz izdevumiem par personīgā auto uzturēšanu. Daudzās automašīnās izmanto specializētas detaļas, no kurām dažas var būt patentētas vai ekskluzīvas konkrētiem ražotājiem līdz ar to problēmas var sagādāt to piegāde.
Tā kā Latvijā braucam ar salīdzinoši veciem auto, tie bieži iziet no ierindas un arvien vairāk jāmaksā par to remontu, jo augušas darbaspēka un arī auto rezerves daļu izmaksas. Lai gan mazlietoti transportlīdzekļi, salīdzinot ar vecākiem modeļiem, ir retāk jāremontē, un tiem ir garāki apkopes intervāli, tomēr arī tie kādreiz mēdz saniķoties un progresīvās tehnoloģijas – sensori, kameras, sarežģītas datorsistēmas – remontu var padarīt ļoti dārgu. Tāpat ir nepieciešamas specifiskas zināšanas, lai veiktu šo auto diagnostiku un remontu, savukārt zinošu auto mehāniķu nav tik daudz. Plānots, ka tuvākajā laikā pieaugs arī CSDD pakalpojumu cena, un, piemēram, izmaksas par tehnisko apskati vidēji palielināsies par 10%. Šo iemeslu dēļ personīgais auto kļūst par arvien dārgāku ekstru.
Kopš šī gada jūlija ir stājušies spēkā grozījumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā, kas skar uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa aprēķināšanas kārtību. Ja iepriekš nodokļa aprēķins tika veikts, ņemot vērā automašīnas motora tilpumu, tad turpmāk to aprēķinās atbilstoši transportlīdzekļa motora maksimālajai jaudai kilovatos. Atkarībā no uzņēmumam piederošajiem transportlīdzekļu modeļiem, šīs izmaiņas vairāk vai mazāk sadārdzinās visu uzņēmumu autoparka izmaksas.
Jāņem vērā, ka privātās automašīnas izmantojam ļoti neefektīvi – aptuveni 90% laika tās ir dīkstāvē, turklāt SKDS dati liecina, ka 40% Rīgas un Jūrmalas iedzīvotāju, kuriem ir autovadītāja apliecība, visbiežāk brauc vieni, savukārt 38% mājsaimniecību ir vairāk nekā viena automašīna.
Pēcpandēmijas laikā augušas izmaksas arī par automašīnu apdrošināšanu. "Neraugoties uz to, ka pēdējā gada laikā auto apdrošināšanas cenu kāpums ir pierimis un pielīdzinājies vispārējai tirgus inflācijai, joprojām šajā jomā ir vērojama samērā liela vidējā tirgus inflācija. Kā liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati par apdrošinātāju KASKO un OCTA prēmijām, kopš 2021. gada maija inflācija transporta apdrošināšanā ir sasniegusi 59,1%. Ievērojamo cenu kāpumu veicināja Covid-19 izraisītais kritums auto nozarē, kas pastiprināti tika novērots pandēmijas pirmajos divos gados – ar transportu saistītajās jomās tas pārsniedza vidējo kritumu vismaz divas vai nereti pat trīs reizes," skaidro Oskars Martuzāns, apdrošināšanas kompānijas AON risku apdrošināšanas grupas vadītājs.
Tirgū jauni auto izmantošanas pakalpojumi
Paaugstinoties automašīnas uzturēšanās izmaksām, aktualizējoties vides aizsardzības problemātikai un mainoties pārvietošanās paradumiem, pēdējos gados tirgū parādās arvien jauni automašīnu nomas pakalpojumi.
Pirms vairākiem gadiem popularitāti ieguva automašīnu koplietošanas pakalpojums, kas īpaši iecienīts tieši gados jaunu autobraucēju vidū, kuri dzīvo lielo pilsētu centros un izvēlas maksāt par auto tikai tad, kad patiešām nepieciešams kaut kur pārvietoties. Šim pakalpojumam kļūstot arvien pieejamākam, pamazām iedzīvotāji izvēlas atteikties no personīgā auto.
Tomēr ģimenēm, kas dzīvo attālāk no centra, vai kuriem ir aktīvi hobiji, vai tiem, kuri mitinās ārpus pilsētām, kur koplietošanas automašīnas ne vienmēr ir pieejamas, ir nepieciešami citi risinājumi. Šīs iemesla dēļ tirgū ienācis jauns pakalpojums – auto abonēšana, kas nodrošina daudz plašākas iespējas iedzīvotājiem atteikties no sava auto. Tā darbojas līdzīgi kā dažādu lietotņu abonēšana, piemēram, "Netflix", "Spotify" vai viedtelevīzija. Kamēr klients maksā mēneša maksu par auto izmantošanu, tikmēr tā ir viņa rīcībā. Šim pakalpojumam ir vairākas priekšrocības.
"Parasti mēneša maksā ir iekļautas visas izmaksas, kas saistītas ar auto apkopi, remontu, riepu maiņu un apdrošināšanu, kā arī 24/7 palīdzība uz ceļa un maiņas auto, ja iestājies apdrošināšanas gadījums. Tas nozīmē, ka klientam nav jāuztraucas par neparedzētu remonta izmaksu apmaksu. Klients brīvi var izvēlēties abonēšanas ilgumu, kas var būt no sešiem mēnešiem līdz vairākiem gadiem atkarībā no nepieciešamības, un pēc tam nomainīt auto uz citu. Abonēšanai tiek piedāvātas dažādu marku un modeļu automašīnas, tāpēc abonēto auto var pielāgot savam dzīvesveidam, piemēram, pavasara un vasaras sezonā, kad biežāk paredzēts doties ārpus pilsētas, abonēt lielāku automašīnu, rudenī un ziemā, mazāku, tāpat to iespējams pielāgot, ja darbs ir sezonāla rakstura," stāsta Arvis Eņģelis, "MyBee" vadītājs Latvijā.
Izmantojot šos jaunos auto nomas pakalpojumus, autovadītājam nav jāraizējas arī par auto nolietojumu un tā vēlāku tālākpārdošanu. Tāpat abonēšanas pakalpojumu sniedzējs parūpējas par automašīnas tehnisko apskati, kas var būtiski ietaupīt klienta laiku un raizes. Savukārt, uzņēmumu vadītājiem nav jāvelta laiks autoparka pārvaldīšanai, jo visas rūpes par auto apkopi uzņemas pakalpojuma sniedzējs.
Tendences lecina, ka privāto automašīnu nākotnē kļūst krietni mazāk, jo augs pieprasījums pret videi draudzīgākiem un izmaksu ziņā efektīvākiem risinājumiem, vēl vairāk attīstot dažādus automašīnu nomas risinājumus, sabiedrisko transportu un mikromobilitāti.