Izrādās, tie ir pasaulei vēl neprezentēti auto, kurus ražotāji izmēģina uz reāliem ceļiem, taču pagaidām nevēlas atklāt sabiedrībai visu pilnībā, tāpēc rūpīgi sargā to no ziņkārīgo acīm. Un daži zīmoli šajā procesā iesaista pat sabiedrību.
Šovs "Auto maskā"
Agrīnajos testēšanas posmos mašīnas mēdz izbraukt arī uz publiskajiem ceļiem, tikai... tās bieži tiek paslēptas zem blīva pieguloša pārklāja. Tā ražotāji it tā pasaka, ka būs kas jauns, bet neatņem gaidāmo pārsteigumu. Turklāt testēšanas posmā jaunās mašīnas bieži vien ir pat interesantākas nekā pēc palaišanas tirgū, kas, protams, rada lielu interesi sociālajos tīklos.
"Ne velti kompānijas izmanto dažnedažādus melnā un baltā salikumus. Mūsu acis seko izliektajām melnajām un baltajām līnijām, un tas neļauj saprast īstās dizaina formas," skaidro "Kursors.lv" auto eksperts Māris Gaugers.
"Starp citu, daži ražotāji kamuflāžas rakstam pievērš lielu uzmanību. Šaha dēlīša kvadrātiņi nebūt nav vienīgais variants, nereti tiek radīts kas pavisam savdabīgs, arī citās krāsās. Bet vēlāk šis raksts var parādīties jaunās mašīnas interjera elementos," saka žurnāla "Klubs" auto apskatnieks Toms Timoško.
Kāpēc tas tiek darīts?
Ir tā, ka citādi īstā, dzīvā vidē ražotāji savus modeļus pārbaudīt nevar. Šādi, piemēram, var saprast, kāda ir vadāmība reālos apstākļos. No otras puses, maska palielina mašīnas svaru un neļauj precīzi aprēķināt aerodinamikas rādītājus, bet šādi testi vienalga ir ļoti noderīgi.
Tomēr visu atklāt zīmoliem arī negribas, lai saglabātu intrigu līdz oficiālajai prezentācijai. "Tā ir vienkārši mārketinga stratēģija – kompānija cenšas saglabāt noslēpumainības plīvuru, pretējā gadījumā cilvēki jau būs apraduši ar auto izskatu un prezentācijas brīdī vairs nebūs nekāda wow efekta. Viņi vēlas paildzināt gaidīšanas svētkus – lai cilvēki alkst pēc kaut kā jauna," saka Toms Timoško.
Vēl gaidāmajai novitātei vajag pievērst pēc iespējas vairāk potenciālo pircēju uzmanības. "Ir pietiekami daudz cilvēku, kuri vēl nav gatavi pirkt jaunu mašīnu vai vienkārši nespēj izvēlēties īsto. Varbūt viņi kaut kur ar acs kaktiņu ieraudzīs šo modeli, ieinteresēsies un nolems sagaidīt tā nonākšanu tirgū. Tas ir liels uzmanības magnēts," secina Māris Gaugers.
Ja tic runām, tad dažas kompānijas pašas fotografē savus maskētos modeļus un publisko bildes. Tas viss tiek darīts, lai uzkurinātu potenciālo pircēju interesi par gaidāmo auto. Un tas arī nostrādā – cilvēkus ļoti interesē, kas tad tur ir apakšā.
Tāpat nereti zīmoli uz ielas izlaiž mašīnas ar ne tik blīvu masku – lai būtu saskatāmas dažas eksterjera līnijas. Arī tas ir veiksmīgs mārketinga triks, jo reti kurš auto cienītājs laidīs garām iespēju uz ielas iemūžināt šādu testa auto. "Neslēpšu – ārzemēs ieraugot šīs mašīnas, es ātri velku ārā telefonu un fotografēju. Žurnālisti visā pasaulē raksta par kamuflāžas testiem un publicē tā saucamos "spiegu foto". Tas viss rada ļoti labvēlīgu informatīvo fonu jauno modeļu prezentācijai un ražotājam gandrīz neko nemaksā," smaida Māris Gaugers.
Sociālajos tīklos pat ir grupas, kurās cilvēki dalās ar maskēto auto fotogrāfijām un aktīvi izsaka versijas, kas tas ir, ko aizstās un kas tajā būs īpašs.
Kāds atrod oriģinālus veidus
Tomēr dažas kompānijas izvēlas citu ceļu: lai gan arī šie zīmoli nomaskē savus jaunākos modeļus, taču tie padara sabiedrību par sava noslēpuma līdzzinātājiem. Piemēram, elektriskais "Peugeot e-3008" debitēs tikai rudenī, taču jau šobrīd jaunais modelis tiek testēts publiskā vidē, it kā jau būtu daļa no franču uzņēmuma saimes.
Taču franči ir gājuši vēl tālāk. 2023. gada sākumā "Peugeot" sāka attīstīt stratēģisko sadarbību ar jaunajiem dizaineriem un māksliniekiem. Daži sadarbības projekti, piemēram, "Camocatch", pārtop par sociālo mediju kampaņām plašākai sabiedrībai. Mērķis ir padarīt uzņēmuma jaunās paaudzes dizaina valodu pēc iespējas atpazīstamāku.
Maija sākumā "Peugeot" aicināja tiešsaistē balsot par sev tīkamāko jaunā modeļa kamuflāžas dizainu. Jūnijā zīmola sociālo mediju kontos tika saskaitīti tūkstošiem balsu, un tika izvēlēti trīs maskēšanas varianti: ielu māksla, optiskā māksla un prototips. Tieši šajos motīvos ietērpti jaunie "e-3008" tagad ripo pa Eiropas ceļiem.
Vasarā "Peugeot" izsludināja piedzīvojumu ar nosaukumu "Camocatch". No 15. jūlija līdz 15. augustam Francijas ražotājs ikvienu aicināja pamanīto maskēto "Peugeot e-3008" nofotografēt un dalīties ar uzņemtajiem attēliem savā "Facebook" vai "Instagram" kontā, izmantojot atbilstošus tēmturus. Seši izlozētie laimīgie fotografētāji tiks uzaicināti uz "e-3008" mediju testiem 2024. gadā; jaunais elektroauto oficiāli tiks prezentēts šī gada septembrī. Tuvākajā nākotnē "e-3008" aizstās ar iekšdedzes dzinēju darbināmo "3008" apvidnieku, un tas ir būvēts uz jaunās pilnībā elektriskās "STLA Medium" platformas.
Lēmums iesaistīt sabiedrību satura veidošanā par topošo automobili ir izdevīgs abpusēji: ražotājs iegūs vairāk uzmanības, bet entuziasti – izbauda azartu. "Mēs visi esam redzējuši īstus auto mārketinga karus – efektīgu reklāmu veidotāji neguļ. Taču "Peugeot", šķiet, ir radījis drosmīgākos un labā nozīmē agresīvākos mārketinga paņēmienus. Es nešaubos, ka arī citi ražotāji šādu pieeju nākotnē izmantos aizvien vairāk," piebilst Timoško.