Ļoti agresīvi braucēji, kuri bieži pārkāpj ceļu satiksmes noteikumus – tā par motociklistiem domā gandrīz puse jeb 45% Latvijas iedzīvotāju, liecina apdrošināšanas sabiedrības "Ergo" veiktā aptauja.
Līdz augusta beigām "Ergo" atlīdzībām pieteikts par 22% mazāk negadījumu ar mototransporta iesaisti nekā pērn šajā periodā, kas ir signāls, ka braukšanas kultūra uzlabojas.
Aptauja, kurā iedzīvotāji tika aicināti novērtēt motociklistu braukšanas kultūru, norāda uz to, ka motobraucēju tēls sabiedrības acīs ir drīzāk negatīvs. Tomēr rezultātos jaušama arī pozitīva nots, jo salīdzinoši liela daļa aptaujāto uzskata, ka moto braukšanas kultūrai kopumā drīzāk ir tendence uzlaboties, nevis pasliktināties.
Motobraucēju apdraudēti
38% aptaujāto atzinuši, ka, piedaloties ceļu satiksmē kā autovadītāji vai kājāmgājēji, ir piedzīvojuši situācijas, kurās motociklisti viņus apdraudējuši. Autovadītāji šo apdraudējumu izjutuši vairāk (25%) nekā gājēji (13%). Savukārt sadalījumā pa Latvijas reģioniem Zemgales iedzīvotāji nepatīkamas, ar motociklistu braukšanas kultūru saistītas, situācijas satiksmē piedzīvojuši visbiežāk (43 %). Zemgalei seko Kurzeme, Rīga, Pierīga, Vidzeme, bet vismazāk ar apdraudējumu no motociklistu puses saskārušies Latgales iedzīvotāji – 32%.
Stereotipi vai patiesība?
Raksturojot, kādi ceļu satiksmē ir motociklu vadītāji, lielākā daļa jeb 45 % aptaujāto norāda, ka motociklisti ir agresīvi braucēji, kuri bieži pārkāpj ceļu satiksmes noteikumus. Aptuveni trešdaļa jeb 32 % respondentu motociklistus vērtē neitrāli, un tikai 18 % – pozitīvi, uzskatot, ka motobraucēji ir pieklājīgi un ievēro noteikumus. Visnegatīvāk pret motociklistiem noskaņoti vecāka gada gājuma cilvēki (60-74 gadu vecumā), bet vislabvēlīgākie ir iedzīvotāji 30-39 gadu vecumā.
Savukārt respondentu atbildes uz jautājumu par motociklistu braukšanas kultūras maiņu iezīmē pozitīvāku tendenci. 35% aptaujāto ir drīzāk optimistiski, uzskatot, ka motobraukšanas kultūra mainās uz labo pusi un motociklisti arvien vairāk rēķinās ar citiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Tiesa, 22% jeb katrs piektais Latvijas iedzīvotājs ir pretējās domās, norādot, ka, viņuprāt, motociklisti kļūst tikai pārgalvīgāki, bet 37% uzskata, ka braukšanas kultūrā pēdējo gadu laikā nav novērojamas būtiskas izmaiņas. Viskritiskākie šajā jautājumā ir zemgalieši, bet vispozitīvāk noskaņoti Vidzemes un Kurzemes iedzīvotāji.
Uzmanību – rudens lapas un KASKO
Braukšanas kultūra ir cieši saistīta ar ceļu satiksmes negadījumu skaitu. Šogad būtiski – par 22% – samazinājies "Ergo" pieteikto KASKO, OCTA un nelaimes gadījumu apdrošināšanas atlīdzību skaits par negadījumiem, kuros iesaistīts mototransports. Līdz augusta beigām saņemti 87 šādi pieteikumi. Galvenokārt tajos bijuši iesaistīti motociklisti, bet daudz retāk – motorolleru un mopēdu vadītāji.
Negadījumi bijuši visdažādākie: gan motobraucēju, gan autovadītāju izraisīti, tomēr starp tiem iezīmējas dažas biežākās situācijas. Piemēram, motociklisti nepaspēj laikus noreaģēt un nobremzēt brīdī, kad priekšā braucošie auto strauji samazina ātrumu. Motociklisti bieži nepamana autovadītāju plānotos manevrus, un otrādi – autovadītāji spogulī nepamana motociklus. Tāpat motociklu un auto sadursmes bieži notiek, automašīnām veicot kreiso pagriezienu.
"Ņemot vērā, ka pērn no visiem gada mēnešiem tieši septembrī saņēmām visvairāk šādu pieteikumu, sākoties rudens sezonai, aicinām motobraucējus būt īpaši uzmanīgiem un parūpēties par savu drošību. Laikam kļūstot mitrākam un tumšākam, jāpārliecinās, ka transportlīdzekļa riepas un lukturi ir atbilstošā kārtībā, kā arī jāievēro lielāka distance no priekšā braucošajām automašīnām. Jābrauc lēnāk nekā pavasarī vai vasarā, lai izvairītos no saslīdēšanas uz rudens lapām," skaidro "Ergo" risku parakstīšanas departamenta direktors Raitis Čaklis.
Aptauju pēc "Ergo" pasūtījuma veica tirgus pētījumu kompānija "Norstat Latvija", 2023. gada augustā tiešsaistē visā Latvijā aptaujājot 1009 respondentus vecumā no 18 līdz 74 gadiem.