Foto: Shutterstock
Oglekļa dioksīda izmeši no vieglajiem auto būtiski palielina Eiropas Savienības transporta nozares emisijas apjomu. Tomēr, tā kā ielās izbrauc arvien vairāk elektromašīnu, gaidāms, ka piesārņojuma rādītāji samazināsies. Protams, būtu naivi uzskatīt, ka elektroauto pieaugošās popularitātes pamatā ir tikai ekoloģiski apsvērumi, tomēr fakts paliek fakts – tā kā eiropiešiem ekoloģija kļūst arvien svarīgāka un elektrotransports kļūst par ikdienas transportu, tam nākas attaisnot arvien lielākas cerības.

Elektroauto tirgus turpinās paplašināties

Elektromašīnu tirgus joprojām paplašinās, un īpaši spēcīga šī tendence ir Rietumeiropā. "Tādās valstīs kā Vācija, Francija un Apvienotā Karaliste jaunās elektromašīnas veido sesto vai pat piekto daļu jauno auto tirgus. Salīdzinot ar iekšdedzes analogiem, elektroauto joprojām ir dārgāki, tāpēc Austrumeiropā, kur maksātspēja ir zemāka, tos redz retāk," skaidro "Delfi Auto" redaktors Raimonds Zandovskis.

"The Wall Street Journal" dati to apstiprina. Izdevums raksta, ka pērn, salīdzinot ar 2021. gadu, elektroauto pārdošanas apjomi pasaulē pieauga par 68% un sasniedza 7,8 miljonus eksemplāru. Tikai Eiropā vien gandrīz 14 no 100 pērn reģistrētajām jaunajām mašīnām bija pilnībā elektriskas.

Interesanti, ka 2022. gadā palielinājās plaisa starp pilnībā elektriskajiem modeļiem un "plug-in" hibrīdiem: spraudņa hibrīdu tirdzniecības rādītāji saruka, turpretī pilnībā elektriskie auto veidoja aptuveni 60% visa elektrificēto mašīnu pārdošanas apjoma Eiropā.

Tirgus līderi kļūst vēl populārāki

Starp ražotājiem, kas var lepoties ar labiem realizācijas skaitļiem Eiropā, pirmo vietu ieņem "Volkswagen" grupa, kurai pieder vairāki elektroauto zīmoli. Otrajā vietā ir "Tesla", bet trešajā – "Stellantis" grupa, kas arī zem viena karoga pārstāv vairākus zīmolus. Ceturtajā vietā ierindojas "Hyundai-Kia" grupa, kam salīdzinājumā ar 2021. gadu fiksēts 15% pārdošanas apjoma pieaugums. No pirmā desmitnieka topa šī grupa izcēlās ar vislielāko izaugsmi "plug-in" hibrīdu tirgus daļā – tās pārdošanas apjomi palielinājās pat par 38 procentiem.

"Lieta tāda, ka korejieši jau pašā sākumā noreaģēja uz jaunajām pasaules vēsmām un zibenīgi pārgāja uz elektrisko auto ražošanu. Piemēram, japāņu "Toyota" savu pirmo modeli klajā laida tikai nesen, kamēr citi jau bija pamatīgi ieskrējušies. Ražotājiem ir svarīgi apmierināt klientus, un gan "Kia", gan "Hyundai" pēdējos desmit gados visus ir pārsteiguši ar saviem inovatīvajiem risinājumiem, pārspējot vairākus konkurentus. Tas izskaidro, kāpēc korejieši šobrīd jau ir līdzvērtīgās pozīcijās ar kādreizējiem tirgus līderiem," stāsta Raimonds.

Viņš uzskata, ka iepriekšminētie ražotāji ir spējīgi pilnībā apmierināt pircēju prasības. Salīdzinājumā ar to, kādas, piemēram, "Kia" mašīnas bija pirms dažiem gadu desmitiem, tās ir piedzīvojušas krasu evolūciju. Tagad tās pārsteidz ar unikāliem dizaina elementiem un valdzinošu interjeru, kas atbilst pircēju vēlmēm.

Korejas elektroauto bieži tiek salīdzināti viens ar otru tikai tāpēc, ka to cenas ir vienā līmenī, taču patiesībā šīs mašīnas piedāvā arī ekskluzīvas funkcijas. Piemēram, "Kia EV6" uzstādītā 800 voltu uzlādes sistēma parasti ir atrodama daudz dārgākos modeļos, piemēram, tā radiniekā "Hyundai Ioniq 5", "Audi e-tron GT" un "Porsche Taycan".

Skatīties atpakaļ pagātnē ir kļūda

"Kia EV6" bieži salīdzina ar "Hyundai Ioniq 5". Populārās tehnoloģiju vietnes "pcmag.com" elektroauto recenzents Dags Ņūkombs secina: "Jaunais "Kia EV6" daudzējādā ziņā ir līdzīgs radniecīgajam "Ioniq 5", taču tam ir lielāka sniedzamība ar pilnu uzlādi un labāka dinamika."

Korejieši ir iemācījušies radīt eiropiešiem pievilcīgas mašīnas. Elektroauto šīm kompānijām simbolizē jaunas ēras sākumu un liek pircējiem aizmirst pagātnes likstas.

"Zīmoliem mēdz būt kādas tieši tiem raksturīgas problēmas, taču elektromobiļi tās nemanto. Piemēram, ja konkrēta ražotāja automātiskā transmisija vai atsevišķi dzinēji ir bijuši ne pārāk veiksmīgi, elektromašīnās šādu problēmu nebūs, jo to konstrukcijā šo komponentu gluži vienkārši nav. Piemēram, par "Jaguar" automašīnām ir ļoti daudz stereotipu, no kuriem daļa ir arī pamatota. Bet elektriskais "I-Pace" ir kā no citas pasaules un cilvēku uztverē nesaistās ar "Jaguar" vecajiem modeļiem. Tāpēc vajag atteikties no 20 gadus veciem stereotipiem par vienu vai otru ražotāju. No tehniskā viedokļa, elektroauto ir vienkāršāki, tajos ir mazāk kustīgu detaļu, un šodien dažādu zīmolu transportlīdzekļiem vienā segmentā ir vairāk līdzību nekā jebkad agrāk," rezumē Raimonds Zandovskis.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!