Foto: Shutterstock
Katram piektajam lietotajam auto Latvijā ir sagrozīts odometra rādījums, kas nozīmē, ka tie ir mazāk vērtīgi, nekā norādīts sludinājumos. Taču, ja automašīna ir ievesta no ārzemēm, iespējamība, ka tās nobraukuma dati būs viltoti, krasi paaugstinās. Pārrobežu darījumus ir grūtāk izsekot, tādēļ krāpnieki šo iespēju izmanto, lai izvairītos no soda.

Auto nozares datu uzņēmuma "carVertical" nesen veiktajā pētījumā, kur aplūkotas 14 valstis, atklāts, ka auto, kas Latvijā ir ievesti, ir trīskāršots risks būt ar viltotu nobraukumu nekā vietējiem transportlīdzekļiem.

Nepelnīta uzticība var novest pie viltota nobraukuma

21,8% no Latvijas ceļu satiksmē izmantotajām automašīnām, kuras pārbaudīja "carVertical", ir viltots nobraukums, kas ir sliktākais rādījums no visām izpētītajām valstīm.

25,7% Latvijā importētu auto ir grozīti odometra dati, kas ir krietni augstāks procents nekā vietējā tirgū pārdotiem spēkratiem (9,2%).

Importētas automašīnas, it īpaši no tādām valstīm kā Vācijas, bieži tiek uzskatītas kā kvalitatīvākas, tādēļ pircēji var pārlieku daudz uzticēties lietotu auto pārdevējiem.

"Starptautiskā līmenī ir ļoti grūti kontrolēt lietotu automašīnu kvalitāti, ņemot vērā, ka katrai valstij ir citādāka likumdošana attiecībā uz odometra rādījuma krāpniecību. Tā kā valstis nedalās informācijā par automašīnām, tikko auto tiek eksportēts, tā vēsture sākas no nulles. Tieši šajā brīdī tiek grozīti odometra dati, kas dubulto risku iegūt auto ar sagrozītu nobraukumu, nekā iegādājoties spēkratu vietējā tirgū," skaidro Mats Buzelis, uzņēmuma "carVertical" auto nozares eksperts.

Pircēji Latvijā meklē lietotus auto ārzemēs

Balstoties uz pētījuma datiem, būtiski atšķiras automašīnu īpatsvars, kas iegādātas vietējā tirgū un ievestas no ārzemēm. Tikai 23,7% no Latvijas transportlīdzekļiem visu mūžu "pavadījuši" mītnes valstī. Savukārt 76,3% no valstī izmantotajām automašīnām ir importētas.

Vairumā izpētīto valstu, piemēram, Horvātijā, Igaunijā, Polijā, Rumānijā un Serbijā ievestu auto īpatsvars robežojas no 70% līdz 90%, kas ir visai līdzīgi situācijai Latvijā.

Spēkrats ar viltotu nobraukumu noved pie finansiālām problēmām

Nopērkot auto ar viltotu nobraukumu, jaunais īpašnieks var iedzīvoties pamatīgās galvassāpēs. Nezinot patieso nobraukumu, ir grūtāk plānot automašīnas tehnisko apkopi. Piemēram, motora siksnu vajadzētu nomainīt ik pēc 100-150 tūkstošiem kilometru. Taču, ja transportlīdzekļa odometra rādījums ir viltots, palielinās iespējamība nokavēt siksnas maiņu un tā var saplīst, tādējādi bojājot arī virzuļus un vārstus.

Automašīnas ar augstu nobraukumu var būt nolietotas, kas var novest pie pēkšņām tehniskām problēmām brauciena laikā. Nemaz nerunājot par palielinātu risku autovadītāja drošībai.

Pēc Buzeļa sacītā transportlīdzekļi ar samazinātu nobraukumu ir dārgāki nekā tie spēkrati, kuriem odometra rādījums ir patiess. Attiecīgi pircēji par šādu automašīnu pārmaksā. Auto nozares eksperts norāda uz "carVertical" veikto pētījumu, kur atklāts, ka transportlīdzekļi ar viltotu nobraukumu var būt līdz pat 25% dārgāki nekā automašīnas ar oriģinālo nobraukumu. Transportlīdzeklis ar augstu veikto kilometru skaitu ātrāk zaudē savu vērtību, kā dēļ var būt grūtāk tam atrast pircēju.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!