Ja līdz šim no ārvalstīm ievesto automašīnu pircēju ierasto TOP-3 veidoja BMW, "Volkswagen" (VW) un "Audi" zīmoli, tad šogad līderu trio iespraukusies "Volvo" automobiļu marka. Pieprasījums pēc šī zīmola automašīnām gada laikā pieaudzis par 42%, turklāt īpatsvars kopējā tirgū sasniedzis 16,3%, pamatoti "apdraudot" līdera BMW pozīcijas, liecina "autoDNA" apkopotie dati.
Konkrētu modeļu mērauklā pirmās divas vietas ieņem tieši "Volvo" ar "XC60" (3,6% no visu zīmolu modeļiem) un "V70" (2,82%). Ne velti šie ir arī populārākie modeļi lukturu zagļu vidū, un tāpēc pēc tiem ir liels pieprasījums melnajā tirgū. "BMW 320" modelis ir populārākais no šī zīmola, taču kopējā rangā ir tikai piektais (2,04%) aiz priekšā esošajiem VW modeļiem "Golf" un "Passat".
Autobraucēji arvien izvēlas iegādāties galvenokārt tikko no ārvalstīm ievestu automašīnu ar "maģisko" nobraukumu līdz 200 000 km un tādu, kas it kā nav bijis iesaistīts ceļu satiksmes negadījumos. Šī gada pirmo deviņu mēnešu laikā Latvijā ievestas kopumā 32 000 lietotas automašīnas, kas gan ir par 5,84% mazāk, ja salīdzinām ar līdzīgu laika periodu gadu iepriekš.
Balstoties uz iesakņojušajiem stereotipiem sabiedrībā, auto pircēji turpina priekšroku dot padomam, ka jāpērk tieši "melnas krāsas BMW no Vācijas". Tieši šī zīmola automašīnas joprojām ir pārliecinoši pirmajā vietā – to īpatsvars kopējā no ārvalstīm ievesto automašīnu tirgū, veidojot 17,38%. Turklāt šogad pirkto lietoto auto apjoms kāpis par vēl 33,4%.
Trešajā pozīcijā stabili turas VW ar 12,87% īpatsvaru, taču tā popularitāte ir mazliet samazinājusies, jo šogad apgrozījums bijis par 3,8% mazāks nekā līdzīgā laika periodā pērn.
Interesanti pievērst uzmanību arī uzmanību tam, no kurienes visvairāk ievestas konkrēto zīmolu automašīnas. Redzams, ka joprojām iepriekšminētais apgalvojums par to, no kurienes vest auto, ir arvien spēkā ne tikai attiecībā uz BMW vien – absolūtā dominancē ir Vācija (38,33%). Tikmēr mazliet neparasti šķiet tas, ka TOP-3 importēto auto sarakstā ir mazliet neierastā Nīderlande un Beļģija.
Iespējams, ka tādā veidā pircēji cenšas iegādāties "drošāku" un "izturīgāku automašīnu", ar ko "Volvo" ir vienmēr sevi pozicionējis. Tomēr, kad runa ir par automašīnas iegādi no ārzemēm un bez detalizēti dokumentētas vēstures, rodas būtiski "iegrābšanās" riski. Galu galā mums ir jāuzticas automašīnas pārdevējam vai starpniekam, kurš veic automašīnas apskati pirms tās iegādes, ja tāda vispār tiek veikta. Kaut gan šajā laikmetā tas būtu tikai loģiski un apsveicama rīcība.
Kā rāda "autoDNA" apkopotie statistikas dati, ir trīs veidu automašīnas, kas tiek iegādātas ārzemēs: tās ir automašīnas pēc ceļu satiksmes negadījumiem, automobilis ar koriģētu odometra rādījumu un vienkārši lietoti auto bez defektiem un patiesiem vēstures datiem.
Neskatoties uz to, ko saka automašīnas pārpircējs, pārdevējs vai auto īpašnieks pārdošanas brīdī, mēs esam redzējuši un apkopojuši pietiekami daudz informācijas, lai padalītos ar jums, kam pievērst uzmanību pērkot auto no ārvalstīm.
Arī ārzemēs automašīnas iekļūst dažādos negadījumos. Tieši tādēļ pastāv risks, ka, lai arī jums tas varētu būt nezināms fakts, jūsu noskatītā automašīna savulaik ir bijusi iesaistīta ceļu satiksmes negadījumā. Tādā gadījumā iesakām pievērst īpašu uzmanību šādām svarīgām detaļām.
Negadījumos visbiežāk fiksētās bojājumu zonas ir priekšpuse (47%), priekšpuses labais, kreisais spārns (10%), priekšpuses stūri vai lukturi (3%), automašīnas labais sāns (5%), automašīnas kreisais sāns (6%) un automašīnas aizmugure (13%). Tikai 2% gadījumu tiek nodarīts zaudējums vairāk kā vienai automašīnas zonai.
Savukārt negadījumos fiksētie zaudējumi visbiežāk skar ārējos virsbūves elementus (35%), lukturus (17%), virsbūves konstrukcijas elementus (13%), automašīnas logus (10%), priekšējo balstiekārtu (6%), dzesēšanas un gaisa kondicionēšanas sistēmu (4%) u.c.
Iegādājoties lietotu automašīnu no ārzemēm, jāņem vērā braukšanas kultūra un paradumi. Nevar pieņemt, ka, piemēram, Itālijā pret automašīnu izturēsies tikpat saudzīgi, kā mēs paši – tur buktes vai skrāpējumi automašīnas virsbūvē ir norma un ikdiena. Mēs dzīvojam dinamiskā vidē, kur ik pa laikam notiek lielākas vai mazākas sadursmes, tādēļ pieņemt, ka jāpērk lietota automašīnas tikai bez fiksētiem negadījumiem, ir muļķīgi.
Šajā gadījumā lielāks uzsvars ir jāliek uz pilnīgi norakstītiem transportlīdzekļiem ārzemēs, kurus apdrošināšanas kompānijas ekonomiski noraksta un aizliedz atkārtoti reģistrēt bez sertificētas atjaunošanas. Protams, ka daudziem izdevīgāk ir automašīnu norakstīt un pārdot izsolēs, kur tās attiecīgi tiek realizētas kādā citā valstī.
"Diemžēl, bet šādas automašīnas pārsvarā nonāk otrreizējā apritē tieši Austrumeiropas tirgū, precīzāk – Polijā, Lietuvā, Latvijā vai Igaunijā. Tieši tādēļ mums ir jābūt īpaši piesardzīgiem," saka "autoDNA" vadītājs Agris Dulevičs. "Ja tomēr ir doma iegādāties tieši šādu automašīnu, vispirms noteikti jāpievērš uzmanība visam augstāk minētajam. Proti, noteikti ieteicams veikt detalizētu pārbaudi specializētā servisa centrā. Oficiālās vēstures atskaitēs pilnībā tiek fiksēti negadījumā cietušās automašīnas zonas. Tas palīdzēs skaidri saprast, kam pievērst īpašu uzmanību."