Nezaudē drošības sajūtu nedz lietainā laikā, nedz putenī un iepazīsties ar tirgū esošajiem riepu viediem. Auto detaļu pārdevējs "Trodo" ir apkopojis svarīgāko informāciju, kas noderēs, lai saprastu, kādas riepas autobraucējam vajadzēs.
Kādi ir tavi braukšanas paradumi?
Kamēr viens ikdienā dzelzs rumaku izmanto, lai pārvietotos tikai pilsētas robežās, cits savu laiku pavada uz valsts nozīmes ceļiem, bet trešajam sanāk aplūkot lauku teritorijas un izmantot grants ceļus. Katram no šiem braucējiem nepieciešamas citādākas riepas.
Vissezonas riepas apzīmē ar marķējumu M+S ("Mud and snow"). Šāds riepu tips ir populārs Amerikā, jo šajā valstī lielākajā daļā teritorijas ziemas nav tādas kā pie mums. Turpretim mūsu platuma grādos riepas tikai ar šādu simbolu nav paredzētas lietošanai ziemā, ja ikdienā regulāri izbrauc ārpus pilsētas. M+S var lietot agrākā pavasarī un vēlākā rudenī, tādā veidā paildzinot vasaras sezonu. Tomēr, iestājoties īstai ziemai, kur temperatūras stabiņš nokrīt krietni zem 0 un zemi klāj balta sniega sega vai ledus, rekomendējams uzlikt kārtīgas ziemas riepas.
Tomēr, ja vēlies lietot vissezonas riepas, jālūkojas pēc tādām, kur ir simbols ar trīs kalniem, sniegpārsliņu un abreviatūru 3PMSF ("Three-peak mountain snowflake"). Šīs riepas ir testētas un veidotas atbilstoši tām prasībām, kādas ir ziemas riepām.
Tomēr šādu riepu izvēle ierobežo garu pārbraucienu iespējas, jo ārpus pilsētām, kur ierasts veikt lielas distances, šīs riepas nebūs drošākā izvēle. Ja ziemā plāno bieži doties tālāk par pilsētas robežām, tad vissezonas nederēs.
Kādi ir riepu tipi?
Pieejamas trīs veidu ziemas riepas – Eiropas tipa, Skandināvijas tipa ziemas riepas un ziemas riepas ar radzēm.
Eiropas tipa ziemas riepas ir paredzētas tiem, kas dzīvo piepilsētās vai reģionos, kur ceļi ir samērā taisni. Tāpat tās būs lieliskas ne pārāk aukstām un sniegotām ziemām.
Turpretim skandināvu tipa ziemas riepas būs noderīgas tādās ziemās, kādas pazīstam mēs – sniegotas, baltas, nedaudz ledainas un aukstas. Šīm riepām ir dziļāks protektors un mīkstāka gumija, kas nodrošina labāku saķeri ar ceļu. Šādas riepas noderēs tiem, kuriem biežāk nākas pārvietoties pa mainīgu reljefu, grants ceļiem, kā arī cilvēkiem, kuri garākos ceļa posmus mēro rīta agrumā vai vēlā vakarā, kad temperatūra noslīd krietni zem nulles.
Radžotās ziemas riepas būs visstabilākās uz sniegotiem un apledojošiem ceļiem, turpretim samērā nedrošas pavasaros un rudeņos, kamēr asfalts vēl ir kails. Vasarā ar radžotām riepām nav atļauts pārvietoties.
Tātad īsumā – ja pārvietojies lielākoties pilsētas robežās, tev derēs vissezonas riepas ar apzīmējumu M+S un 3PMSF; ja ikdienā izbrauc ārpus pilsētas, tad noteikti vajadzēs skandināvu tipa riepas, kas paredzētas sniegotai ziemas sezonai; ja pārvietojies pa šosejām vai lauku ceļiem (asfaltētiem vai grants) rekomendējamas ir radžotas riepas papildu drošībai uz apledojušiem ceļiem.
Kāpēc nepieciešamas kvalitatīvas riepas?
Neatkarīgi no auto piedziņas un vecuma ieguldījums kvalitatīvās, braukšanas stilam piemērotās ziemas riepās atmaksājas vienmēr. Temperatūrai samazinoties, tiek ietekmētas gan riepas, gan asfalts – riepu saķere ar ceļa segumu ir sliktāka, kas nozīmē to, ka bremzēšanas ceļš būs garāks.
Ja vēsajā sezonā plāno atkārtoti lietot vecās riepas vai iegādāties lietotas, tad zini, ka minimālais protektora dziļums ir par mazu, lai pat lietainajā sezonā spētu droši bremzēt. Ja riepu protektors ir 8 milimetri un pārvietošanās ātrum ir 80 km/h, tad bremzēšanas ceļa garums būs aptuveni 25 metri, ja protektors ir vien 1,6 milimetrus dziļš, tad autobraucēju un apstāšanās punktu šķir teju 40 metri.
Paturi prātā, ka ar jaunām riepām, tāpat kā jaunajiem apaviem – vajadzīgs laiks, lai tās kļūtu ērtas. Līdzīgi ir arī ar riepām, lai tās būtu "iebrauktas" un drošas.
Riepas izvēlētas – ko vēl ir vērts atcerēties?
Regulāri pārbaudi gaisa spiedienu riepās. Kādam tam jābūt, parasti var apskatīt automašīnas rokasgrāmatā vai autovadītāja pusē uz durvju ailes. Ņem vērā, ka pārāk augsts spiediens samazina saķeri ar ceļu, bet pārāk zems – palielina degvielas patēriņu un riepu gumija dilst ātrāk. Pirms ziemas ir jāpārbauda arī rezerves riteņa stāvoklis, lai tas būtu gatavs darbam, ja rodas tāda vajadzība.
Autobraucējiem, kuri strauji uzsākt braukšanu un arī strauji bremzē, auto riepas nodils daudz ātrāk. Protams, vienmēr jāņem vērā arī ceļa stāvoklis un seguma veids.
Līdz ar gada aukstā perioda iestāšanos jāatceras vēl par dažādiem sīkumiem, piemēram, jānomaina vējstikla tīrīšanas šķidrums no vasaras uz ziemas, pretējā gadījumā tas var sasalt. Tāpat vienmēr jāpārliecinās, ka akumulators ir pietiekami uzlādēts.