Tiem, kas riepu maiņu atlikuši uz pēdējo brīdi, prieku par baltajām ainavām nereti aizēno bīstamas situācijas uz ceļiem un neplānoti zaudējumi: saskaņā ar apdrošināšanas sabiedrības "Balta" datiem pirmais sniegs uz Latvijas ceļiem autovadītājiem ik rudeni izmaksā vismaz 500 000 eiro.
Pēkšņa snigšana atkārtosies vēl un vēl, jāgatavojas laikus
Meteorologi lēš, ka strauja ziemas sākšanās ir tendence, kas ienākusi uz palikšanu. Tas saistīts ar to, ka ūdens temperatūra Baltijas jūrā nepaspēj atdzist līdz brīdim, kad reģionā ieplūst aukstās gaisa masas, un pastiprinātas iztvaikošanas rezultātā veidojas plašas nokrišņu zonas.
"Laikapstākļi pēdējos gados liek mums gatavoties ziemas sezonai daudz rūpīgāk nekā agrāk, jo braukšana pa dziļu sniegu ar vasaras riepām nav iedomājama. Taču gadu no gada atkārtojas viens un tas pats – novembra vidus, virkne automašīnu ar vasaras riepām, sniegs, ceļu satiksmes negadījumi, atlīdzību pieteikumi par prāvām summām. Jāatgādina, ka pagājušogad pirmais sniegs uzsniga brīvdienās – 18. un 19. novembrī, tādējādi tiem, kas riepu maiņu bija atlikuši uz pēdējo brīdi, nācās gaidīt pirmdienu. "Balta" dati liecina, ka ceļu satiksmes negadījumu skaits šajās dienās pieauga 1,5 reizes un būtu vēl lielāks, ja šādi laikapstākļi mūs piemeklētu darba dienā, kad satiksmes intensitāte ir daudz augstāka," stāsta "Balta" transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs Kristaps Liecinieks.
Latvija nebūt nav vienīgā valsts, kas uzliek par pienākumu lietot ziemas riepas. Vairumā Eiropas valstu, galvenokārt Eiropas centrālajā daļā un ziemeļos, prasība lietot ziemas riepas ir obligāta. Tāpēc, dodoties uz ārzemēm ar automašīnu, būtu vēlams painteresēties par ceļu satiksmes noteikumu prasībām valstīs, kuras plānots apmeklēt. Obligātie ziemas riepu lietošanas termiņi kaimiņu valstīs ir atšķirīgi. Tāpat ir valstis, kur aizliegtas riepas ar radzēm, bet ir arī tādi reģioni, kur radžu un pat ķēžu lietošana ir obligāta.
No savām kļūdām nemācāmies
Iepazīstoties ar novērojumu vēsturi Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra mājaslapā, var secināt, ka gaisa temperatūra, kas rada ledus veidošanos jau novembrī, nebūt nav retums. Pēdējo četru gadu laikā novembra otrajā pusē Rīgas novērojumu stacijā Teikā vienmēr ir novērotas par nulli zemākas gaisa temperatūras. Tas nozīmē arī bīstamus braukšanas apstākļus.
"Vērtējot iepriekšējo gadu pieredzi, nav pamata teikt, ka ziema mūs kaut kā pārsteidz ar savu ierašanos. Diemžēl paši vien esam vainīgi, ja nemācāmies no savām kļūdām. Ja aicinājumi savlaicīgi aprīkot auto ar ziemas riepām nesniedz vēlamo rezultātu, iespējams, likumdošanas norma ir jāpārskata un jānosaka obligāta ziemas riepu lietošana jau no 15. novembra," spriež "Balta" eksperts.
Rudenī uz ceļa nereti ir peļķes, bet ziemas riepām ir rupjāks protektors, kas palīdz novērst akvaplanēšanu, t. i., situāciju, kad starp riepu un asfaltu ir ūdens slānis, un saķere līdz ar to samazinās vairākkārtīgi. Vasaras riepām ir cietāks gumijas sastāvs, kas aukstā laikā kļūst vēl cietāks, samazinot riepas saķeri ar ceļu. Tiem, kas atliek riepu maiņu uz pēdējo brīdi, visticamāk, nāksies gaidīt rindā vairākas stundas.