Foto: Publicitātes foto

Pērnvasar "Scania" pirmo reizi prezentēja savas jaunās paaudzes reģionālās kravas automašīnas ar akumulatora elektrisko piedziņu un pa šo laiku ir izveidojusi stabilu pasūtījumu portfeli. Tagad Zviedrijā "Scania" sāks ražot kravas automašīnas ar "R" un "S" kabīnēm un ar 400 vai 450 kW elektromotoru, kas ir pietiekami visdažādākajam lietojumam.

Pateicoties atjauninātajam pilsētas akumulatora elektroauto, tostarp jauniem videi nekaitīgiem akumulatora blokiem un elektro sistēmām pielāgotām šasijām, kā arī tādiem pakalpojumiem kā "Scania Charging Access", "Scania" elektrisko modeļu saime ir sasniegusi tādu attīstības līmeni, kas to padara pievilcīgu un noderīgu plašam klientu lokam dažādām transporta nozarēm.

"Bezizmešu kravas automašīnas vairs nav tikai izredzēto privilēģija," saka Fredriks Alards, "Scania" vecākais viceprezidents un e-mobilitātes nodaļas vadītājs. ""Scania" tagad spēj piedāvāt plašu klientu pieprasījuma spektru un vienlaikus sniedz pakalpojumus, kas daudzus mudina spert drosmīgo soli un pāriet uz bezizmešu transportu."

"Scania" nākamā līmeņa akumulatora elektriskajiem reģionālajiem kravas auto ir iespaidīgi tehniskie rādītāji: vilcēja pilna masa var sasniegt 64 tonnas, sniedzamība ir līdz 390 kilometriem, uzlādes jauda – līdz 375 kW, bet motora maksimālā jauda ir 400 vai 450 kW (aptuveni 610 ZS) – tas ir ievērojami vairāk nekā lielākajai daļai parasto kravas automašīnu.

"Scania" jaunākie kravas elektroauto tiek piedāvāti gan kā šasijas, gan kā vilcēji un ir pieejami gan ar "R", gan "S" sērijas kabīni. Darbības diapazons kā vienmēr atšķiras atkarībā no svara, ekspluatācijas, laikapstākļiem, braukšanas stila un citiem faktoriem, taču 27 tonnu pašizgāzējam ar sešiem akumulatoriem paredzamais nobraukums starp uzlādēm ir līdz 350 km. Viena uzlādes stunda attālumu palielina par 270 km. Lai sasniegtu saprātīgu uzlādes laiku, nav nepieciešamas ātrākās stacijas ar 350 kW jaudu: kravas automašīnai, kas patērē 1,3 kWh/km, 130 kW lādētājs stundas laikā nobraukumu palielinās par 100 km.

"Mūsu koncepcija ir tāda, ka uzpildei jānotiek no 10 līdz 100%, kā tas ir ar dīzeļdegvielu," saka Fredriks Alards. "Ar akumulatoru darbināmas elektriskās automašīnas gadījumā pareizāk būtu uzlādēt tikai nepieciešamajam nobraukumam, respektīvi – ja jums līdz depo jāveic 120 km, labāk ir uzlādēt šim attālumam plus nelielu rezervi. Pārējais ir lieks."

Atjaunināti risinājumi pilsētai un jauni elektroauto

Tirgū ar akumulatoru darbināmas "Scania" kravas automašīnas ir pieejamas kopš 2021. gada, un tās ir aizsākušas pāreju uz transportu bez fosilās degvielas, īpaši pilsētā. Tagad "Scania" pilnveido savu piedāvājumu tādam lietojumam kā piegādes kravas automašīnas un vieglie pašizgāzēji. Līdz ar elektrosistēmām pielāgotām šasijām, "Northvolt" akumulatoriem un jaunām palīgsistēmām, kas nodrošinās labāku funkcionalitāti un vienkāršāku uzbūvi, tiek pavērtas nebijušu iespēju durvis.

Vienlaikus "Scania" ievieš jaunu elektroautomašīnu klāstu – "EM C1-4" saimi – ar ne mazāk kā pieciem jaudas līmeņiem. Paredzams, ka, pateicoties elastībai un šiem pieciem jaudas līmeņiem, "EM C1-4" veidos lielu daļu "Scania" pārdošanas apjoma.

"Ar šo papildinājumu mēs ļaujam pielāgot elektriskās kravas automašīnas faktiskajam darbam nākotnē," saka Fredriks Alards. "Ar pieciem jaudas līmeņiem un četriem pārnesumiem šis auto lietojuma ziņā ir ārkārtīgi daudzpusīgs. Ar šādu bāzi mēs varam katram klientam piemeklēt optimālo konfigurāciju akumulatoru skaita un mūsu pakalpojumu ziņā, lai tā patiešām atbilstu viņa vajadzībām."

Akumulatori, kas rada pārmaiņas

"Scania" izmanto zviedru ražotāja "Northvolt" akumulatorus, kas kravas auto spēj kalpot 1,5 miljonu kilometru nobraukumam. To oglekļa dioksīda emisijas atbilst aptuveni vienai trešdaļai nozares standarta.

Viena no galvenajām "Scania" akumulatoru priekšrocībām ir uzlāde. Atšķirībā no daudziem citiem akumulatoriem "Scania" gadījumā tos var atkārtoti uzlādēt līdz 100%, nesaīsinot to kalpošanas laiku. Turklāt šiem akumulatoriem ir taisna uzlādes līkne, kas nozīmē, ka tie vienādi ātri pildās gan tad, kad ir tukši, gan tad, kad ir gandrīz pilni. Šāda spēja ļauj prognozēt uzlādes laiku, savukārt ilgs akumulatora kalpošanas laiks nodrošina zemas pilna cikla izmaksas (iegāde plus ekspluatācija).

Šīs pagaidām retās īpašības "Scania" ir panākusi, nodrošinot, ka akumulatoriem vienmēr ir optimāla darba temperatūra. Kopā ar "Northvolt" uzņēmums ir pielāgojis akumulatoru tehnoloģiju kravas transportam, salāgojot lielu akumulatora ietilpību un tā saucamo C rādītāju (strāva, ar kādu akumulators tiek uzlādēts un izlādēts).

"Mūsuprāt – jo vairāk cilvēki uzzinās par to, kā reāli darbojas akumulatori, jo vairāk sapratīs, ka uzlāde nav problēma," saka Fredriks Alards. "Kad mēs analizējam testa modeļus, bieži vien izrādās, ka lielākajai daļai esošais akumulators ir pietiekams vai pat ar uzviju. Pašizgāzēji un citu veidu kravas automašīnas ar platformu pilsētā bieži vien nobrauc mazāk nekā 200 kilometrus dienā. Ja tos lādē savā depo un kritiskākā brīdī izmanto "Scania Charging Access", nobraukums nebūs problēma."

Pāreja uz ilgtspējīgu transportu ar nulles emisiju ir nepārtraukts process, kurā nozīmīga loma ir tādiem ideju līderiem kā "Scania". To veicina klientu prasības pēc ilgtspējības, stingrāki noteikumi un fakts, ka kravas elektroauto nodrošina vienādas vai pat mazākas izmaksas nekā ar dīzeli darbināmas kravas automašīnas.

""Scania" mērķis ir kravas elektroauto pārdošanu palielināt līdz 50% mūsu noieta Eiropā, un, pateicoties mūsu augošajam portfelim un infrastruktūras paplašināšanai, tas noteikti ir sasniedzams," uzskata Fredriks Alards.

"Scania Charging Access" uzlādes pakalpojums

Šogad tika prezentēts "Scania Charging Access" – pakalpojums, kas nu ir gatavs lietošanai. Ar to "Scania" piedāvā brīvu piekļuvi Eiropas mēroga uzlādes tīklam 12 valstīs, kur redzami uzlādes punkti pēc to piemērotības kravas automobiļiem. Neatkarīgi no tā, kas ir konkrētu staciju operators, klients no "Scania" saņems vienu konsolidētu rēķinu. Pakalpojums tiek sniegts bez reģistrācijas un bez ikmēneša maksas; klients maksā tikai paredzamu cenu, kad pakalpojums ir izmantots. Vienīgais nosacījums, lai pievienotos "Scania Charging Access", ir vismaz viena jebkāda veida "Scania" iegāde.

"Mēs esam Eiropas pionieri konsolidēta pakalpojuma sniegšanā kravas transportam," saka Magnuss Hēglunds, "Scania" uzlādes risinājumu nodaļas vadītājs. ""Scania Charging Access" ir paredzēts uzlādei ceļā, un mūsu uzdevums ir nodrošināt un vienkāršot elektrifikāciju, novēršot jebkādas rūpes – sākot no bažām par sniedzamību un uzlādes punktu atrašanu, beidzot ar administratīvām problēmām."

Lai gan pašlaik kravas automašīnu un autobusu infrastruktūras tīkls nav īpaši plašs, Hēglunds paredz strauju izaugsmi: "Tīkls nepārtraukti paplašināsies gan 2024. gadā, gan arī turpmāk, kad apgriezienus uzņems tādi uzlādes operatori kā "Milence" un citi. Izmantojot "Scania Driver App" vai "My Scania" lietotni, jau tagad var atrast uzlādes punktus, kurus esam klasificējuši kā piemērotus kravas automašīnām, un pārbaudīt to pieejamību. Turklāt mēs nepārtraukti papildinām pakalpojumu gan ar jaunām funkcijām, gan ar jauniem uzlādes operatoriem."

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!