Daudzi, kas ir izmēģinājuši gan elektroauto, gan tradicionālās mašīnas ar iekšdedzes dzinēju un automātisko pārnesumkārbu, visticamāk atzīs – atšķirības starp šīm transportlīdzekļu kategorijām pastāv, taču tās ir patiešām nelielas.
Kā norāda "Renault" sabiedrisko attiecību un komunikācijas koordinators Baltijas valstīs Mindaugs Plukis, visizteiktāk atšķirības jūtamas akseleratora nospiešanas brīdī, jo elektromobiļa paātrinājums ir straujāks, vienmērīgāks un braucēja ķermenis spēcīgāk ieguļ sēdeklī.
"Elektriskajiem auto ir lielāks griezes moments, un tas nosaka sprādzienveidīgo momentāno jaudu braukšanas sākumā, uz kuru vadītājam ir jāreaģē nedaudz intuitīvāk un pie kuras jāpierod. Jo īpaši tiem vadītājiem, kuri vēl nekad nav vadījuši elektromobili. Tāpēc sākumā iesaku izvēlēties "Eko" režīmu un braukt maigāk, jo pārmērīga momentānā paātrinājuma izmantošana var būt ne tikai izaicinājums vadītāja iemaņām, bet arī ātri iztukšos baterijas enerģijas rezerves," iesaka Plukis, kurš savā automobilista mūžā izmēģinājis ne vienu vien elektroauto.
Eksperta ieskatā braukšana ar elektroauto ļoti līdzinās braukšanai ar parastu iekšdedzes dzinēja automašīnu – viss ir atkarīgs no braukšanas stila. Ja vēlaties labu pieejamās enerģijas un nobraucamā attāluma attiecību, braukšanai ar elektroauto jābūt apzinātākai un ekonomiskākai. Proti, jums ir jāspēj savlaicīgi paredzēt savas darbības, pareizi jāplāno bremzēšana un paātrināšanās, kustība satiksmes plūsmā un, protams, jāievēro atļautā braukšanas ātruma ierobežojumi.
"Viss ir ļoti vienkārši – jo lielāks braukšanas ātrums, jo vairāk enerģijas ir nepieciešams, lai to uzturētu. Šī likumsakarība vienlīdz attiecas kā uz elektriskajiem, tā arī iekšdedzes dzinēja automobiļiem. Tāpēc pat jaunpienācējiem elektromobiļu pasaulē būtu jāzina, ka nosvērts braukšanas stils pozitīvi ietekmēs baterijas uzlādes līmeni, palielinās sniedzamību un samazinās uzlādes biežumu," papildina Plukis.
Kā norāda Plukis, pie elektromobiļa stūres jādomā ne tikai par maigu un vienmērīgu braukšanu. Lai gaitas akumulatora uzlādes līmenis ilgstoši būtu pēc iespējas augstāks, ir jāapgūst reģenerējošā bremzēšana, kuras laikā tiek atgūta enerģija.
"Elektromobiļu vadītāji savās interesēs var izmantot tā saukto rekuperācijas jeb enerģijas atgūšanas režīmu. Ja braucam pa ārpilsētas ceļiem, šo režīmu varam izslēgt, taču pilsētā rekuperācijas režīms daudzās situācijās var pilnībā aizstāt automašīnas darba bremzes," papildina "Renault" pārstāvis.
Gan franču zīmola, gan citu ražotāju elektromobiļos ir arī virkne taupības režīmu, kas palīdz samazināt enerģijas patēriņu dažādās sistēmās: apsildes un gaisa kondicionēšanas iekārtā, mašīnas palīgsistēmās un pat automobiļa piedziņā. Arī automašīnas salona uzsildīšana vai atdzesēšana, kamēr tā pievienota elektrotīklam, ļauj iegūt vairāk enerģijas braukšanai un vienlaikus atbrīvo no rūpēm par pasažieru termisko komfortu brauciena sākumā.
"Kad elektromobilis ir pievienots uzlādes iekārtai vai tieši elektrotīklam, varam attālināti iestatīt tādu salona temperatūru, kādu vēlamies pirms došanās ceļā. Tehnoloģiju attīstības dēļ elektromobiļu nobraucamais attālums katru gadu palielinās, tomēr garāku maršrutu gadījumā braucienu aizvien ieteicams rūpīgi plānot un paredzēt iespējamās uzlādes pauzes. Piemēram, "Renault Megane E-Tech electric" šim nolūkam ir aprīkots ar brauciena plānošanas asistentu, kas ļauj reāllaikā pielāgoties braukšanas apstākļiem un vieglāk sasniegt tuvākās pieejamās uzlādes vietas. Savukārt, ja mērojat nelielas distances aukstā laikā, iesaku izmantot tikai sēdekļu un stūres apsildes funkcijas, kas patērē mazāk enerģijas nekā visa salona uzsildīšana," nobeigumā piebilst Plukis.