Trīs intensīvas dienas pavadītas, žūrijai izmēģinot visus konkursam "Latvijas Gada auto 2024" pieteiktos automobiļus. Daudzveidīgi gan cenās, gan izskatā, gan arī savās īpašībās – kopā 21 automobilis.
No 3. līdz 5. novembrim testa "poligons" atradās Lilastē ar bāzes vietu viesnīcā "Porto Resort", kur tuvākajā apkārtnē gan taisnas, gan līkumotas šosejas, pilsētu satiksme, sarežģīti grants ceļi un smilšu bezceļa trase.
Konkursa "Latvijas Gada auto 2024" dalībnieki ir "Škoda Enyaq Coupe iV", "Citroën C4 X", "Nissan X-Trail", "Porsche Cayenne", "Peugeot 408", "508" un "2008", "KGM Musso" un "Torres", "Renault Austral", "Renault Clio", "Dacia Duster Extreme" un "Jogger Extreme", "Hyundai Ioniq 6", "Kona Electric" un "Kona Hybrid", "Audi SQ8 Sportback e-tron", "Volkswagen ID.3" un "Touareg", kā arī ķīniešu "BAIC Beijing X55" un "JAC T8 Pro".
Tomēr ne visi modeļi drīkst pretendēt uz titulu "Latvijas Gada auto 2024", jo ir modernizētie modeļi vai esošu modeļu modifikācijas. Tie ir modeļi, kas Latvijas tirgū jau kādu laiku bijuši, bet ražotājs tiem veicis dažādus tehniskus uzlabojumus un vizuālas izmaiņas, bet tie joprojām sacentīsies par balvām papildus nominācijās.
Naudas makam draudzīgākie
Meklējot kopīgo starp visiem automobiļiem, lielākā daļa no tiem bija SUV modeļi. Saprotams, jo tādas ir tirgus tendences un pircēju vēlmes. Taču tas arī viss par kopīgo – cenas, aprīkojums, izskats un īpašības plašā amplitūdā.
Ierasti cenas ziņā draudzīgākie "Dacia Duster Extreme" un "Jogger Extreme" savās bagātīgākajās komplektācijās maksā visnotaļ dārgāk, taču joprojām ir ļoti saprātīga izvēle. Abiem modeļiem ir augsts klīrenss, kas sniedz iespējas arī sliktākos ceļa apstākļos. "Jogger" tagad ir arī hibrīda versija, un septiņvietigajā automobilī itin viegli satilpa sešus ražena izmēra vīrus.
Saprātīga cena ir arī modernizētajam "Renault Clio", kas paaudžu gaitā saglabājis precīzu vadāmību, sportisku gaitu un pieņemamu komfortu ikdienas lietošanā. Turklāt hibrīda versijā tas būs ļoti ekonomisks.
Braukšanas komforts un markai raksturīgi mīkstie sēdekļi ir "Citroën C4 X" jājamzirdziņš. "X" pie modeļa nosaukuma norāda uz šī modeļa virzību tuvāk krosoveriem, tāpēc tas var lepoties ar gandrīz 19 cm klīrensu.
Savukārt ar izteikti atraktīvu dizainu gan ārienē, gan salonā lepojas mazais krosovers "Peugeot 2008" – hibrīda versija bagātīgājakā komplektācijā 30 tūkstošu eiro robežās ir vērā ņemams piedāvājums.
Spožs "premium" segments
Pretstatā cenā pieejamajiem automobiļiem konkursā "Latvijas Gada auto 2024" spožs bija arī "premium" segments. Pirmais simts tūkstošu eiro slieksni pārkāpa atjauninātais "Volkswagen Touareg", kam aprīkojumā ir modernākās šī autoražotāja tehnoloģijas. Laikā, kad autobūvē arvien populārāki kļūst pilnībā vai daļēji elektrificēti risinājumi, "Touareg" tiek piedāvāts tikai versijā ar dīzeļdzinēju un klasisku automātisko kārbu.
Par kārtu dārgāks bija jaudīgākais automobilis "Latvijas Gada auto 2024" autoparkā – elektriskais "Audi SQ8 e-tron" ar 503 zirgspēkiem. Bagātīgs aprīkojums un augsts komforts "premium" segmentā ir pašsaprotams, taču "Audi" īpaši pārsteidza ar savu vieglo un sportisko vadāmību, ņemot vērā šī automobiļa 2,6 tonnu pašmasu.
Savukārt absolūti dārgākais šogad bija modernizētais "Porsche Cayenne S Coupe" ar cenu virs 170 tūkstošiem. Tas jaudas un sniegto emociju ziņā ir līdzīgs "SQ8 e-tron" modelim, taču papildu gaviles saņēma par izteiksmīgo skaņu no benzīna V8 dzinēja.
Pārliecinoši arī bezceļā
Lai gan ar pilnpiedziņu apveltīti vairāki modeļi, konkursa žūrija bezceļā dzina piecus – divus pikapus un trīs t.s. pilsētas apvidus auto. Ķīniešu pikaps "JAC T8 Pro" ar vienkāršu uzbūvi, "Mitsubishi" benzīna dzinēju un manuālo pārnesumkārbu parādīja, ka spējīgs arī pievarēt arī grūtākus izaicinājumus par Lilastes tanku ceļu.
Līdzīgi arī ar otru pikapu KGM (iepriekš zināms kā "SsangYong") "Musso" – tas gan dārgāks, līdz ar to labāk aprīkots un komfortablāks, pateicoties daudzsviru piekarei aizmugurē. Robustajam "KGM Torres" ar savdabīgo eksterjeru klīrenss ir zemāks nekā pikapiem – 19,5 centimetri, bet arī tas solīdi turēja līdzi abiem augstākajiem bezceļniekiem.
Lielākais pārsteigums šajā etapā bija "Nissan X-Trail" hibrīds ar elektrisko piedziņu. Spriežot pēc glaunā salona iekārtojuma, tas kļuvis vairāk par pilsētnieku, bet smilšainos paugurus un dziļos smilšu sanesumus šķērsoja kā nazis sviestā – vispārliecinošāk no visiem. Ar lielāku pietāti žūrija attiecās pret vairāk kā 100 000 eiro vērto "Volkswagen Touareg", tas tika pārbaudīts individuālajos testa braucienos.
Pieci pilnībā elektriski auto
Starp konkursa dalībniekiem šogad bija pieci elektriskie automobiļi. Viens no tiem jau iepriekš pieminētais "Audi SQ8 e-tron", bet ar to sportiskas braukšanas ziņā spēja sacensties jaunais "Hyundai Ioniq 6" – arī galvu reibinošs paātrinājums, līkumos turas kā pielīmēts, turklāt ar ļoti mazu enerģijas patēriņu. "Ioniq 6" ir viens no visvairāk aprunātajiem auto sava izteiksmīgā dizaina dēļ.
Ar savdabīgu futūristiski minimālu dizainu izceļas arī otrs konkursā pieteiktais "Hyundai" modelis "Kona". Žūrijai salīdzināšanai piešķirti pat veseli divi auto – pilnībā elektriskā versija un hibrīds.
Ar salīdzinoši pieticīgu enerģijas patēriņu priecē arī "Škoda Enyaq Coupe iV", ņemot vērā šī automobiļa prāvo izmēru. Tam ir ļoti plašs salons un komfortabla gaita, turklāt bagāžas tilpumā "praktiskākajai" standarta "Enyaq" virsbūves versijai zaudē vien 15 litrus.
Elektroauto pulkā arī modernizētais hečbeks "Volkswagen ID.3" – tas ieguvis uzlabotu infosistēmu un patīkamākus apdares materiālus salonā. Auto brauc ļoti labi un precīzi – īpaši ērti pilsētas satiksmē.
Izteiksmīgi dizainā
Runājot par efektīgu dizainu, kas lielākoties ir arī ļoti pievilcīgs, arvien biežāk nāk prātā Francijas auto ražotāji. Viens no tādiem ir "Peugeot" – līdzīgi dizaina elementi vieno visus trīs (arī iepriekšminēto "2008") šogad pieteiktos modeļus. Izskatīgais un sportiskais sedans "Peugeot 508" ieguvis jaunus dienas gaitas lukturus, vadoties pēc Lemānas sporta sacīkstēm sagatavotā "Peugeot 9X8" modeļa noformējuma. Savukārt liftbeku "Peugeot 408" tautā mēdz dēvēt par "Lamborghini Urus" mazo brāli, galvenokārt iespaidīgā aizmugures noformējuma dēļ.
Arī "Renault" aktuālo modeļu gammā ir pamainījusies dizaina valoda. Arvien vairāk apaļīgākas formas, izteiksmīgas krāsas un to kontrasts ar melno krāsu. Tāds ir arī jaunais "Renault" krosovers "Austral". Tas pieejams tikai ekonomiskās vieglā hibrīda vai hibrīda versijās, ar patīkami nostrādātu salonu un žiglu infosistēmu.
Pilnīgs jaunums Latvijā ir auto no Ķīnas "BAIC Beijing X55", kas arī glīti izskatās un ir pieejams košās krāsās. Šim auto var izcelt tā atsaucīgo un ar pārnesumkārbu labi salāgoto benzīna dzinēju, kā arī kluso un komfortablo salonu.
Tagad pēc aizvadītā Lielā testa brauciena konkursa žūrijai ir jāapkopo iegūtie iespaidi, lai izvirzītu septiņus konkursa finālistus un arī noteiktu, kādas šogad būs papildus nominācijas. Konkursa žūriju veido 16 biedri – autožurnālisti, nozares speciālisti un lielāko autoparku pārvaldītāji Latvijā.
Uzvarētāju nominācijā "Latvijas Gada auto 2024 Tautas simpātija" varēs noteikt ikviens interesents. Par savu favorītu var jau nobalsot internetā Gadaauto.lv mājaslapā, kā arī apmeklējot lielformāta foto izstādi tirdzniecības centrā "Mols" no 13. novembra.
To, kurš auto iegūs titulu "Latvijas Gada auto 2024" un kas uzvarēs papildus nominācijās, uzzinās jau 7. decembra vakarā īpašā apbalvošanas ceremonijā, kam varēs sekot līdzi arī "Delfi" tiešraidē.