Situācijā, kad automašīna izbrauc no pazemes stāvvietas pa slīpu ceļu un mirgo lampiņa, kas norāda par zemu eļļas līmeni, iespējams, ka tas ir viltus signāls, ko izraisījis stāvais ceļš.
Ja, izbraucot līkumu, iedegās eļļas lampiņa, taču pēc brīža pazūd, tas var norādīt jau uz zemu eļļas līmeni, jo pagrieziena laikā tiek izraisīta kustība eļļas tvertnē.
Iedarbinot motoru, parādās eļļas lampiņa un neizdziest. Šajā gadījumā eļļas līmenis visticamāk ir minimāls vai vēl zemāks.
Mierīga braukšana ar zemu motoreļļas līmeni līdz tuvākajam servisam vai veikalam, lai uzpildītu eļļu, noteikti nekaitēs dzinējam, taču to pašu nevar teikt par dinamisku braukšanu. Braukšana ar pilnu jaudu, kalnos vai ar piekabi negatīvi ietekmēs dzinēju, kurā ir minimāls eļļas daudzums. Eļļa darbojas arī kā dzesēšanas šķidrums, un, ja tās ir maz, – temperatūra atsevišķās motora vietās var sasniegt bīstami augstu līmeni. Bīstama ir arī eļļas kartera pārplūšana pagriezienos. Ja eļļas ir maz, kritiskā situācijā uz laiku var tikt atsegts eļļas karteris.
Pat ja īslaicīgi nekas nenotiek, dzinēja ekspluatācija ar eļļas līmeni zem minimālā saīsina cilindru bloka kalpošanas laiku. Tas ir tāpēc, ka pasliktināsies, piemēram, dzinēja dzesēšana vai piesārņojuma aizvadīšana (neskatoties uz atbilstošu izkliedi, eļļa nespēs uzņemt visus kvēpus). Eļļa, kuras ir pārāk maz, var arī pārkarst.
"Ja esam nonākuši sarežģītā situācijā un nav zināms, kāda eļļa automašīnai ir nepieciešama, ir vērts ieguldīties un izvēlēties vislabāko produktu, jo tad ir lielāka iespēja, ka tas atbildīs visām attiecīgā dzinēja prasībām. Ja degvielas uzpildes stacijā ir tikai viena vidējas kvalitātes eļļa – to var izmantot arī ārkārtas gadījumā, jo labāk pievienot kaut ko nekā neko," norāda Andrejs Hudžidzskis, uzņēmuma "TotalEnergies" vadošais eksperts.
Labs veids, kā pārbaudīt motoreļļas piemērotību, ir eļļas konfiguratori, kas pieejami internetā. Tajā var ievadīt automobiļa datus, un programma ieteiks, kāda eļļa būs vislabākā izvēle.
Eksperts atgādina, ka eļļas līmenis automašīnai jāpārbauda uz taisnas virsmas, turklāt mērījumi jāveic pie izslēgta motora, nogaidot vismaz minūti, kad visa eļļai nosēdusies eļļas tvertnē. Pretējā gadījumā rādījums uz mērstieņa nebūs precīzs. Lai pareizi nolasītu eļļas līmeni, izņemiet mērstieni, notīriet to, atkal ievietojiet līdz galam un atkal izņemiet.
"Lielākajai daļai eļļas mērstieņu ir divi marķieri – minimālais un maksimālais līmenis. Dažiem automašīnu modeļiem ir vēl trešais marķieris, kas norāda augšējo maksimālo līmeni, kas parasti attiecas uz dīzeļdzinējiem. Jebkurā gadījumā eļļas līmenis nekad nedrīkst būt zemāks par minimālo atzīmi," piekodina Hudžidzskis.