Jo plašāka izvēle, jo grūtāk izvēlēties
Kad rodas izvēles problēma, vajadzētu atcerēties, ka pastāv kāds drošs palīgs, – auto ekspertu recenzijas un vērtējumi. Turklāt ik gadu tiek rīkoti arī konkursi, kuros tiek noskaidroti paši labākie modeļi. Izņēmums nav arī Latvija, arī pie mums katra gada beigās tiek rīkots konkurss "Latvijas Gada auto". Šajā pasākumā pieredzējusi žūrija, kas pastāvīgi testē jaunus auto, vienuviet sapulcina jaunākos dažādu zīmolu modeļus. Kopā ar dažādu jomu speciālistiem viņi rūpīgi testē un novērtē katru konkursā pieteikto modeli. Žūrijas locekļi rūpīgi izvērtē automašīnas pēc definētiem kritērijiem, un pēc visu punktu saskaitīšanas tiek noteikts gada labākais modelis.
Interesanti, ka jaunās paaudzes "Kona" uz Latvijas konkursu ieradies jau ar vairākām uzvarām uz starptautiskās skatuves. Populārais britu žurnāls "Auto Express" šim jaunās paaudzes krosoveram piešķīra titulu "Gada auto". Šī ir otrā reize, kad kāds "Hyundai" modelis izpelnās tādu atzinību, pirmais 2021. gadā šādus panākumus guva elektroauto "Ioniq 5". Toreiz papildus galvenajai nominācijai korejiešu krosovers uzvarēja vēl divās kategorijās: "Gada mazais SUV" un "Gada mazais biznesa auto".
Tagad konkursam "Latvijas Gada auto 2024" ir pieteiktas abas "Kona" versijas – hibrīds un elektriskais modelis.
Žūrijas loceklis un žurnāla "Klubs" auto žurnālists Toms Timoško uzskata, ka "Hyundai" izmanto pareizu stratēģiju, lai apgūtu pēc iespējas plašāku pircēju auditoriju.
"Lai arī auto industrija straujiem soļiem virzās elektroauto virzienā, ne visi ir gatavi pāriet uz pilnībā elektrisku automašīnu, turklāt daļai braucēju ikdienā šādi auto gluži vienkārši nav piemēroti. Ir labi, ka šis krosovers tiek piedāvāts arī hibrīda versijā. To nevajag uzlādēt, un ikdienā tas ir viegli lietojams. Piemēram, man pašam nav savas uzlādes stacijas, un tuvākais publiskais punkts ir aptuveni kilometra attālumā. It kā attālums nav liels, taču stacija nereti ir aizņemta, tāpēc šeit runa ir ne tikai par pircēju iespējām un vēlmēm, bet arī par infrastruktūru. Gribu arī uzsvērt, ka ar valsts atbalstu elektriskā "Kona" pieejama jau no aptuveni 35 500 eiro, kas ir ļoti konkurētspējīga cena. Tas ir gandrīz tikpat, cik maksā hibrīds. Šis ir rets gadījums, jo parasti starp hibrīdu un elektrisko versiju ir ievērojama cenas starpība, taču ne šoreiz," skaidro Toms.
Populārākais segments
Šobrīd tiem, kas jau meklē jaunu elektroauto, kategorija līdz 40 000 eiro ir viena no aktuālākajām. Tā kā automašīnu cenas turpina pieaugt, ievērojams skaits potenciālo pircēju ir neziņā, vai turpmāk elektriskie auto nekļūs par eksotisku un neaizsniedzamu preci. Pagaidām šķiet, ka satraukumam nav pamata – pieejamākajā cenu kategorijā konkurē vairāki elektriskie modeļi, piemēram, "Citroen ë-C4 X", "Jeep Avenger", "Nissan Townstar", "Volkswagen ID.3" un "Hyundai Kona Electric".
"Nissan" elektroauto izceļas starp citiem pretendentiem, jo to bieži dēvē par "darba zirgu". "Citroen" un "Volkswagen" piedāvā hečbekus, savukārt konkurence starp "Jeep" un "Hyundai" modeļiem, iespējams, ir visinteresantākā, tā kā abi pārstāv populāru segmentu – elektriskos krosoverus. Turklāt amerikāņu elektroauto jau šobrīd var lepoties ar īpašu apbalvojumu, jo tas ir atzīts par Eiropas 2023. gada auto.
"Jeep Avenger" Latvijā pieejams ar 156 ZS elektromotoru, bet tā 54 kWh akumulators ar vienu uzlādi ļauj nobraukt pat 400 km. Turklāt akumulatoru iespējams lādēt ar ātrumu līdz 100 kW.
Elektriskā "Kona" pieejama 156 un 217 ZS versijā. Tāpat tiek piedāvāti arī dažādas kapacitātes akumulatori: 48,4 un 65,4 kWh. Attiecīgi ar pilnībā uzlādētu akumulatoru veicamā distance var sasniegt 377 vai 514 km (saskaņā ar WLTP standartu), savukārt maksimālā uzlādes jauda var būt līdz 74 vai līdz 102 kW.
Cik tālu varēsim aizbraukt?
"Situācija ar katru gadu uzlabojas. Pirms pāris gadiem 200 kilometri aukstā rudens dienā vairākiem elektroauto bija nopietns izaicinājums, bet šogad "Latvijas Gada auto" konkursantu izvērtēšanas laikā uzlādes punktu nācās izmantot retāk. Piemēram, "Ioniq 6" kombinētajā ciklā var nobraukt pat 614 km, bet tā elektroenerģijas patēriņš 14 kWh uz 100 km padara to par vienu no energoefektīvākajiem modernajiem elektroauto. Protams, tā ir teorija un praksē skaitļi nedaudz atšķiras, tomēr tas reāli aizbrauca vistālāk no visiem. Tāpat labu rezultātu uzrādīja arī "Kona". Ja ar krosoveru bez papildu uzlādes mūsu apstākļos var veikt vismaz 300 km, tad tas jau ir apsveicami. Ne mazāk svarīgs ir uzlādes ātrums, un šeit "Ioniq 6" ir pelnījis īpašu uzslavu," uzskata Toms Timoško.
"Nosakot "Latvijas Gada auto" titula ieguvēju, žūrija pretendentus vērtē arī citās kategorijās, piemēram, labākais ģimenes auto, labākais krosovers, labākais elektroauto utt. Tāpēc nešaubos, ka šie modeļi sagādās nopietnu konkurenci citiem," rezumē žurnālists.
"Latvijas Gada auto 2024" galvenā titula ieguvējs un uzvarētāji atsevišķajās nominācijās tiks paziņoti 7. decembrī.