MISC 2.0 - 27183
Foto: TV raidījums "Zebra"

Katrs autobraucējs dzirdējis par jauno iniciatīvu atņemt autovadītāja tiesības par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu par vairāk nekā 30 km/h. Patiesībā šī ideja Latvijā nav jauna, tā ik pa laikam ir izskanējusi Ceļu satiksmes padomē, tomēr šoreiz tā ieguvusi plašāku rezonansi, norāda TV raidījuma "Zebra" vadītājs Pauls Timrots.

Šobrīd "Manabalss.lv" iniciatīva, kas aicina apturēt virzītos grozījumus, savākusi jau vairāk nekā 14 tūkstošus iedzīvotāju parakstu.

Kā norāda satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P): "Lai ko mēs darītu, asiņainā ceļu satiksmes statistika nemainās – šogad uz ceļiem ir jau vairāk nekā 130 bojāgājušo un vairāk nekā 300 smagi ievainoto. Un no CSDD statistikas ir zināms, ja Latvijā vidējo braukšanas ātrumu varētu pazemināt par 2 km/h, mēs potenciāli varētu izglābt aptuveni 20 dzīvības.

"Satiksmes drošību esmu izvirzījis kā vienu no savām galvenajām prioritātēm savas ministrēšanas darbā, tādēļ atbalstu šādus stingrākus sodus arī par šādu būtisku atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu. Skaidrs, ka soda politika nav izolēts elements kopējā satiksmes drošības sistēmā. Jāskatās arī policijas kapacitāte šo pārkāpumu kontrolē, tajā skaitā izmantojot dažāda veida elektroniskos līdzekļus," raidījumam "Zebra" norāda satiksmes ministrs.

"Mēs redzam, ko ļoti sekmīgi sevi ir pierādījuši jaunie vidējā braukšanas ātruma kontroles radari. Ir jārunā par ceļu infrastruktūras drošības parametru uzlabošanu, tāpat ir jārunā par autovadītāju braukšanas iemaņām, automobiļu tehnisko stāvokli un kopējo drošības kultūru Latvijā. Diemžēl mūsu valstī ir augsta tolerance pret dažādiem sabiedriskās drošības apdraudējumiem. Un braukšanas ātrums ir viens no izteiktiem riska faktoriem," uzsver Briškens.

Pauls Timrots uzskata, ka tā vietā, lai ņemtu nost autovadītāja tiesības par 30 km/h pārsniegumu, vajadzētu padarīt efektīvāku jau esošo soda punktu sistēmu, piemēram, ne tikai kāpinot jau iepriekšminēto policijas kapacitāti, bet piešķirot soda punktus arī ar fotoradaru fiksētajiem pārkāpējiem. Ja automobiļa īpašnieks policijai neatzīstas, kurš tobrīd bijis pie stūres, tad pat saņem šos punktus. Timrota ieskatā tas diezgan liktu pārdomāt savu braukšanas kultūru regulāriem ātruma pārkāpējiem.

"Es domāju, ka tiesību atņemšana jau par 30 km/h pārsniegumu tomēr pastiprinātu šo prevenciju. Tiesību liegums ir ļoti nopietns soda mērs un attiecīgi pret šādiem pārkāpējiem – recidīvistiem (..) šāds augstāks soda mērs palīdzētu," uzskata satiksmes ministrs.

"Latvijā neviens negrib runāt par policiju jeb ceļu policiju, kā to agrāk sauca," norāda Pauls Timrots. "Ir diezgan skaidrs, ka visa tā ķēpa un jezga par tiem pārkāpumiem ir tāpēc, ka policistu ir ļoti par maz. Būtu vairāk, viss būtu kārtībā."

"Lai kāda sistēma turētos kopā, jāpievelk ir visas skrūves. Bet mēs jau sen to norauto vītni mēģinām pievilkt vēl ar sodiem, bet pārējās skrūves nepieskrūvējam. Tomēr, lai sistēma darbotos stabili, pievilkt vajag visas skrūves vienādi," līdzībās situāciju ieskicē Timrots. "Mēs vispār nepievelkam skrūvi, kas saucas "policija", mēs nepievelkam otro skrūvi, kas saucas "infrastruktūra", kā arī trešo skrūvi, kas ir "apmācība". Bet tā vietā visu laiku mēģināt pārvilkt ar norautu vītni to vienīgo skrūvi, kas ir "sodi", jo to ir vieglāk aizsniegt un vieglāk skrūvēt. Tieši tāpat kā automašīnās – to aizdedzes sveci, kuru vieglāk ir izskrūvēt, to vienmēr tad arī pārbauda. Tā neies cauri! Mums kaut kas ir jādara!"

"Lūdzu, sakārtojam un atsvaidzinām to sodu punktu sistēmu! Tagad policistu ir vairāk, tad lai viņi piešķir tos soda punktus – kam sakrāsies, tam arī ņemsim nost tiesības. Un nevis par pirmo reizi, kad kaut kādos krūmos nebūsi kaut kādu zīmi ieraudzījis, atnāks policists un atņems tev iespēju braukt uz darbu un mājām," rezumē Timrots.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!