MISC 2.0 - 27266
Foto: Publicitātes foto

Apsildāmi roku balsti, paklājiņi, durvis un citi salona elementi var šķist diezgan utopisks sapnis, taču šķietami neiespējamais strauji kļūst par realitāti. Daži zīmoli, piemēram, "Ford", meklē efektīvus veidus, kā elektromobiļos gudri izmantot siltumu.

Nesen "Ford" reālos apstākļos veicis testus ar jauno "E-Transit", kurā uzstādīti unikāli apsildes risinājumi, un tā rezultāti varētu būtiski ietekmēt to, kā nākotnē tiks apsildīti elektroauto. Kādi ir šī testa secinājumi, un ko par to domā paši inovāciju autori?

Kā saglabāt siltumu visefektīvākajā veidā? Tā kā mūsu mājokļu apkures izmaksas pieaug, šis jautājums ir kļuvis aktuāls daudziem. Atbildi uz to centās rast arī "Ford" inženieri, kas projekta laikā meklēja veidus, kā uzlabot elektroauto veiktspēju. Projekts tika izstrādāts, lai saprastu, kā ražot labākus jaunos elektromobiļus un arī kā uzlabot jau esošos ar atbilstošiem programmatūras atjauninājumiem. Siltuma testa secinājumi tiks izmantoti turpmāko "Ford" modeļu izstrādē.

Vājie punkti

Vispārzināms veids, kā sasildīt gaisu elektroauto salonā, ir izmantot kondicionieri, tomēr pastāv arī alternatīvi risinājumi. Apsildei var pielāgot arī virsmas, ar kurām pasažieri nonāk tiešā saskarē, un paneļus, kas izstaro siltumu uz vadītāju un pasažieriem.

Abos gadījumos tiek izmantots akumulators, taču "Ford" inženieri atklāja, ka, izmantojot virsmas, enerģijas apsildei vajadzētu par 13% mazāk salīdzinājumā ar parastu gaisa kondicionieri. Tas varētu uzlabot elektroauto darbību par pieciem procentiem, kas gada nogrieznī būtu pat vairāki simti papildu kilometru.

"Visi zinām, ka vēsākā laikā, atverot durvis vai logus, temperatūra automobiļa salonā pazeminās. Īpaši tas attiecas uz piegādes furgoniem, jo vadītājam bieži nākas atvērt kravas nodalījumu. Izrādās, ka siltums, ko rada gaisa kondicionieris, zūd ātrāk, bet virsmas temperatūru saglabā. Savukārt mazāks enerģijas patēriņš ne tikai pagarina nobraukumu ar vienu uzlādi, bet arī ietaupa līdzekļus un sekmē ilgtspējīgu pārvietošanos," saka Markuss Espigs, "Ford" Eiropas Pētniecības un inovāciju centra sistēminženieris.

Kā notika tests

Inženieri aprīkoja pilnībā elektrisko "Ford E-Transit" ar apsildāmiem roku balstiem, grīdas paklājiņiem, durvju paneļiem, saules aizsegiem un paneļa daļu zem stūresrata. Testa laikā tika veiktas paku un speciālo preču piegādes. Tāpat "E-Transit" kļuva par palīgu darbos kādam amatniekam, kurš dienā Ķelnē un tās apkārtnē mēroja 350 km. Testēšana notika gan ziemā, gan vasarā, gan uz sausa, gan slapja ceļa seguma, gan stiprā lietū, gan vējā – lai atspoguļotu "Ford" unikālo spēju apmierināt ļoti dažādas mikroautobusu īpašnieku vajadzības.

Tests parādīja, kā laikapstākļu, satiksmes un ceļa apstākļu izmaiņas ietekmē elektroauto sniedzamību, bet tas savukārt ļauj precīzāk prognozēt patieso sniedzamību attiecīgos apstākļos. Apkopotos datus komerctransporta nozarē varētu izmantot kā "autoparka nobraukuma prognozētāju", lai novērtētu enerģijas patēriņu konkrētos maršrutos.

"Ford" inženieri testēja arī citas tehnoloģijas, kas nākotnē varētu ievērojami ieekonomēt gan enerģiju, gan laiku: siltumsūkni, kas pārvada elektriskās piedziņas radīto lieko siltumu un izmanto to salona un/vai akumulatora sildīšanai; akumulatora dzesēšanas sistēmu, kas nodrošina efektīvu akumulatora bloka dzesēšanu un priekšapsildi; automātiski izveidotu ekomaršrutu, kurā tiek aprēķināts optimāls ceļš ar visām uzlādes stacijām, lai auto izmantotu maksimāli efektīvi; viedo uzlādes sistēmu, kas pirms ātrās uzlādes laikus atdzesē vai sasilda akumulatoru; kā arī elektriskās piedziņas kondicionēšanu, kas sistēmas komponentus uztur optimālā temperatūrā.

"Ford" ir veicis virkni testu, lai samazinātu enerģijas patēriņu elektriskajos transportlīdzekļos. Viens no tiem – eksperimenti ar interjera apgaismojumu, lai cilvēkiem salons šķistu vēsāks vai siltāks. Dažādas krāsas spēj mainīt mūsu uztveri, piemēram, sarkanā rada iespaidu, ka ir siltāks, bet zilā – ka ir aukstāks nekā patiesībā. Tāpat turpmāk "Ford" elektromodeļos tiks izmantota progresīva enerģijas taupīšanas tehnoloģija, kā arī tvaika iesmidzināšanas siltumsūknis, kas ierīkots arī jaunajā "Ford E-Transit Custom".

"Ford" ne tikai attīsta nākotnes tehnoloģijas, kas palielina elektroauto sniedzamību, bet jau šobrīd piedāvā virkni noderīgu funkciju, lai uzlabotu pašreizējo elektromašīnu efektivitāti. Piemēram, tādos modeļos kā "Mustang Mach-E" un "E-Transit" pirms izbraukšanas var attālināti uzsildīt vai atdzesēt salonu un akumulatoru. Novērtējot laikapstākļus, automašīna pati aprēķina, cik daudz enerģijas nepieciešams optimālai temperatūrai. "Ford" lēš, ka gadījumā, ja ārā ir 0°C un tiek veikta priekšapsilde, līdz pusei piekrauts "E-Transit" saglabā 75% potenciālās sniedzamības. Ja tā netiek izmantota, nobraucamā distance ar atlikušo uzlādi krītas par 9%.

"Ford" elektromobiļiem izveidoti arī vairāki braukšanas režīmi, lai samazinātu enerģijas patēriņu un palielinātu nobraukumu, kā arī enerģijas rekuperācija bremzēšanas laikā.

Līdz 2026. gadam "Ford" Eiropā plāno pārdot 600 000 elektroauto gadā, bet tā globālais mērķis ir realizēt vairāk nekā divus miljonus elektromobiļu gadā visā pasaulē.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!