MISC 2.0 - 27610
Foto: 360TV publicitātes foto

Lietuvieši visai inovatīvā veidā pārmāca dzērājšoferus, uzstādot automašīnās tā saucamos alkoblokus. Lai ātrāk atgūtu autovadītāja tiesības, pašam par savu naudu jānopērk vai jāizīrē speciāla sistēma, kas neļauj iedarbināt automašīnu, ja autovadītājs iedzēris kaut nedaudz alkohola, reportāžā no Lietuvas vēsta kanāla "360TV" raidījums "ZIŅneši".

Būtībā tas ir caurulītē pūšamai alkotesteris, kas savienots ar tādu kā auto "melno kasti", kas iemontēta zem motora pārsega un kas neļauj iedarbināt motoru, kamēr vadītājs nav iepūtis caurulītē savu izelpu. Šī "melnā kaste" arī ieraksta visu informāciju par to, cik reizes tika iepūsts un cik no tām reizēm pieķertais dzērājšoferis, iespējams, atkal bija reibumā.

Raidījuma žurnālisti devās šo inovatīvo sistēmu pētīt uz Kauņu. Eksperimentam autoservisa darbinieks pirms filmēšanas iedzēra mazliet alkohola, un rezultātā sistēma neļāva iedarbināt automašīnu. Raidījums sazinājās ar Jonasu no Lietuvas, kurš ieguvis sodu par braukšanu dzērumā un tagad, dodoties ikdienas gaitās, viņam vienmēr ir jāizmanto alkobloks.

"Toreiz laicīgi aizgāju gulēt, ilgi nemaz nesēdējām. No rīta braucu uz darbu un trāpījās policijas reids. Un man uzrādīja 0,45 promiles. Es biju pārsteigts, jo jutos tiešām labi. Bet nu kā bija tā bija. Man atņēma autovadītāja tiesības. Bet automašīna, protams, ka ir vajadzīga. Kā jau visiem – uz darbu, no darba, kā arī ģimenes lietas. Automašīna ir galvenais pārvietošanās līdzeklis, bez tās kā bez rokām."

Lietuvas likumi šajā ziņā ir nedaudz bargāki nekā Latvijā. Administratīvā atbildība paredzēta jau no 0,4 promilēm, savukārt Latvijā – no 0,5. Jonasam tiesības atņēma uz gadu. Tomēr vīrietis ielika savā automašīnā alkobloku, tāpēc tiesības atguva divkārt ātrāk. Bet tagad ar šādu ierīci viņam ir jābraukā vēl gadu. Viņa autovadītāja apliecībā tagad ir ierakstīts kods 69, kas nozīmē, ka Jonass drīkst vadīt tikai tādu auto, kas ir aprīkots ar alkoblokeru. Sākumā vīrietis par to pat nedaudz kautrējās.

Saskaņā ar Lietuvas likumiem alkobloks var līdzēt tikai tiem, kas ir pieķerti vieglā vai vidējā reibumā – līdz pusotrai promilei. Par šādu pārkāpumu ir paredzēts naudassods no 800 līdz 1100 eiro un tiesību atņemšana uz laiku no 12 līdz 18 mēnešiem. Pēc Lietuvas valsts uzņēmuma "Regitra" datiem, pašlaik kods 69 ir gandrīz 4500 autovadītāju, kuri satiksmē drīkst piedalīties tikai ar alkoblokiem. Lietuvas Satiksmes ministrijā šādus radītājus vērtē pozitīvi.

"Alkoblokeri ir diezgan populāri, cilvēki tos izmanto, it sevišķi tie, kuri negrib izkrist no darba tirgus, jo autovadītāja tiesības ir nepieciešamas darbam. Viņi izdarījuši pārkāpumu, bet paši labprātīgi izvēlās šādu iespēju atgūt tiesības un atsākt strādāt. Tā kā, mūsuprāt, alkobloku ieviešana attaisnojās," tā par esošo situāciju izsakās Lietuvas SM Ceļu un gaisa transporta politikas grupas vecākais padomnieks Andrjus Karnilavičs.

Alkoblokus autovadītāji liek par savu naudu. Tas maksā ap 1300 eiro. Ierīci var arī nomāt – tie ir 75 eiro mēnesī, plus 150 eiro par iemontēšanu un tik pat liela ķīlasnauda. Lielākā daļa – apmēram 80% – dzērājšoferu alkoblokus nomā. Ir arī tādi cilvēki, kas alkoblokus atstāj automašīnā pašdisciplīnai arī pēc soda termiņa beigām. Tad tos var pārprogrammēt, lai tikai rāda promiles. Soda izciešanas laikā pieļaujamais alkohola koncentrācijas lielums netiek publiskots.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!