MISC 2.0 - 27751
Foto: LTV 4. studija

Novembra beigās Madonas novada Praulienas pagastā notika traģēdija – pa grants ceļu ar lielu padomju laiku traktoru brauca vietējo ļaužu cienīts uzņēmējs un kādā no līkumiem noslīdēja uz ceļa, traktors apgāzās, bet vadītājs palika iesprostots kabīnē. Glābšanas dienesti dažādu šķēršļu dēļ ieradās novēloti un arī glābšanas darbi nevedās, kā rezultātā neizdevās cilvēku izglābt, vēsta LTV raidījums "4. studija".

Vietējie iedzīvotāji ir apvainojušies uz glābējiem, jo tie nespēja nelaimē nokļuvušo cilvēku izglābt. Avārijas rezultātā traktorā iesprostotais vietējais iedzīvotājs esot bijis krietns – palīdzējis ikvienam un ir bijis ar plašu sirdi.

Nelaimes vieta atrodas aptuveni trīs kilometrus no asfaltētā ceļa, kas todien bijis apsnidzis un ļoti slidens, bet meliorācijas grāvis blakus ceļam – dziļš un pilns ar ūdeni. Uz izsaukumu no 17 kilometru attālā Madonas VUGD depo pulksten 16.45 izbraukušas divas glābēju brigādes.

Tomēr pusotru kilometru pirms negadījuma vietas uz šaurā grants ceļa stāvēja kravas mašīna, kas tobrīd piekabē krāva kokmateriālus. VUGD automašīna tam nevarēja pabraukt garām, tādēļ glābšanas darbu vadītājs šo atlikušo posmu nolēma mērot kājām. Vēlāk gan VUGD mašīna baļķvedēju apbrauca pa ceļa malā esošo pļavu.

Pirmie glābēji avārijas vietā nonāca pulksten 17.23 – gandrīz 40 minūtes pēc izsaukuma. Tobrīd traktora kabīnē iesprostotajam cilvēkam vēl bijušas dzīvības pazīmes. Līdz glābēju ierašanās vietējie iedzīvotāji un uzņēmēja darbinieki bija mēģinājuši pašu spēkiem atbrīvot traktora vadītāju, bet tas nekādi neizdevās, jo kabīne bija saplacināta un grāvī bija daudz ūdens.

VUGD Madonas nodaļas glābēji šo operāciju atcerēsies vēl ilgi, jo baļķvedējs ceļa vidū nebija vienīgais šķērslis, kas todien traucēja. "Glābēji izmanto hidrauliskos instrumentus, lai atspiestu apgāzto tehniku un izglābtu cietušo. Šajā gadījumā zeme nebija sasalusi un visapkārt bija mitrums, tādēļ hidrauliskos instrumentus nebija kur atstutēt, lai tos sekmīgi pielietotu. Pēc tam mēģināja traktoru piepacelt ar tauvas palīdzību. Šis bija liels padomju laiku traktors, kas sver vairāk nekā desmit tonnas. Līdz ar to arī ar tauvām to nekādi neizdevās izkustināt no vietas, jo ceļš bija slidens un VUGD mašīnas riteņi spolēja uz vietas," skaidro Arnis Šmugais, VUGD Madonas nodaļas komandieris.

Grāvī apgāzušās traktora kabīnē iesprostoto cilvēku izdevās izdabūt ārā vairs tikai ar piesaistīto vietējo lauksaimniecības tehniku, kas ar priekšējo kausu palīdzēja pacelt traktoru, kamēr VUGD glābēji paralēli darbojās ar hidrauliskajiem instrumentiem. Diemžēl laiks kopš glābēju ierašanās brīža bija pagājis aptuveni stunda, tādēļ NMPD mediķiem vairs atlika tikai konstatēt cietušā nāvi.

Valsts policija ir uzsākusi kriminālprocesu par noziedzīgiem nodarījumiem pret satiksmes drošību. Policija pārbaudīs, kāpēc notikusi nelaime. Izmeklēšanā kā pamata versija šobrīd tiek izskatīts, ka traktora vadītājs neizvēlējās apstākļiem atbilstošu braukšanas ātrumu, kā rezultātā traktors nobrauca no ceļa braucamās daļas un apgāzās.

Ugunsdzēsējiem šādu lielu un smagu traktoru glābšanas darbiem būtu nepieciešams specializēts transportlīdzeklis. Tomēr šādi negadījumi notiekot ārkārtīgi reti, turklāt šajā negadījumā nelaimīgas sagadīšanās sekojušas cita citai.

Glābšanas darbos iesaistītie ugunsdzēsēji joprojām pārdzīvojot notikušo. "Katrs ugunsdzēsējs vēlas sekmīgi izdarīt savu darbu un redzēt to pateicību cilvēka sejā par veiksmīgo iznākumu. Tomēr šoreiz tā nenotika. Nākamajā rītā satiekot šos darbiniekus un pārrunājot notikušo, varēja redzēt, ka arī viņiem tas bija liels pārdzīvojums un tā nebija vienkārši kārtējā darbadiena. Ugunsdzēsēji pārdzīvo, ka neizdevās," norāda VUGD komandieris Arnis Šmugais.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!