2023. gadā jaunu auto tirgus Latvijā audzis par 11%, liecina "Citadele Leasing" apkopotā informācija. Visbiežāk jaunu auto darījumi veikti par "Toyota", "Škoda" un "Volkswagen" (VW) markas automašīnām. Un tieši dažādi Toyota automobiļi kļuvuši par pirktākajiem auto modeļiem gan privātpersonām, gan uzņēmumiem.
Pirmais trijnieks joprojām nemainīgs
Līdzīgi kā iepriekš, arī 2023. gadā auto iegādes darījumos izteikti figurē trīs zīmolu automašīnas – "Toyota", "Škoda" un VW, kas ir iecienītas gan juridisko personu, gan privātpersonu vidū.
Pēc gada pārtraukuma populārākā auto modeļa līderpozīciju jauno auto kategorijā atguvusi "Toyota Corolla", apsteidzot pērnā gada līderi "Toyota RAV4". Iecienītāko auto modeļu pieciniekā ir arī "Toyota Yaris Cross", "Toyota Hilux" un "Škoda Octavia" automašīnas.
Privātpersonas aizvadītajā gadā ar līzinga starpniecību visbiežāk iegādājušās "Toyota RAV4", "Škoda Kamiq", "Cupra Formentor", "Škoda Karoq" un "Škoda Kodiaq" automobiļus.
Savukārt uzņēmumi savus autoparkus pērn visvairāk papildinājuši ar tādiem modeļiem kā "Toyota Yaris Cross", "Corolla", "RAV4", "Škoda Octavia" un "Kodiaq".
""Toyota" regulāra atrašanās populārāko automobiļu topā skaidrojama ar juridisko personu interesi – šo auto pamatā iecienījuši auto koplietošanas uzņēmumi, kā arī publiskā sektora organizācijas. Tas galvenokārt saistīts ar to, ka "Toyota" ir plašs hibrīda dzinēju klāsts, kas ir pieejams gandrīz visiem piedāvātajiem modeļiem," datus komentē Ģirts Glāzers, "Citadele Leasing" valdes priekšsēdētājs.
Elektroauto izvēlas arvien biežāk
Salīdzinot ar gadu iepriekš, būtiski augusi elektroauto izvēle – darījumu skaits ar elektriskajām mašīnām pieaudzis par 56%. Savukārt klasisko iekšdedzes dzinēju, proti, benzīna un dīzeļdegvielas automašīnu īpatsvars uz Latvijas ceļiem pērn samazinājies par 2% – 2022. gadā jaunu auto tirgū tās veidoja 91%, bet šogad – 89% darījumu.
Elektroauto segmentā izteikti populārākās ir VW, "Nissan", "Tesla", "Škoda" un "Hyundai" zīmolu automašīnas. Visbiežāk pirktākais elektroauto modelis aizvadītajā gadā ir "Nissan Leaf", tam seko "Škoda Enyaq" un "Tesla Model Y". Kā norāda Glāzers, "Tesla" pirkumus vairumā gadījumu veic juridiskas personas, starp kurām galvenokārt ir auto tirdzniecības un auto nomas uzņēmumi.
Privātpersonu vidū auto krāsu izvēlē joprojām dominē neitrālie toņi – pelēks, balts un melns – tie 2023. gadā veido 64% no auto pirkumiem. Savukārt spilgto krāsu kategorijā līderes ir zilā (10%), sarkanā (8%) un zaļā (6%).