Igaunijas valdība ceturtdien atbalstīja likumprojektu par motorizēto transportlīdzekļu nodokļa ieviešanu no 2025. gada.
Motorizēto transportlīdzekļu nodokli veidos divas daļas: ikgadējs nodoklis, kas maksājams par katru reģistrēto spēkratu, un automobiļa reģistrācijas nodeva.
Ikgadējais nodoklis tiks aprēķināts, ņemot vērā nodokļa bāzi, ogļskābās gāzes izmešus un automobiļa masu.
Arī reģistrācijas nodevas aprēķinā tiks ņemts vērā ogļskābās gāzes izmešu rādītājs, mudinot izvēlēties automašīnas ar zemāku izmešu līmeni. Reģistrācijas nodevu ietekmēs arī spēkrata izlaiduma gads. Mašīnas vecuma komponenta atlaide pakāpeniski samazinās ar katru gadu kopš tās pirmreizējās reģistrācijas, līdz tiek sasniegts 15 gadu līmenis, pēc kura automobiļa vecuma komponenta koeficients nodevas aprēķinā ir 0,20.
Aprēķini liecina, ka ar tādu nodokli automobiļu iegāde un uzturēšana sadārdzināsies par 5-15%.
Nodokļa mērķis ir mudināt cilvēkus izmantot videi draudzīgākus transportlīdzekļus, informēja valdības preses dienestā. Plānots, ka pirmajā pilnajā gadā pēc nodokļa ieviešanas tas Igaunijas valsts budžetu papildinās ar 236 miljoniem eiro.
Igaunijā ir viens no vecākajiem ikdienā izmantojamo automobiļu parkiem Eiropas Savienībā (ES), bet automobiļu skaits uz vienu iedzīvotāju ir lielāks. Ar jauno nodokli Igaunijas valdība cer ierobežot arvien plašāku automobiļu izmantošanu un pakāpeniski nodrošināt Igaunijai ilgtspējīgāku automobiļu parku. Igaunijas valdība uzsvērusi, ka nodokļa mērķis nav panākt vecu automobiļu nelietošanu, bet gan atbalstīt pilnīgu to izmantošanu līdz lietošanas cikla beigām.
Komentējot valdības lēmumu, Igaunijas finanšu ministrs Marts Verklaevs sacīja, ka valsts budžeta situācija ir sarežģīta un katrs eiro noder. Viņš uzsvēra, ka nodokļa likumprojekts ir rūpīgi izstrādāts, pusgada laikā izvērtējot risinājumus, lai tie atbilstu vides aizsardzības mērķiem, palielinātu budžeta ieņēmumus un neradītu pārmērīgu slogu iedzīvotājiem un uzņēmējiem.
Kā vienu no argumentiem nodokļa nepieciešamībai Verklaevs minēja faktu, ka Igaunijas automobiļu parka vidējais vecums ir 17 gadu, kas ir par pieciem vairāk nekā vidēji ES.
Motorizēto transportlīdzekļu nodokļa mērķis ir nodrošināt videi nekaitīgu utilizāciju un mudināt videi draudzīgākus lēmumus, izvēloties jaunu automašīnu.
Automobiļu nodokli iekasēs Nodokļu un muitas departaments. Reģistrācijas nodevu iekasēs Transporta administrācija, un tā ir jāsamaksā pirms ieraksta izdarīšanas transportlīdzekļa reģistrā. Nodokļu un muitas departaments nodokļu maksātāju reģistrā izstrādās jaunu mehānisko transportlīdzekļu nodokļa reģistru. Transporta administrācija veiks nepieciešamās izmaiņas satiksmes reģistra datubāzē. Neatliekamo dienestu transportlīdzekļi, transportlīdzekļi, kas paredzēti lietošanai personām ar īpašām vajadzībām, un ārvalstu pārstāvniecību transportlīdzekļi tiks atbrīvoti no transportlīdzekļa nodokļa un reģistrācijas nodevas.
Likumprojekts tiks iesniegts parlamentam.