"Sagaidāms, ka šajā gadā OCTA nozari pamatā ietekmēs dažādas normatīvo aktu izmaiņas, kas saistītas ar plānotajiem OCTA likuma grozījumiem vietējā likumdošanas līmenī, kā arī Eiropas Savienības direktīvas izmaiņas, kas stājušās spēkā pērnā gada pašā izskaņā, taču nacionālajā līmenī vēl ir ieviešanas procesā," skaidro Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.
"Svarīgākās normatīvo aktu izmaiņas, kas mūs dara bažīgus, ir saistītas ar LTAB kā biedrības regulējumu. Līdz Augstākās Tiesas Senāta lēmumam 2022. gadā LTAB ir darbojies pēc Biedrību un Nodibinājumu likuma, organizācijas statūtiem un tās biedru lēmumiem. Minētais Senāta lēmums, kas noteica to, ka LTAB pilda valsts deleģētos uzdevumus attiecībā uz OCTA sistēmu, faktiski vienā dienā mainīja LTAB tiesisko regulējumu, kas būtiski maina biedrības darbības juridisko ietvaru un tās funkcionalitāti. Mūsu bažas ir saistītas ar to, lai izmaiņas būtu vienlīdzīgas un saprotamas visiem tirgus dalībniekiem, kā arī neuzliktu pārlieku lielu birokrātisko slogu, tāpēc ļoti ceram, ka Finanšu ministrija, kā politikas veidotāja un atbildīgā par finanšu, tātad arī OCTA jomu, rīkosies racionāli un tālredzīgi, lai kopā ar nozares ekspertiem ieviestu atbilstošas izmaiņas normatīvajos aktos," stāsta Abāšins, piebilstot, ka plānotie grozījumi paredz arī citas nelielas izmaiņas OCTA likumā, kas saistītas, piemēram, ar OCTA Garantijas fonda darbību.
2023. gada decembrī stājās spēkā Eiropas Komisijas direktīva, kas paredz palielināt zaudējumu atlīdzību limitus visās Eiropas Savienības dalībvalstīs. Paredzams, ka pēc direktīvas ieviešanas nacionālajā līmenī, arī Latvijā zaudējumu atlīdzību limiti pieaugs līdz 6,45 miljoniem EUR par katru negadījumu neatkarīgi no cietušo skaita vai 1,3 miljoniem EUR par katru cietušo personu.
Tāpat palielināsies arī zaudējumu atlīdzību limiti par kaitējumu īpašumam, kas būs 1,3 miljoni EUR par katru negadījumu neatkarīgi no cietušo personu skaita. "Jāņem vērā, ka šīs direktīvas prasības Eiropas Savienības valstu nacionālajā likumdošanā līmenī vēl ir ieviešanas procesā, kas saistīts ar aktīvām diskusijām par citiem šīs direktīvas plānotajiem jaunievedumiem – pamatā saistībā ar OCTA Garantijas fonda nākotnes finansējuma modeli, kā arī konkrētajā dalībvalstī reģistrēto apdrošināšanas sabiedrību maksātnespējas risku segšanu," skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs.
Saeimas Juridiskā komisija pagājušajā nedēļā, otrajā lasījumā atbalstīja grozījumus Ceļu satiksmes likumā, kas paredz palielināt sodus par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem. Minētie grozījumi paredz arī to, ka transportlīdzekļa īpašnieks tiks nekavējoties informēts, ja tiks fiksēts, ka ceļu satiksmē piedalās auto, kuram nav derīga OCTA. Iecerēts, ka sodu par šādu pārkāpumu piemēros ne biežāk kā reizi 24 stundu laikā.
"Esam pārliecināti, ka šīs izmaiņas ļaus izvairīties no pašreizējās situācijas, kad transportlīdzekļa īpašnieks, pārvietojoties radaru kontroles zonās, diennakts laikā saņem vairākkārtējus sodus par vienu un to pašu pārkāpumu. Tomēr svarīga ir arī pašu transportlīdzekļu īpašnieku līdzdarbošanās – savlaicīga savas kontaktinformācijas reģistrēšana vai atjaunošana CSDD vai LTAB elektroniskajās sistēmās, lai atgādinājumi un brīdinājumi tiktu saņemti laicīgi," informē Abāšins.
OCTA sistema Latvijā tika ieviesta 1997. gadā.