Foto: Shutterstock
Lai samazinātu automobiļu radītās CO2 emisijas un ietekmi uz klimata pārmaiņām, Eiropas Savienībā (ES) pakāpeniski tika ieviesta E10 degviela jeb 95E10, kurai bioetanola piejaukums benzīnā palielināts no 5% uz 10%. Šo benzīna apzīmējumu noteikti zina ikkatrs autovadītājs, tomēr ne visi var apgalvot, ka izprot, kā benzīna izvēle var ietekmēt motoreļļas kvalitāti, tādēļ eksperti akcentē lietas, kuras likt aiz auss.

Atšķirība starp 98E5 un 95E10

Degvielas stacijās benzīns tiek marķēts ar apļveida simbolu un burtu E, kuram blakus norādīts skaitlis 5 vai 10 (E5 vai E10). Skaitlis norāda maksimālo bioetanola daudzumu (procentos) benzīnā. Kopš 2020. gada Latvijā minimālais biodegvielas piejaukums 95. markas benzīnam ir palielināts no 5% uz 10%. Automašīnām, kas ražotas, sākot ar 1995. gadu, 95. markas benzīns ar desmito daļu bioloģiskā spirta neko sliktu nenodarīs, bet vecākām automašīnām tas gan varētu kaitēt, tādēļ tām iesaka izvēlēties 98. markas (98E5) benzīnu.

Ja nesen iegādāts jauns auto vai rodas bažas par to, vai izvēlēta degviela ir pareiza, der pārskatīt automašīnas tehniskos dokumentus, kur būs norādījumi no auto ražotāja. Informāciju var meklēt arī Eiropas Autoražotāju asociācijas mājaslapā. Transportlīdzekļa atbilstība E10 benzīnam bieži vien ir atkarīga arī no konkrētā motora tipa, ne tikai ražošanas gada.

"Atšķirība starp E95 un E98 ir oktānskaitlī. E10 degviela, kā zināms, satur 10% etanola un 90% benzīna. Iekšdedzes dzinējiem oktānskaitlis atspoguļo benzīna īpašību sadegt bez detonācijas. Jo lielāks oktānskaitlis, jo mazāka iespēja, ka degviela radīs pašaizdegšanās procesu jeb detonāciju," skaidro Andrejs Hudžidzskis, uzņēmuma "Total Energies" vadošais eksperts.

Mīts vai patiesība: ar E10 benzīnu motoreļļa būs jāmaina biežāk

Izvēloties E10 benzīnu, eksperti iesaka lielāku uzmanību apkopei un motoreļļu mainīt biežāk tieši stipri nolietotiem dzinējiem, hibrīdauto un pilsētas auto – tādiem, ar kuriem pārvietojamies no punkta A līdz punktam B.

"Gadījumos, kad motors ir nolietots vai bieži tiek iedarbināts aukstā laikā, degviela var nonākt motoreļļas karterī. E10 degvielā esošais bioetanols ir higroskopisks (mitrumu uzsūcošs), kas var ietekmēt kalcija, fosfora un cinka piejaukumu noārdīšanos pie noteikuma, ja ūdens saturs ir lielāks par 0,1%. Tādēļ arī motoreļļu iesaka mainīt biežāk hibrīdauto un pilsētu auto, kuri bieži tiek darbināti, lai nobrauktu īsus attālumus," brīdina Hudžidzskis.

E10 ieviešanas mērķis – samazināts vides apdraudējums

Benzīns ir fosilā degviela, ko ražo galvenokārt no naftas, bet bioetanols tiek ražots no augiem. Tas nozīmē, ka tas ir atjaunojams un tādēļ daudz ilgtspējīgāks nekā nafta, samazinot CO2 emisijas gan ražošanas, gan izmantošanas laikā. Izejvielas un spēja samazināt emisijas nosaka to, cik lielā mērā katra konkrētā biodegviela ir "ilgtspējīga" un ilgtspēja ir ļoti svarīgs aspekts ES likumdošanā.

Kopš 2009. gada E10 benzīns pakāpeniski tiek ieviests visā Eiropā, lai samazinātu vides piesārņojumu, un šobrīd tas ir pieejams vairāk nekā 18 Eiropas Savienības valstīs: Austrijā, Beļģijā, Bulgārijā, Čehijā, Dānijā, Igaunijā, Francijā, Īrijā, Latvijā, Lietuvā, Luksemburgā, Nīderlandē, Rumānijā, Slovākijā, Somijā, Ungārijā, Vācijā, Zviedrijā, kā arī Apvienotajā Karalistē.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!