Nepārtraukta evolūcija
Lietuvas autožurnālists Justs Lengvins stāsta, ka autovadītāja sēdvietas kvalitāte pēc būtības ir saistīta ar ergonomiku. Tomēr šis viens vārds aptver daudz vairāk.
"Pēc iekāpšanas automašīnā pirmais, ko pamanu, ir visu tās vadības komponentu ērtības. Sākot ar stūresratu, varam pat runāt par tā formu un tekstūru. Tālāk vērtēju uz tā uzstādītās pogas – labi izkārtoti un izgatavoti slēdži uz stūresrata var būtiski atvieglot braukšanu un pat veicināt drošību, savukārt slikti konstruēti, neērti, skārienjutīgi slēdži var novērst uzmanību," piemēru min žurnālists.
Kad gandrīz visi ražotāji sāka montēt galveno displeju salona centrā, tādi autoražotāji kā "Mercedes-Benz", "Hyundai" un "Peugeot" piedāvāja integrētas video platformas: viņi sāka savienot centrālos multimediju un informācijas displejus ar digitālajiem mērinstrumentu paneļiem, kas uzstādīti vadītāja acu līmenī.
Neskatoties uz to, šo koncepciju pozitīvi uztvēra autovadītāji – uzņēmums Eiropā konsekventi katru gadu pārdeva vairāk nekā 200 000 šo modeļu. Drīzumā "i-Cockpit" tika integrēts visos "Peugeot" automobiļos (tagad ar šo salona sistēmu pārdoti jau vairāk nekā 10 miljoni auto), un inženieri turpināja pilnveidot konceptu: kompaktā stūresrata augšējā un apakšējā daļa tika veidota kā gluda plakne, zem centrālā ekrāna tika pievienoti tā sauktie klavieru taustiņi ātrai piekļuvei svarīgākajām funkcijām, kā arī plaši tika ieviests digitālais mērinstrumentu panelis.
"Autoplius" portāla komunikācijas speciālists Gintenis Daupars stāsta, ka ražotājiem nav viegli atrast visiem piemērotu formulu labai multimediju un informācijas sistēmai. Tomēr, objektīvi vērtējot, starp svarīgākajiem kritērijiem jābūt darbības ātrumam, skaidrai un viegli salasāmai grafikai tiešos saules staros, kā arī viegli atrodamiem izvēlnes elementiem. "Piemēram, dzirdama klikšķa atbildes reakcija, pieskaroties ekrānam, ir ļoti noderīga – nav jāveic atkārtota pārbaude, lai pārliecinātos, ka ir izpildīta iecerētā darbība," norāda speciālists.
Jauns risinājums
Pēc Lengvina teiktā, vērtējot automobiļa centrālās konsoles multimediju un mērinstrumentu paneļa informācijas sistēmas, ir viņš seko principam – jo vienkāršāk, jo labāk.
"Tas nozīmē, ka, jo viss ir vienkāršāks un skaidrāks, jo tas vadītājam ir ērtāk. Neskatoties uz plašo pieejamo risinājumu klāstu, man šķiet, ka visērtāk ir regulēt temperatūru ar klasisko grozāmo ciparnīcu. Turklāt vadītāja sēdvietas jeb "darba vietas" kvalitāti lielā mērā ietekmē multimediju izkārtojums – ekrāna lielumam un novietojumam ir ļoti liela nozīme: pārāk liels un pārāk augsts ekrāns var novērst uzmanību, braucot naktī, un pārāk zems ekrāns var novirzīt jūsu uzmanību no ceļa uz pārāk ilgu laiku," norāda automobiļu apskatnieks.
Meklējot optimālo ekrāna pozīciju, autoražotāji risina daudz mīklu. Līdz šim interjera uzlabojumiem bija tendence palielināt centrālos ekrānus, taču tagad var atrast jaunu, rafinētāku risinājumu.
Vācijas žurnālu "Auto Bild" un "Computer Bild" lasītāji jau desmito reizi šo automobiļa interjera koncepciju apbalvo ar "Auto savienojamības balvu 2023". Tradicionālajās aptaujās tiek demonstrētas labākās tehnoloģiju idejas no dažādām nozarēm, tostarp autobūves, kas prezentētas visa gada garumā, un lasītāji tiešsaistē balso par saviem favorītiem. Katru gadu vislabvēlīgāk saņemtie jaunievedumi tiek izvēlēti deviņās kategorijās, kas ietver nominācijas drošībai, izklaidei, jaunai mobilitātei un izgudrojumiem.
Pēc Lengvina domām, informācijas un multimediju sistēmas lietotāja saskarne ir ārkārtīgi svarīga. "Ne velti lietotāju saskarņu vai lietotāju pieredzes sistēmu projektētājiem ir tik liela nozīme programmatūras vai mājaslapu izstrādē – tie paši principi ir spēkā arī šeit," norāda eksperts.
Lai uzlabotu jaunā koncepta interjera priekšrocības, franči sākuši uzstādīt nākamās paaudzes daudzfunkcionālu stūresratu un zem ekrāna modernizējuši "i-Toggles" pogas. Autovadītāji tās var programmēt individuāli, katram slēdzim piešķirot funkcijas, kuras viņi izmanto visbiežāk –, sākot ar klimata kontroli vai apsildāmiem sēdekļiem un beidzot ar multimediju un informācijas sistēmas vadību.
Turklāt "Peugeot e-3008" elektromobilis ar jaunā koncepta interjeru nokļuvis starp septiņiem "Eiropas Gada auto 2024" finālistiem.
Priekšrocības un ērtības
Daupars piebilst, ka "Apple CarPlay" un "Android Auto" funkcijas ir ārkārtīgi noderīgas mūsdienu transportlīdzekļos. Tās ievērojami vienkāršo mūzikas servisu izmantošanu un ļauj ērti lietot reāllaika navigācijas lietojumprogrammas.
Lengvins sarakstam pievieno vēl vienu ļoti būtisku komforta kritēriju – vadītāja sēdvietu. Tālākos braucienos ir acīmredzama atšķirība starp labiem, ergonomiskajiem sēdekļiem un tiem, kas vairāk izskatās pēc virtuves ķebļa ar atzveltni.
"Ja neesat pārliecināts, vai jūsu sēdeklis ir ērts, aizbrauciet bez apstāšanās līdz Varšavai, un atbilde būs kristālskaidra. Būtiski ir arī tādi faktori kā ražošanā izmantotie materiāli, sēdekļu regulēšanas diapazons, spēja pilnībā pielāgot sēdvietu, kā arī redzamība caur logiem," rezumē autožurnālists.