"Visi mīti un fakti, kas nesenā pagātnē bija saistīti ar dažādu modeļu uzticamību, būtībā ir jāaizmirst. Iekāpjot jaunā elektroautomobilī, pēc interjera dizaina, kvalitātes vai materiāliem var atpazīt ražotāja parakstu, tomēr tam nav nekā kopīga ar to, kādi šī zīmola auto bijuši senāk. Vērtējot iekšdedzes dzinēju automašīnu modeļus, mēs varētu droši apgalvot, ka vācu ražotās automašīnas izceļas vienā jomā, tikmēr Francijā ražotajos automobiļu modeļos dominē kas cits. Tāpat mēs saprotam, kāpēc daži no tiem ir nepilnīgi vai neuzticami," stāsta elektroauto uzlādes tīkla "Eleport Latvija" vadītājs Kārlis Mendziņš.
Respektīvi – gadu desmitiem uzkrātā pieredze iekšdedzes dzinēju ražošanā ne vienmēr organiski tiek pārnesta uz elektriskajām sistēmām. Šajā jomā visi sāk no nulles.
Pamatojoties uz autovadītāju pieredzi
Autoražotāji sola ražot arvien kvalitatīvākus automobiļu modeļus, savukārt populārais britu žurnāls "WhatCar?" pārbauda, vai dzīvē tā patiešām ir, – tas jau gadiem ilgi veic savu lasītāju aptaujas, lai noskaidrotu, cik uzticami ir Lielbritānijā ražotie automobiļi un ar kādām problēmām tie ir saskārušies. Aptaujās piedalās cilvēki, kuri brauc ar automašīnām, kas ir ne vecākas par pieciem gadiem. Tiek noskaidroti dati par vairākām jomām: par bojājumiem, kas fiksēti pēdējo 24 mēnešu laikā; par to, cik ilgi transportlīdzeklis atradies servisa remontā; kā arī par piedzīvotajiem zaudējumiem. Lai iegūtie rezultāti būtu viegli saprotami, tie ir atspoguļoti procentos, kas atklāj auto uzticamību.
Tikai divi automobiļu modeļi aptaujas ietvaros ieguva 100%: pirmās sērijas BMW, kā ražošana noslēdzās 2019. gadā, un elektriskais "Ford Mustang Mach-E", kas rezultātā nonāca uzticamāko elektrisko krosoveru saraksta augšgalā.
Mīti ir viegli sagraujami
"WhatCar?" autori norāda, ka nav saņēmuši nevienu sūdzību par "Ford Mustang Mach-E" darbības traucējumiem. Otrajā vietā elektrisko krosoveru sarakstā ir "BMW iX3", kas ieguvis 99,3%. Savukārt "Tesla Model Y" ieņem trešo vietu ar 97,4%. Par piedzīvotajiem bojājumiem ziņoja attiecīgi tikai seši jeb 12% šo transportlīdzekļu īpašnieku.
"Gada griezumā man sanāk izbraukt ar dažādiem elektroauto, un es bieži vien par tiem dzirdu dažādus viedokļus. Lai arī kā man gribētos, lai būtu citādi, joprojām pastāv daudz mītu, kas izveidojušies pēdējo divu vai trīs desmitgažu laikā. Pajautājiet jebkuram vidusmēra latvietim, kuras automašīnas visātrāk rūsē, visbiežāk plīst vai patērē visvairāk degvielas, un jūs saņemsiet atbildi uz katru jautājumu. Tomēr šīs atbildes ne vienmēr izrādās pareizas, jo bieži vien to pamatā ir iesakņojušies mīti," norāda Kārlis Mendziņš.
Taču mīti ir izplatīti ne tikai Latvijā, bet arī ārvalstīs. "Protams, šī problēma nav tikai pie mums. Parasti šādi mīti ir stingri iesakņojušies arī citās valstīs, mēs šajā ziņā neesam nekas ārkārtējs. Racionāli spriest par automašīnām ir iespējams tikai tad, kad tās uzlūkojam bez aizspriedumiem un maldiem, citiem vārdiem – stereotipi būtu jāignorē. Ja mēs analizējam jaunu modeli, tad iepriekšējo paaudžu neveiksmes nevajadzētu automātiski pārnest uz jaunpienācēju, it īpaši, ja tiek salīdzināti iekšdedzes un elektriskie auto," piebilst Kārlis.