Aizvadītajā gadā Latvija sasniegusi rekordu jaunu elektroauto reģistrācijas ziņā – 8,8% no kopējā reģistrētā jauno vieglo pasažieru automobiļu skaita, salīdzinot ar 6,39% gadu iepriekš. Būtisku lēcienu pērn elektroauto reģistrācijā uzrādīja "Volkswagen" (VW), ierindojoties godpilnajā pirmajā vietā un aiz sevis atstājot "Nissan" markas elektroauto. Savukārt topu ar milzīgu izrāvienu, salīdzinot ar 2022. gadu, noslēdza "Tesla".
Salīdzinot pērnā gada datus ar 2022. gada datiem, elektroauto reģistrāciju kāpums ir bijis par 52,1% – no reģistrētiem 1068 vieglajiem pasažieru elektroauto 2022. gadā uz 1624 elektroauto 2023. gadā.
Auto Asociācijas prezidents Andris Kulbergs skaidro: "Par spīti rekordlielajam jauno elektroauto reģistrāciju skaitam, Latvija ir viena no pēdējām valstīm Eiropas Savienībā, kas ieviesa elektroauto atbalsta programmu. Diemžēl līdz šim atbalsta programma nav ieviesta juridiskajām personām. Tā rezultātā Latvija vismaz par pieciem gadiem atpaliek elektroauto mobilitātes tirgus attīstībā. Piemēram, Vācijā jaunu elektroauto reģistrācijas īpatsvars sastāda pat 22,4%, kamēr Latvijā tas ir tikai 8,8%. Savukārt no Norvēģijas Latvija atpaliek vismaz par desmit gadiem, kur elektroauto reģistrācija sasniegusi pat 82,4%."
Pirmās vietas ieguvējs VW kāpinājis reģistrēto automašīnu apjomu par 100,9% – no 116 elektroautomašīnām 2022. gadā uz 233 elektroauto 2023. gadā. Otrajā vietā ierindojas "Nissan" markas elektroautomobiļi, kāpinot 2022. gadā reģistrēto apjomu 196 elektroauto uz 205 elektroautomašīnām 2023. gadā jeb palielinot reģistrēto automašīnu skaitu par 4,6%. Savukārt trešajā vietā ar milzīgu izrāvienu pret 2022. gadā reģistrētajām 10 elektroautomašīnām ierindojas "Tesla", kāpinot apjomu par 1480% ar 158 reģistrētām elektroautomašīnām 2023. gadā, pakāpjoties reģistrētāko elektroauto sarakstā no 18. vietas uz 3. vietu pērn.
Kulbergs secina: "Bezmaksas stāvvietas un iespēja izmantot sabiedriskā transporta joslas Rīgā ir radījušas situāciju, ka 50% no visiem Latvijā reģistrētiem elektroauto atrodas Rīgā, kamēr Pierīgā un Rīgā kopā atrodas pat 73% no visiem Latvijā reģistrētajiem vieglajiem pasažieru elektroauto. Tas norāda uz to, ka elektromobiļu iegāde ir cieši saistīta ar dzīvi privātmājā. Iespēja uzlādēt spēkratu mājās ir galvenais faktors tā iegādei, jo tas rada labvēlīgi zemus ekspluatācijas izdevumus, uzlādējot par mājsaimniecības tarifu."
Arī lietoto vieglo pasažieru elektroauto reģistrāciju ziņā ir vērojams kāpums par 32,1%, no 788 elektroauto 2022. gadā uz 1041 elektroauto 2023. gadā. Lietotu elektroauto līdera pozīcijā atrodas "Tesla" ar reģistrētiem 374 elektroauto 2023. gadā pret reģistrētām 249 elektroautomašīnām 2022. gadā, kāpinot apjomu par 50%. Otro vietu ieņem BMW markas elektroauto ar reģistrētiem 180 elektroauto pērn pret 136 reģistrētiem elektroauto 2022. gadā, kāpinot apjomu par 32,4%. Savukārt trešo vietu ieņem "Audi" markas elektroauto ar reģistrētiem 87 elektroauto 2023. gadā pret 33 reģistrētiem elektroauto 2022. gadā, kāpinot apjomu par 163,6%.
No visiem pieprasītākajiem lietotajiem elektroauto tikai "Hyundai" un "Nissan" ir piedzīvojuši apjoma kritumu 2023. gadā attiecīgi par 11,5% un 51,6%.
"Lai arī statistikas dati rāda pozitīvu ainu Latvijas autoparka pārejā uz elektroauto, 2023. gadā ir samazinājies jauno elektroauto pasūtījumu skaits. Elektroauto pārdošanas cena ir lielāka kā iekšdedzes automobiļiem un Eiropas Centrālās bankas "Euribor" likme to iegādi ietekmē vairāk kā citas enerģijas tipa automobiļus. Tāpat lietotāju interesi par elektroauto iegādi ietekmē arī uzlādes iespējas un pieejamība. Sals šajā ziemā ne tikai ietekmēja mājokļu apkures izdevumus, bet arī elektroauto iespējamo nobraukumu starp uzlādes reizēm, kas sala apstākļos samazinās pat līdz 50%," rezumē Auto asociācijas prezidents.