
Jaunu elektroauto pārdošanas apjoms Eiropā pagājušajā gadā pēc ilga izaugsmes laika samazinājās, liecina Eiropas Auto ražotāju asociācijas (ACEA) dati. Šāda tendence vērojama arī Latvijā. Eksperti ir vienisprātis, ka šo tirgu atdzīvinās plašam cilvēku lokam piemēroti modeļi – mazi, stilīgi, ātri uzlādējami un, pats galvenais, par pieņemamu cenu.
Pēc ACEA aprēķiniem, pērn elektroauto veidoja 13,6% no visiem Eiropā pārdotajiem jaunajiem auto, savukārt 2023. gadā tie bija 14,6%. Latvijā 2024. gads iezīmējās ar elektroauto reģistrāciju kritumu par 22,5%, respektīvi – bija tikai 7,3% no jaunu vieglo auto tirgus (1258 vienības).
Dārgo akumulatoru dēļ elektroauto joprojām maksā vairāk par līdzīgiem iekšdedzes konkurentiem. Tāpēc ražotāji jau ilgu laiku dod priekšroku lielākiem un augstākas klases modeļiem, mudinot cilvēkus tērēt vairāk.
Jau pērn elektroauto sortimentu papildināja vairāki pievilcīgi un pieejami modeļi. Piemēram, "Citroën ë-C3" un "Renault 5", kuru cena ir aptuveni 25 000 eiro. Šogad būs pieejami arī elektriski krosoveri B-SUV segmentā, tostarp "Citroën ë-C3 Aircross", "Fiat Grande Panda" un nesen prezentētais "Hyundai Inster".
"Hyundai" cer, ka "Inster" debija ievērojami paātrinās elektroauto pārdošanu Eiropā, jo šis modelis atbilst gan sabiedrības vēlmēm, gan mūsdienu realitātei. Lai gan tiek klasificēts kā vidēji dārgs elektrisks krosovers (sākumcena Latvijā ir 25 990 eiro), pēc WLTP tam ir iespaidīga sniedzamība: 327 km ar 42 kWh akumulatoru un 370 km ar 49 kWh akumulatoru.
"Inster" modelim ir bagātīgs standarta aprīkojums. Tajā ir apsildāmi priekšējie sēdekļi, apsildāms stūresrats, digitālais mērinstrumentu panelis un 10,25 collu centrālais displejs. Visos modeļos ir iestrādāts siltumsūknis. Savukārt kā papildopcija ir pieejama funkcija "no automobiļa patērētājam" (V2L), kas ļauj no automašīnas akumulatora darbināt ārējās ierīces ar jaudu līdz 3,6 kW.
"Hyundai" plāno piedāvāt arī "Inster Cross". Šī versija būs piemērotāka tiem, kas brīvajā laikā dodas tuvāk dabai. Šim modelim būs papildu virsbūves aizsargpaneļi un jumta bagāžnieks, un ar pilnu uzlādi tas nobrauks 360 km.
"Citroën ë-C3 Aircross" būs aprīkots ar 44 kWh akumulatoru un ar pilnu uzlādi spēs veikt 300 km. Tā radiniekam "Fiat Grande Panda" būs līdzīgs akumulators, un tas nodrošinās pat 320 km sniedzamību. Abu modeļu cenas Latvijā vēl nav paziņotas, taču ražotāji sola, ka tās nepārsniegs 30 000 eiro.
Ņemot vērā to kompaktumu, visi šie modeļi būs labi piemēroti pilsētai. Tāpat tiem būs dažādas elektroauto dizaina priekšrocības, kas ļauj izveidot plašāku iekštelpu, kompakto salonu padarot komfortablāku. Piemēram, franču modelis ir 4,39 metrus garš un ar 2,67 metru riteņu bāzi. Savukārt "Inster", lai gan ir tikai 3,83 metrus garš, var lepoties ar 2,58 metru riteņu bāzi.
Visas "Inster" versijas būs aprīkotas ar joslas saglabāšanas palīgsistēmu un pretsadursmes sistēmu.