Uz vienu nedēļas nogali Latviju bija apciemojusi kompānija "Alpina" ar saviem pārveidotajiem jaunākajiem "BMW" modeļiem. Uzreiz jāuzsver, ka "Alpina" nav vienkārši "BMW" tūninga kantoris, bet gan patstāvīgs autoražotājs, kurš gadā izgatavo tikai nedaudz vairāk par tūkstoti spēkratu ar pats savu šasijas numuru (VIN) sēriju.
Bavārijā, netālu no paša "BMW" autoražotāja bāzētais "Alpina" savu darbu sāka 1965. gadā tieši kā "BMW" tūninga kompānija. To nodibināja Burkards Bovenzīpens, kurš sākotnēji "BMW" automobiļiem uzstādīja ražīgākus karburatorus un nedaudz pārveidotas cilindra bloka galvas. Šobrīd 77 gadus vecais kompānijas dibinātājs pamatā nodarbojas ar "Alpina" kompānijas otro darbības nozari – vīna darītavu –, bet viņa aizsāktos darbus "Alpina" auto būvē turpina dēls.
"Alpina" pārveidojumus par labiem esam atzina pats "BMW" autoražotājs, kurš jau pirms vairākiem gadu desmitiem uzsāka ciešāku sadarbību ar "Alpina" ne tikai augstas veiktspējas automobiļu izstrādē, bet arī autosportā. No tūninga kompānijas par oficiālu autoražotāju "Alpina" kļuva 70. gadu beigās.
Jau vairākus gadus "Alpina" spēkrati lielā mērā tiek montēti uz "BMW" rūpnīcas konveijera kopā ar standarta modeļiem, uz kā bāzes tie tapuši. Pašā "Alpina" rūpnīcā, kas atrodas aptuveni 100 kilometru no "BMW" industriālā parka, tiek uzlikti vien virsbūves aerodinamiskie elementi, kā arī klienta individuāli pasūtinātie pārveidojumi, piemēram, salona pāršūšana, ja "BMW" apdares piedāvājums, tostarp "Individual" programmā, nesniedz vēlamo ekskluzivitāti.
Latvijā "Alpina" marku oficiāli pārstāvēt sāka 2006. gadā "Inchcape BM Auto" (tobrīd pazīstams kā "BM Auto"), pašā "trekno gadu" pīķī. Līdz ekonomiskās dižķibeles sākumam tika realizēti aptuveni 10 šīs markas automobiļu, kas šāda mēroga jaunajam tirgum ir diezgan daudz. Šobrīd, kad tirgus sācis atkopties, "Inchcape BM Auto" nolēmis atsākt aktīvu komunikāciju ar potenciālajiem "Alpina" klientiem. Šim nolūkam "Alpina" uz Latviju atgādāja četrus savus modeļus. Personīgi šos produktus prezentēt ieradās arī "Alpina" Austrumeiropas reģiona pārvaldnieks Giorgijs Grdzelišvili.
Latvijā bija iespējams aplūkot un izmēģināt uz "BMW" 5. sērijas sedana bāzes tapušo "D5" un "B5" modifikāciju, kā arī "B6" uz 6. sērijas kupejas bāzes un "B7" uz 7. sērijas limuzīna bāzes. Vēl "Alpina" piedāvājumā ir arī "B3" sedans un universālis uz jaunās 3. sērijas bāzes, kā arī markas pirmais apvidus automobilis "XD3" uz "X3" modeļa bāzes. Iepriekšminēto trīs versiju automobiļi uz Latviju nebija atvesti, jo tie nule bija tikai prezentēti Ženēvas autoizstādē un tiem vēl nebija pilnībā pabeigta sertifikācija.
Katrs no demonstrācijas automobiļiem reprezentēja dažādās "Alpina" komplektācijas iespējas. Piemēram, to, ka "Alpina" pieejams ne tikai gadu desmitiem sev raksturīgajā zilajā vai zaļajā tonī, bet arī mūsdienās populārajā matētā krāsā. Tāpat atšķirīgas bija arī salona apdares. Dažam no automobiļiem interjers bija pāršūts ar papildus aprīkojumā par nepilniem sešiem tūkstošiem eiro pieejamo mēbeļādu, kādu savu limuzīnu apdarē izmanto arī "Rolls-Royce".
Runājot par luksusu un ekskluzivitāti, "Alpina" savā produktu demonstrācijā rādīja grafiku, ka šajā raksturlielumā, pēc pašu pozicionējuma, ir vienā līmenī ar "Jaguar" un "Maserati" marku. Pakāpienu zemāk luksusa un ekskluzivitātes ziņā ir pats "BMW", kā arī "Mercedes-Benz" un "Porsche", bet vēl vienu pakāpienu zemāk par visiem iepriekšminētajiem ir "Audi". Tikmēr sportiskuma ziņā "Alpina" gan sevi pozicionē augstāk gan par "Jaguar", gan "Maserati".
Kas tad "Alpina" ir kopīgs ar "Jaguar" un "Maserati"? Šīs markas visos savos automobiļos apvieno sportiskumu, komfortu un luksusu. Pēc "Alpina" pārstāvja vārdiem, viņu automobiļus iegādājas pamatā tie cilvēki, kuri ikdienā daudz brauc, pat 50 līdz 60 tūkstoš kilometru gadā. Šādi maksātspējīgie autobraucēji vēlas, lai viņu spēkrats ikdienā būtu komfortabls, bet uz lielceļa, kad nepieciešams, arī ļoti ātrs un manevrētspējīgs.
Šī ir arī būtiskākā starpība "Alpina" un "BMW" pašu sportiskajiem "M" modeļiem. Ja "M3", "M5" u. tml. kļūst huligāniski jau pie akseleratora pedāļa mazākā piespiediena, tad aptuveni tādas pašas jaudas "Alpina" joprojām saglabā "Gran Turismo" tipa spēkratu komfortu. Ieslēdz "Sport" režīmu un piespied akseleratora pedāli vairāk par pusi gājiena, un arī "Alpina" spēs parādīt pašu velnu! Turklāt "Alpina" spēkratiem atšķirībā no "BMW" nav maksimālā braukšanas ātruma ierobežotāja pie 250 km/h atzīmes, tāpēc ar "Alpina" spēkratiem pa Vācijas lielceļiem var traukties pat ar vairāk nekā 300 km/h. Tomēr ikdienišķos režīmos "Alpina" būs kā jaguārs krātiņā, kurš to vien gaida, ka pavērsiet durvis.
"Alpina" pārstāvis neslēpa, ka savu produktu izstrādi saskaņo ar "BMW", lai nepārklātos abu ražotāju mērķauditorijas. Tieši tāpēc "Alpina" pirmo savu sportisko apvidus automobili izgatavoja uz "X3" bāzes, nevis "X5" vai "X6", kam ir jau savas "M" versijas. Šo lielo apvidus automobiļu "Alpina" modifikācijas būtu ļoti līdzīgas tām, ko jau ar šiem modeļiem ir izdarījis pats "BMW". Savukārt jaunais "XD3" izrādījusies tik veiksmīga debija tirgū, ka pēc tā jau ir vairāk nekā gadu gara rinda, īpaši Šveicē.
Latvijā lielāku interesi saista ar "Alpina" lielākajiem un dārgākajiem modeļiem – 5., 6. un 7. sēriju. Tiem "Alpina" piedāvā attiecīgi "B5" "B6" un "B7" modifikāciju, kas aprīkota ar 540 zirgspēku jaudīgu V8 biturbo dzinēju, kas tapis uz "BMW" 4,4-litru agregāta bāzes. Visos šajos spēkratos motors sajūgts ar astoņpakāpju automātisko "ZF" pārnesumkārbu, kam "Alpina" veikusi pati savus uzlabojumus elektroniskajā vadībā sportiskākas braukšanas nodrošināšanai.
Kā paši pārliecinājāmies, izbraucot ar šiem modeļiem, vissportiskākais uzvedībā ir "B6", kas jau standartā aprīkots ar "Akrapovič" izplūdes sistēmu, kas visā garumā izgatavota no titāna sakausējuma. Patiecoties tam, "B6" ir arī sportiskākā skanējuma "Alpina". Pārējie modeļi ar šo pašu dzinēju nodrošina tādu pašu veiktspēju, bet jūtami komfortablākā izpildījumā. Tiem, kuriem 540 ZS nav nepieciešami nedz ikdienā, nedz garākā pārbraucienā, vistīkamākais varētu būt "D5" – "BMW" 5. sērijas modelis ar 350 ZS (700 Nm) jaudīgo trīslitru turbopūtes dīzeļdzinēju. Arī šādā izpildījumā tā ir patiesa "Alpina", kas līdz 100 km/h paātrinās piecās sekundēs un maksimāli sasniedz 275 km/h, tajā pašā laikā vidēji patērējot tikai 5,9 litrus dīzeļa uz 100 km.
Cik tad maksā prieks braukt ar "Alpina" markas automobili, kādus gadā saražo tikai nedaudz vairāk par tūkstoti? "Alpina" modifikācijas ir vidēji par 10 līdz 15 procentiem dārgākas nekā "BMW" versijas, uz kā bāzes tās tapušas. Piemēram, "D5" cena ir no 59 tūkstošiem eiro. Jau standartā šis auto būs labāk aprīkots nekā bāzes "BMW 535d". Tomēr ar kādiem 20 tūkstošiem eiro tīkamam papildus aprīkojuma līmenim būtu jārēķinās. Kam "BMW M5" šķiet par huligānisku, "Alpina" piedāvātā alternatīva "B5" ar 540 ZS maksā no 80 tūkstošiem eiro. Savukārt "B6" un "B7" gadījumā gan saruna sāksies tikai ar 100 tūkstošiem eiro. Piemēram, uz Rīgu atvestais "B7" pilnpiedziņas limuzīns bija nokomplektēts līdz 135 tūkstoš eiro gala cenai.