Harley-Davidson mediju brauciens - 42
Foto: Publicitātes attēli

110 gadu jubileju šogad svin leģendārais amerikāņu motociklu ražotājs "Harley Davidson", kura zīmols ir viens no pasaulē atpazīstamākajiem, un ne tikai motobraucēju aprindās. Gadsimta un desmit gadu dzimšanas dienu "Harley-Davidson" atzīmē ar tūri pa dažādām valstīm, kuras ietvaros arī Latvijas iedzīvotājiem pagājušās nedēļas nogalē bija iespēja izmēģināt visus 23 rūpnīcā pašlaik ražotos spēkrata modeļus.

Pirmo "Harley-Davidson" (HD) motociklu 1903. gadā kopā ar savu bērnības draugu Artūru Deividsonu uzbūvēja inženieris Viljams Harlejs, strādājot aptuveni 14 kvadrātmetru lielā šķūnītī ASV Viskonsinas štata Milvoki pilsētā. Sešus gadus vēlāk tika radīts pirmais "V" veida dzinējs ar diviem 45° leņķī novietotiem cilindriem, kas ir kļuvis par HD atpazīstamības zīmi.
Foto: DELFI

Kompānijas izaugsmi neapturēja arī Pirmais pasaules karš – gluži pretēji – ,kamēr Eiropā valdīja kara šausmas, amerikāņu ražotājs gandrīz pusi savu spēkratu pārdeva ASV armijai, bet 1920. gadā HD kļuva par pasaulē lielāko motociklu ražotāju ar 2000 pārdošanas starpniekiem 67 valstīs.

Cilvēces vēsturē lielākā militārā konflikta laikā – Otrajā pasaules karā - "Harley-Davidson" armijas vajadzībām saražoja gandrīz 90 000 motociklu, daļa no tiem lendlīzes programmas ietvaros nonāca Padomju Savienībā.

1953. gadā darbu pārtrauca uzņēmums "Indian" un HD uz nākamajiem 46 gadiem kļuva par vienīgo ASV motociklu ražotāju.

Lai popularizētu savus motociklus, HD rūpnīca jau astoņdesmitajos gados ASV aizsāka demonstrācijas tūres pa valsti, kuru laikā smagajā automašīnā pie dīleriem atvestos "rumakus" varēja izmēģināt jebkurš interesents ar motocikla vadīšanas tiesībām kabatā.

"Harley-Davidson" 110. jubilejas gadā 16 Centrālās un Austrumeiropas valstu tūres ietvaros rūpnīcas "Demo Truck" ar visiem pašlaik ražotajiem modeļiem ir sasniedzis arī Latviju. Piektdien un sestdien testa braucienos Rīgā varēja piedalīties visi interesenti ar atbilstošas kategorijas vadītāja apliecību.
Foto: DELFI

"Mēs gribam parādīt, ka Hārlija braucēji nav tikai bārdaini, dzēruši tēviņi ar lieliem vēderiem," par HD demonstrācijas tūres mērķiem portālam "Delfi" stāsta Čehijas "Harley-Davidson" pārstāvis un viens no pasākuma organizatoriem Mihals Friks. "Daudzi baidās iet "Harley-Davidson" veikalos, domā, ka tā ir "elle", bet mēs gribam parādīt, ka esam draudzīgi," Friks stāsta par izplatītajiem stereotipiem.

Tāpat HD pircēji nav tikai cilvēki ar prāvu gadu nastu, šos motociklus iecienījuši pircēji no 30 gadu vecuma un uz augšu, bet galvenokārt ap 40 gadiem veci braucēji, norāda Friks. Ar šādām akcijām HD vēlas lauzt priekštatu, ka slavenie amerikāņu motocikli ir tikai lieli, smagi, grūti vadāmi un dārgi, un palīdzēt pircējiem izvēlēties no visa klāsta sev piemērotāko braucamo. "Tas nav grūti," stāstot par HD spēkratu vadīšanu, uzsver Friks.

Lai gan "Harley-Davidson" pašlaik piedāvāto modeļu klāstā mazākais dzinējs ir ar 883 kubikcentimetru tilpumu, bet vairums sniedzas krietni pāri litram, satraukumam par spēkrata savaldīšanu tiešām nav pamata.

Vadīt mazākos no Hārliju saimes motocikliem – askētiskos "Sportster" līnijas spēkratus – būs pa spēkam katram. Motocikla noturēšanai nevajag ne garas kājas, ne milzu spēku. Bez tam zemais smaguma centrs nodrošina labu stabilitāti.

"Sportster" sērijas braucamos varētu saukt arī par klasiskākajiem HD modeļiem, kas ar savu mazo degvielas tvertni un pieticību aprīkojumā līdzinās septiņdesmito gadu filmās redzētiem amerikāņu motocikliem.

Foto: "Sportster Seventy-Two"
Foto: DELFI

"Sportster" ir vienīgie no jaunajiem HD motocikliem, kas nav aprīkoti ar ABS bremžu sistēmu un kuriem ir klasiskā aizdedzes atslēga. Pārējiem modeļiem ir tikai aizdedzes slēdzis, bet elektroniskā atslēga atrodas braucējam kabatā. Iepriekšminētie faktori garantē, ka šīs līnijas Hārliji ir arī paši lētākie (sākot no aptuveni 6000 latiem).
Foto:"Sportster Forty-Eight"
Foto: DELFI

Pirmais iespaids mediju izmēģinājumu braucienā piestartējot 1200 kubikcentimetru "Sportster Seventy-Two" ir pamatīgā "V" veida motora vibrācija, kas nav raksturīga motocikliem ar rindā izvietotiem cilindriem. Pirmajā pārnesumā paātrināšanās ir gana spēcīgā, lai rastos sajūta, ka braucējs tiek teju rauts ārā no mazā, vienvietīgā sēdekļa, bet kopumā dinamika, šķiet, atpaliek no 1000 kubikcentimetru ielas enduro motocikla snieguma, ar ko sanāk braukt ikdienā.

Braucēja ērtības ir minimālas un man, par 1,8 metriem garākam braucējam, pēc aptuveni 10 minūšu brauciena no sēdēšanas pozīcijas ar plecu augstumā paceltām un izstieptām rokām sāk nogurt muguras lejasdaļa.

"Sportster" sērijas motocikli ir Eiropā pārliecinoši visvairāk pārdotie HD modeļi, īpaši Mihals Friks izceļ "Sportster Forty-Eight", kas atšķiras ar masīvu priekšējo riteni un zem stūres ragiem novietiem atpakaļskata spoguļiem. Šis ar 1200 kubikcentimetru motoru aprīkotais braucamais 2011. gadā bijis viens no desmit pārdotākajiem motociklu modeļiem Eiropā, uzsver Friks.

Foto:"Sportster Forty-Eight"
Foto: DELFI

Atšķirīga situācija ir Latvijā, kur absolūti pieprasītākie ir sportiskā "V-Rod" modeļi, stāsta HD Latvijas dīlera "Motofavorīts" pārstāvis Gatis Panavs. Kamēr "Sportster" pircēji ir pārsvarā jauni cilvēki, jaudīgo "V-Rod" izvēlās biznesmeņi, kas brauc ar ātru "BMW" automašīnu, jo motocikls savā sniegumā līdzinās sportiskiem ielas motocikliem, skaidro Panavs. "Tas ir kaut kas starp čoperi un ielas motociklu," salīdzina autosportists.
Foto:"V-Rod Muscle"
Foto: DELFI

Šajā ziņā Latvija vairāk līdzinās nevis Eiropai, bet gan Krievija – arī tur "V-Rod" ir iecienītākais HD modelis. Kā populārus modeļus Friks min arī "Softail" sērijas "Breakout" un "Fat Boy" motociklus, no kuriem pēdējais savu slavu ieguvis lielā mērā pateicoties kinofilmai "Terminators II", kur ar "Fat Boy" pārvietojās Arnolda Švarcenegera atveidotais varonis.
Foto:"Softail Fat Boy"
Foto: DELFI

Uz Latvijā un Krievijā populārā "V-Rod", lai aizsniegtu stūri, ķermenis ir jāpaliec nedaudz uz priekšu, kas jau rada sportiskāku sajūtu, salīdzinot ar citiem HD modeļiem. Tāpat nejūt izteikto "Harley-Davidson" motora vibrāciju un nav raksturīgās rūkoņas. Pagriežot gāzes rokturi, ir sajūtama spēkrata stabilā gaita un jauda, kas nodrošina iespaidīgu paātrinājumu, radot vieglu kņudēšanu vēderā. Tikpat pārliecinošas ir arī bremzes – tās izrādās asas un spēcīgas.
Foto:"V-Rod Muscle"
Foto: DELFI

Izbraucot ar šo spēkratu nav šaubu, ka "V-Rod" neatpaliek no daudziem sportiskiem ielas motocikliem, bet kādu daļu noteikti pat pārspēj. Pēc brauciena vairs nerodas jautājumi, kāpēc šis modelis ir tik iecienīts jaudas un ātruma cienītājiem, kuri vēlas atšķirties no vairuma ielās redzamo motobraucēju.

"V-Rod", kurš no citiem modeļiem atšķiras ne tikai pēc gaitas un dizaina īpašībām, ir arī vienīgais "Harley-Davidson" saimes motocikls ar šķidruma dzesēšanas dzinēju. Šo iemeslu dēļ daudzi uzskata, ka tas nav "īsts Hārlijs", atklāj Friks. Tomēr kompānijai modelis ir ļoti svarīgs, jo tas piesaista klientus, kuriem citādi HD braucamrīki šķiet sveši.

Vieni no lielākajiem un dārgākajiem HD motocikliem ir "Touring" sērijas modeļi ar vējstikliem, bagāžas kastēm un mīkstiem, ērtiem sēdekļiem, piemēram, "Electra Glide" un "Ultra Classic". Īpaši iecienīti tie ir ASV, kur ir platas ielas un nebeidzami garas šosejas, ilustrē Friks. Šiem motocikliem dzinēja darba tilpums ir ap 1700 – 1800 kubikcentimetriem, bet īpaši ir piedomāts, lai garos braucienos ērti justos gan vadītājs, gan pasažieris.

Foto:"Ultra Classic"
Foto: DELFI

"Ultra Classic" ērtības sajūtamas jau pirmajās brauciena minūtēs – sēdeklis ērts un mīksts, vējstikls pasargā no gaisa plūsmas un mīkstā piekare ceļa nelīdzenumus padara gandrīz nemanāmus. Jau drīz pēc brauciena sākuma pārņem miera sajūta un pārliecība, ka ar šo komfortablo spēkratu var doties ilgi un tālu.

Paredzēts ērtai braukšanai, lielais "Ultra Classic" ir gana dinamisks, tomēr paātrinājuma ziņā nešķiet tik pārliecinošs kā citi mediju braucienā "Delfi" izmēģinātie HD modeļi, piemēram, "Dyna" sērijas "Fat Bob", kurš sniedza patīkamas izjūtas, pārliecinošu paātrinājumu un vēju sejā.

Izteikta "Ultra Classic" īpašība šķiet diezgan spalgā skaņa, kas, strauji pagriežot gāzes rokturi, ir krietni lielāka par motocikla ātruma pieaugumu – "rēc, bet neiet".

Foto:"Ultra Limited"
Foto: DELFI

""Harley-Davidson" motocikls savam īpašniekam nekad nevar būt pabeigts. Tas vienmēr ir jāpapildina," Latvijas Moto klubu asociācijas prezidenta Aivara Freimaņa teiktais atstāstīts "Motofavorīts" preses paziņojumā.

Visus HD rūpnīcas modeļus braucējs var padarīt unikālus, piemērot savai gaumei un vajadzībām. Rūpnīca piedāvā vairāk nekā 8000 detaļu motociklu pārveidošanai un papildināšanai, atgādina Friks. Iespējas pašam radīt savu "sapņu" motociklu ir vēl viena no "Harley-Davidson" raksturojošajām pazīmēm.

Leģendārās amerikāņu motociklu markas spēkrati Latvijā ir salīdzinoši maz izplatīti. Ceļu Satiksmes drošības direkcijas (CSDD) dati liecina, ka no gandrīz 18 000 valstī reģistrēto motociklu "Harley Davidson" ir tikai 532, jeb aptuveni 3% no kopējā skaita. Pārliecinoši līderi ir japāņu četrinieks - "Honda", "Yamaha", "Suzuki" un "Kawasaki".

Šī attiecība nodrošina, ka "Harley-Davidson" īpašniekiem "iejukšana pūlī" vismaz pagaidām Latvijā nedraud. Pagājušajā gadā valstī pārdoti gandrīz 30 jauni HD motocikli, tiec "Motofavorīts" pārstāvis Panavs. Strauju tirdzniecības apjomu pieaugumu viņš neprognozē.


Fotoreportāža: "Harley Davidson" jubilejas tūres testa braucieni

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!