HD realizējis projektu "Rushmore", kura ietvaros vienā gādā pilnībā atjaunoti astoņi motociklu modeļi. Tas ir vēl nebijis notikums kompānijai, kuras pirmais motocikls uzbūvēts 1903. gadā, un parasti vienā sezonā pārmaiņas piedzīvo viens līdz divi modeļi, skaidro HD oficiālā dīlera Latvijā SIA "Motofavorīts" motociklu tirdzniecības speciālists Viktors Paļenovs.
Tehniskās nianses tomēr nav vienīgais, kas HD padarījis par leģendu un nodrošinājis augsto atpazīstamību. Reti kurš zīmols tik spilgti reprezentē amerikāņu dzīvesveidu, kā to dara HD, - jauno modeļu prezentācijas pasākumā dīlera Rīgas salonā uzsvēra ASV vēstniecības Latvijā pārstāve Debora Millere. Daudziem amerikāņiem HD nozīmē brīvību, atbalstu savai kopienai un patriotismu, norāda Millere.
"Kad es domāju par hārleju, man prātā nāk vientuļš vīrs, kurš brauc pāri kalniem, upēm, cauri pilsētām no Klusā okeāna krasta uz Atlantijas okeānu […]," raksturo vēstniecības darbiniece. Tieši braucēja ērtībām, pārvarot neskaitāmus ceļa kilometrus jebkurā pasaules malā, "Harley-Davidson" radījis "Rushmore" projektu, kura ietvaros lietotājam draudzīgus uzlabojumus piedzīvojuši lielie ceļošanai piemērotie "Touring" sērijas modeļi.
Lielākais jauninājums ir ūdens dzesēšana motora galvai, kas vizuāli tradicionālajā V-veida dzinējā acīs nelec, toties nodrošina motoram ilgāku mūžu un samazina karstā gaisa temperatūru, kas, stāvot krustojumos, paceļas no dzinēja un "silda" braucēja kājas. Palielinot ieplūdes kolektoru un izmainot sadales vārpstu, uzlabota arī braucamrīka jauda, kas atvieglo apdzīšanu. Par to, ka jaudu lielajiem "Harley-Davidson" tūreriem varētu vēlēties vairāk, pavasarī izmēģinājuma braucienā ar 2013. gada modeli, pārliecinājās arī "Delfi".
Vizuālas izmaiņas skārušas vadības paneli, turklāt tagad tajā ir arī gaisa temperatūras rādītājs. Neizbēgami arī HD ir ieguvis mūsdienu tehnoloģiskos sīkumus – USB pieslēgvietu, "Bluetooth" saskarni, balss vadību, bet atsevišķi "Touring" modeļi arī skārienjūtīgo ekrānu un navigāciju.
Uzlabota arī motocikla ergonomika un aerodinamika. Priekšējais vējtveris labāk novada gaisa plūsmu, pasargājot vadītāju, bet priekšpusē izveidota atvere maina gaisa virpuli, samazinot motobraucējiem tik kaitinošo galvas vibrāciju. Mainīts vēl ari stūres izliekums un ērtāki padarīti slēdži pie rokturiem. Uz aizmuguri nedaudz nobīdītā bagāžas kaste atbrīvojusi vairāk vietas pasažierim.
ASV ar "Harley–Davidson" brauc ārsti, juristi, namdari, grāmatveži, datoru speciālisti un daudzi citi, bet viņus visus vieno braukšanas prieks un kopības sajūta, atgriežoties pie HD sociālās nozīmes, stāsta ASV vēstniecības pārstāvis un HD braucējs Džons Vavrzinjaks. Viņš ir pārliecināts, ka pasaulē nav izpalīdzīgākas grupas par HD braucējiem.
Pirms trim gadiem ASV notika traģisks negadījums, kad kravas automašīna iebrauca 15 "Harley-Davidson" braucēju grupiņā, atceras Vavrzinjaks. Tie bija policisti un ugunsdzēsēji, kas bija devušies kopīgā brīvdienu izbraucienā – seši avārijā gāja bojā. Turpmāko gadu HD īpašnieku kopiena katru nedēļas nogali rīkojuši labdarības braucienus, lai vāktu ziedojumus bez apgādniekiem palikušajām ģimenēm. Tā leģendāro motociklu lietotāju kopību un izpalīdzību ar piemēru raksturo vēstniecības darbinieks.
"Rushmore" projektā nav aizmirsta arī drošība. Papildus aizmugures gaismas uz bagāžas kastes padara motociklu pamanāmāku, bet priekšējais diožu lukturis labāk izgaismo ceļu. Dzelzs zirga vadāmību vieglāku padara uzlabota amortizācija (resnāka priekšējā dakša) un kombinētā ABS bremžu sistēma –, spiežot priekšējo bremžu sviru, noteiktā attiecībā iedarbojas arī aizmugurējā, un otrādi.
Par to, ka "Harley-Davidson" braucēju pamatvērtība ir kopība, pārliecināts arī Latvijas Motoklubu asociācijas prezidents Aivars Freimanis. Reiz Zviedrijā viņam uz ceļa salūzis motocikls, bet drīz klāt pienācis traktorists, kas aris tuvējo lauku. "Man arī ir HD, ejam uz darbnīcām un es Tev palīdzēšu moci sataisīt, bet tas lauks var pagaidīt," par Frīdi sauktais rokeris atstāsta zviedra teikto.
""Japāņi" brauc garām," jautāts, vai citu marku motocikli apstājas pie ceļmalā salūzuša "Harley-Davidson", atbild Freimanis. Tas varētu būt skaidrojams ar to, ka japāņu ražojuma motocikls biežāk ir pārvietošanās līdzeklis, bet HD ir dzīvesveids un to braucējiem ir radniecīgas dvēseles, stāsta pieredzējušais motociklist. Uz japāņu motocikliem bieži sēž ātri braucēji, kam nav laika sabremzēties, smej Frīdis.
Lai bremzēšanas ceļš būtu īsāks, 2014. gadā pie ABS bremžu sistēmas ir ticis arī pieticīgākais, askētiskākais un Eiropā visvairāk pārdotais HD saimes modelis – "Sportster". Līdz šim "Sportster" sērijas motocikli bija vienīgie HD rumaki bez ABS un ar tradicionālo aizdedzes atslēgu. Tagad lētākais no "Harley-Davidson" braucamajiem atvadījies no slēdzenes un ieguvis elektronisko čipu, kam vienkārši jāatrodas braucēja kabatā.
Uzlabojumi "Sportster" motociklus ir sadārdzinājuši aptuveni par 100 – 200 eiro (70 – 140 lati), stāsta Paļenovs, bet cenu gan vairāk ietekmējot krāsas izvēle. Savukārt lielo "Touring" klases motociklu cena pieaugusi aptuveni par 700 eiro (490 lati), tomēr, ņemot vērā uzlaboto aprīkojumu, var teikt, ka tie ir kļuvuši pat lētāki, norāda HD motociklu tirdzniecības speciālists.
Jebkuri jauninājumi dod stimulu pārdošanai, uzskata SIA "Motofavorīts" valdes priekšsēdētājs Gatis Panavs. Šogad jau pārdots 31 motocikls, līdz gada beigām skaitu plānots palielināt, bet nākotnes mērķis varētu būt gadā notirgot 50 HD motociklus, ieskicē Panavs. Jauno motociklu tirgus segmentā uz augšu no 600 kubikcentimetru tilpuma motoriem Latvijā "Harley-Davidson" šogad pieder 20% tirgus, kamēr Eiropā tie ir vidēji 15%, prieku par panākumiem pauž valdes priekšsēdētājs.
Latvijai un visai Eiropai jaunums ir arī "Harley-Davidson" tricikla sertificēšana Eiropas ceļiem. Ar tādu HD braucamrīku savā laikā ir izrādījies "īsta vīra" tēla piekopējs - kaimiņvalsts prezidents Vladimirs Putins.
"Harley-Davidson" salona lepnums ir pēc HD standartiem aprīkotais serviss. "Es varu likt roku uz sirds un teikt – atrodiet Baltijā vēl šādu servisu," teic bijušais autosportists Panavs. HD dīleris Latvijā var lepoties arī ar "Dynajet" stendu, kas dod iespēju pārbaudīt motociklu dzinēju uzvedību pie lieliem ātrumiem un ziemā, kad uz ielas izbraukt ir sarežģīti.
Leģendārās amerikāņu motociklu markas spēkrati Latvijā ir salīdzinoši maz izplatīti. Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) dati liecina, ka no gandrīz 18 000 valstī reģistrēto motociklu, 2013. gada pavasarī "Harley Davidson" bija tikai 532, jeb aptuveni 3% no kopējā skaita. Pārliecinoši līderi ir japāņu četrinieks - "Honda", "Yamaha", "Suzuki" un "Kawasaki".
"Vienu es noteikti zinu – kā makšķernieki gāja makšķerēt, tā motociklisti brauks ar mocīti," par to, ka motociklu tirgum Latvijā ir nākotne, pārliecināts SIA "Motofavorīts" īpašnieks Agris Bārda, kurš Latviju dēvē par izteiktu "motozemi".