Aizvadītajā un vēl arī šajā nedēļā Latvijā viesojās divi "Rolls-Royce" auto modeļi – visjaudīgākais un visdinamiskākais spēkrats šīs britu luksusa markas vēsturē "Wraith", kā arī graciozais kabriolets "Phantom Drophead Coupe". Autoražotājs tos Baltijas valstu tūrē bija atgādājis demonstrācijai medijiem un potenciālajiem klientiem. Arī portālam "Delfi" bija iespēja un gods vienu dienu pavadīt, braucot ar šiem autobūves ikonas jaunumiem.
"Rolls-Royce" marku, kas jau vairāk nekā gadsimtu tiek uzskatīta par visu automobiļu automobili, 1906. gadā nodibināja džentelmeņi Čārlzs Stjuarts Roiss un Frederiks Henrijs Roiss. Kā atpazīstamākais šīs markas automobiļu elements ir Ekstāzes gars, kas atveidots kā figūriņa uz katra "Rolls-Royce" motora pārsega.
Domājams, ka ikkatram no mums ir kāda asociācija ar "Rolls-Royce" marku – visdrīzāk tādu pirmo reizi klātienē redzējāt Rīgas Motormuzejā – Brežņeva sadauzīto "Rolls-Royce" ar viņa vaska figūru salonā. Stāstu par šo automobili zināja arī uz Latviju atbraukušais "Rolls-Royce" kompānijas korporatīvo komunikāciju pārvaldnieks Franks Tīmans, tomēr liels bija viņa pārsteigums, ka šis leģendārais automobilis autentiskā veidolā ir saglabājies līdz pat mūsdienām.
Skaidrojot "Rolls-Royce" sūtību turīga cilvēka dzīvē, Tīmans mums izklāstīja salīdzinājumu ar vīriešu uzvalkiem. Ja markas pieejamākais modelis – luksusa sedans "Ghost" – ir kā augstas kvalitātes individuāli šūdināts uzvalks, kuru nēsājat ikdienā, tad šīs modeļa saimes "Wraith" kupeja jau ir kā, piemēram, vīrietis ādas žaketē. Savukārt graciozie "Phantom" modeļi – svinīgs apģērbs, kādu ikdienā nevalkājat.
Jaudas netrūkst nevienam no "Rolls-Royce", ne velti savulaik produkta katalogā ailītē pie motora jaudas tam bija norādīts vienkārši "pietiekama". Tomēr jaunais "Wraith" ir visjaudīgākais un visdinamiskākais modelis šīs markas vēsturē. Kompānijas pārstāvis gan uzsver, ka tāpēc tas nav jāuztver kā sportisks auto, bet gan vienkārši kā dinamisks.
"Rolls-Royce Wraith" kupeja aprīkota ar jau pazīstamo 6,6-litru V12 dzinēju, tomēr atšķirībā no "Ghost" sedana tā jauda palielināta līdz 633 zirgspēkiem (+70 ZS), bet griezes moments – līdz 800 ņūtonmetriem (+20 Nm).
Jau iekāpjot šajā automobilī un elektriski aizverot biezās durvis, nevari neievērot, cik hermētiski noslēgts ir šī auto salons, ieklausoties savas balss rezonansē, sarunājoties ar kolēģi. Visapkārt interjerā tikai āda, koks un spīdīgs metāls.
"Rolls-Royce" pārstāvis ik uz nākamā centimetra stāsta, cik katras detaļas izstrādē vai montāžā veltīts cilvēkstundu darba. Kaut vai koka panelis centrālajā kulisē – pēc taustes, tas ir it kā neapstrādāts, tomēr patiesībā "Rolls-Royce" esot veltījis deviņus gadus izpētes darba, lai panāktu koka piesūcināšanu ar aizsargmateriāliem tā, ka tas šķiet tikko kā no ēvelgalda.
633 zirgspēku automobiļa paātrinājumā spēj tik sekot līdzi projekcijas ekrānā strauji pieaugošajam skaitlim uz priekšējā vējstikla. Ražotāja solītās 4,6 sekundes līdz 100 km/h aizrit bez liekas drāmas – "Rolls-Royce" jebkurā režīmā un uz jebkura ceļa seguma saglabā izteikti līganu gaitu. Uz Jūrmalas šosejas, kad intuitīvi šķiet, ka esi sasniedzis atļauto braukšanas ātrumu, spidometrs patiesībā rāda jau 130 km/h... Spēkrata masīvumu sajūti, tikai samērā strauji bremzējot, kad 2,3 tonnu auto iešūpina ar "asti".
Jo ilgāk brauc ar "Rolls-Royce Wraith", jo vairāk pamani tajā dažādu līdzību ar "BMW" lielajiem modeļiem, piemēram, kaut vai elektroniskās sistēmas un to vadība ir tāda pati vai ļoti līdzīga. Nav noslēpums, ka "Ghost" sedans tapis uz "BMW" 7. sērijas pagarinātās modifikācijas platformas, ko savā pamatā izmanto arī "Wraith" kupeja. "Rolls-Royce" pārstāvis gan uzsver, ka ar "BMW" šajā automobilī ir tikai kādi 20 procenti unificētu komponenšu, bet atlikušie 80 – pašu britu izstrādājums.
"Rolls-Royce Wraith" gaitas īpašībās un tehnoloģiskajā aprīkojumā noteikti ir salīdzināms, piemēram, ar citām, tostarp vācu luksusa kupejām. Šajā auto ne pie kā nav jāpierod – tas būs saprotams kā pārnācējam no "Mercedes-Benz CL", tā arī no "Bentley Continental GT". Arī paši "Rolls-Royce" pārstāvji nenoliedz, ka "Ghost" un "Wraith" paredzēti tieši tiem, kuri pirmo reizi pirks šīs markas auto.
Pilnīgi cita opera ir graciozais "Phantom", kas Latvijā bija atgādāts kabrioleta "Drophead Coupe" modifikācijā. Šis 5,6 metrus garais kabriolets ir patiesa antīkā auto mūsdienu reinkarnācija. Ik pēc sprīža tajā atradīsiet referenci uz vairākus desmitus gadus seniem luksusa auto. Kaut vai pati pirmā saskare – stūresrats – tik tieva stīpa nav nevienam jaunajam auto! Un pagrieziena rādītāja tikšķis – klasiskā mūzika autobūves skaņu celiņā!
Lai arī 2007. gadā prezentētais graciozais kabriolets pirms diviem gadiem tika būtiski modernizēts, tas nav tik tehnoloģiski "piebāzts" kā "Wraith" – tam nav, piemēram, nakts redzamības sistēmas. Un tas arī, starp citu, uzreiz "nebļaus", ja nebūsiet piesprādzējies ar drošības jostu. Jā, šeit ir navigācijas sistēma u.c. moderna elektronika, bet tā nav uzbāzīga un uzkrītoša. Nospiediet podziņu, un lielo ekrānu nomainīs koka panelis ar analogo pulksteni.
Ar vairāk nekā 500 ZS jaudīgo "Phantom" kabrioletu galīgi negribas "skriet". Tā V12 motors praktiski nav dzirdams, pat spējāk nospiežot akseleratora pedāli. Aktivizē kruīza kontroli atļautajā braukšanas ātrumā un baudi braucienu – ātrumam šajā greznajā auto nav nekādas nozīmes!
Vaicāsiet, cik tad maksā šāda braukšanas bauda? "Rolls-Royce" ir kā augstas klases restorāns, kura ēdienkartē cenas nav norādītas. Jūs zināt, ka trifeles ir dārgas, bet uz šo restorānu atnācāt, tāpēc ka varat atļauties šādu cenu līmeni. Piemēram, "Rolls-Royce" speciālie aitas vilnas paklājiņi vien maksā četrciparu skaitli gabalā... Konkrētajā komplektācijā "Rolls-Royce Wraith" cena ar visiem nodokļiem pārsniedz 300 tūkstošus eiro, kamēr greznajam "Phantom Drophead Coupe" – tikai pāris desmiti tūkstošu pietrūkst līdz apaļam pusmiljonam eiro... Bet alternatīvu tam nav!