Šonedēļ durvis ver viens no lielākajiem autoindustrijas starptautiskajiem pasākumiem – Parīzes autoizstāde, kas norisinās katru otro gadu rudenī. Portālu "Delfi" uz šo pasākumu uzaicināja "Jaguar" un "Land Rover" importētājs Baltijā, lai detalizētāk nekā ierindas apmeklētāju iepazīstinātu ar saviem jaunākajiem modeļiem – "Jaguar XE" un "Land Rover Discovery Sport" –, kuri Parīzes autoizstādē piedzīvo pasaules pirmizrādi.
Dienu pirms Parīzes autoizstādes oficiālās atklāšanas rīts mums sākas Sēnas upes krastā pietauvotā restorāna un konferenču zāles kompleksā. Kā pirmo lūgtajiem viesiem priekšā izstādīja jauno vidējās klases sedanu "Jaguar XE". Šo britu luksusa autoražotājs pozicionē kā automobili ar vislabāko vadāmību (driver's car – angļu val.) šajā segmentā. Tas nozīmē, ka "Jaguar" sola no troņa gāzt līdzšinējo vadāmības etalonu – "BMW" 3. sēriju. Bet kā tas panākts? Pāris stundu lekcijā tikām apgaismoti.
"Jaguar" markai vidējās klases sedana nav bijis kopš "X-Type" modeļa laikiem (ražoja periodā no 2001. līdz 2009. gadam). Tieši par šo samērā neveiksmīgo "Ford" koncerna paspārnē tapušo modeli "Jaguar XE" prezentācijas noslēguma jautājumu un atbilžu sesijā autoražotāja pārstāvjiem nācās taisnoties žurnālistu priekšā. Gandrīz katrs otrais jautājums bija saistībā ar to. "Nē, tam nav nekāda sakara ar "X-Type" un, nē, tas nav "X-Type" pēctecis!"
"Jaguar XE" ir pilnīgi jauns sākums! Gan šīs klases modelim "Jaguar" saimē, gan markai vispār. "Jaguar" pārstāvji uzsvēra, ka jau vairāk nekā piecus gadus, kopš indiešu "Tata Motors" viņu kompāniju iegādājās no "Ford" koncerna, tagad "Jaguar" un "Land Rover" rokas ir pilnīgi brīvas, un viņi var paši lemt, kā labāk būvēt auto, bez spiediena "no augšas" izmantot jau gatavu risinājumu noliktavu (piemēram, kā tas bija nu jau bēdīgi slavenā "X-Type" un "Mondeo" gadījumā).
"Jaguar XE" tapis, tā teikt, pilnībā no nulles. Tas ir pašu britu pilnībā izstrādāts automobilis, turklāt tas arī tiks ražots Lielbritānijā – turpat, kur tiek izgatavoti arī "Land Rover" modeļi. "Jaguar" prognozē, ka tirgus segmenta noiets, kurā "XE" pozicionēts, tuvāko piecu gadu laikā augs par 10%, tieši tādēļ arī nolēmis atgriezties vidējās klases sedanu piedāvājumā.
Aizmugurējo riteņu piedziņas "XE" ir pirmais "Jaguar" modelis, kas izgatavots uz jaunās alumīnija modulārās platformas. Un ne tikai šasija šeit ir alumīnija – no šī materiāla izgatavota arī virsbūve. Tas ļāvis ne tikai ievērojami samazināt automobiļa svaru, bet arī padarīt konstrukciju stingrāku. "XF" virsbūve ir par 20% stingrāka nekā jau pazīstamajam lielās klases "XF" modelim, kam tā ir no tērauda. Interesanti, ka "Jaguar XE" virsbūve sver tikai 324 kilogramus.
"Jaguar XE" virsbūve ieturēta četrdurvju kupejas stilā, tomēr, kā uzsver inženieri, viņi funkcionalitāti nav upurējuši skaistumam – ir padomāts, lai gana rūmes būtu arī aizmugurē sēdošajiem. Kā pēc prezentācijas, iesēžoties auto, novēroja "Delfi", tā patiešām ir taisnība – aizmugure kājām vietas ir gana šī segmenta ietvaros, tomēr, sēžot ar taisnu muguru, vairāk nekā 1,8 metru garam cilvēkam galva atdursies griestos. Bagāžnieks – 455 litru, bet garākus priekšmetus varēs pārvadāt, nolaižot aizmugurējā trīsdaļīgo sēdekļa atzveltni.
Klases etalonam vadāmībā ar samērā mazu masu (kopumā pusotra tonna) un ideālu izsvarojumu pa riteņu asīm vien nepietiks. "Jaguar" to zina un stāstu turpina par balstiekārtu un stūres sistēmu. Gan priekšējā, gan aizmugurējā piekare būs tāda, kādu autoražotāji parasti izmanto augstākas klases automobiļos. Priekšā tā būs dubulto sviru, bet aizmugurē – ar integrālo sviru. Savukārt stūres mehānisms būs kā klasi augstākā modeļa "Jaguar XF" sportiskajai versijai "R". Britu autoražotājs sola, ka "Jaguar XE" reakcijas būs kā sportiskam auto un autovadītājam būs laba atgriezeniskā saite, kā jau automobiļos, kas atzīti ar labu vadāmību esam, pieklājas.
Tagad pie sevis domājat, vai nebūs par traku? Man tagad ar "divlitru dīzelīti" balstiekārta savā cietībā klabinās kā tādam ielu rallista "Subaru WRX STI"? Mieru, tikai mieru! "Jaguar" nāk klajā ar vēl vienu paziņojumu, kurā jomā vēl viņi ar "XE" būs labākie attiecīgajā segmentā – ar komfortablu gaitu. Reizē sportiskākais un komfortablākais? Jā, tā savās laboratorijās, pētot konkurentus, "Jaguar" ir aprēķinājis. Proti, "Jaguar XE" ceļa nelīdzenumus apslāpēs par 30% mīkstāk nekā tuvākais konkurents, jo tostarp ar mainīgās cietības "Bilstein" armotizatoriem "Jaguar XE" sniedz garāku balstiekārtas vertikālo gājienu.
Labi, labi, pārliecinājāt. Bet tad nākamais jautājums – sportiskākais un komfortablākais gaitā – tad jau bezmaz NASA tehnoloģijas un apkopju izmaksas būs "kosmoss"? Vēl pirms šī jautājuma verbālās izskanēšanas jau atkal "Jaguar" velk jaunu trumpi no savas kāršu kavas... "Jaguar XE" modelim būs samērā lētas apkopes izmaksas un gari servisa intervāli!
Jau konstruēšanas laikā esot domāts, lai detaļu maiņa būtu vienkāršota un attiecīgi lēta. Savukārt servisa intervāli sasniegs pat 34 tūkstoš kilometru! Kombinācijā ar saukli "sākot ar 99 gramiem CO2 uz kilometru" (kas Rietumeiropā nozīmē daudz ietaupītas naudas, bet Latvijas tirgum nav tik izšķiroši), acīmredzami "Jaguar" tēmē uz labu TCO indeksu – proti, cik šis auto izmaksās vairāku gadu ekspluatācijā.
Tie, kuri jau ir pazīstamai ar 20. gadsimta "Jaguar" modeļiem, būs īpaši iepriecināti – beidzot šīs markas automobilim būs moderna, ērta un daudzfunkcionāla multimediju sistēma. Vismaz pilnīgi noteikti salīdzinājumā ar līdzšinējo.
"Jaguar XE" izmantos jauno "InControl" multimediju sistēmu, kura spējīga uz priekšējā paneļa astoņu collu ekrāna atveidot arī saturu no "Apple iOS" un "Android" viedierīcēm. Savukārt navigācijas sistēma turpmāk izmantos "SD" zibatmiņu un karšu datus lietotājs varēs atjaunot bez došanās pie auto dīlera. Kā vēl vienu būtisku jauninājumu "Jaguar" piemin lāzera projekcijas ekrānu uz priekšējā vējstikla, kas salīdzinājumā ar konkurentu diožu risinājumu ir ar asāku attēlu un augstāku kontrastu.
Ar mūsdienu viedierīcēm "Jaguar XE" ekrānā varēs ne tikai izmantot savu mūzikas atskaņotāju u.c. aplikācijas, bet gan kontrolēt pašu auto. Sākot ar tādām lietām kā atlikušais degvielas daudzums tvertnē vai durvju aizslēgšana un beidzot ar auto salona uzsildīšanas vai atdzesēšanas distancētu aktivizēšanu.
Automobilim būs pieejams kā benzīna, tā arī dīzeļa divu litru četrcilindru turbopūtes motori no jaunās "Ingenium" saimes. Ekonomiskākajā modeļa versijā ar 163 ZS (380 Nm) dīzeļmotoru vidējais degvielas patēriņš nepārsniegšot četrus litrus uz 100 km. Motori būs sajūdzami vai nu ar sešpakāpju manuālo, vai astoņpakāpju automātisko pārnesumkārbu. Abas pārnesumkārbas izstrādājis vācu "ZF".
Vaicāti, kāpēc "Jaguar XE" neizmanto "ZF" jaunāko deviņpakāpju automātisko pārnesumkārbu, inženieri atbildēja, ka tā konstruktīvi vairāk piemērota priekšējās un visas riteņu piedziņas automobiļiem, tā kā "XE" ir aizmugurējo riteņu piedziņas automobilis, tad šobrīd tam vislabākā no pieejamām ir jau minētā astoņpakāpju automātiskā transmisija.
"Jaguar XE" sportiskā modifikācija "S" tiks komplektēta ar trīslitru V6 kompresormotoru, kas pazīstams no "F-Type" modeļa un kas attīsta 340 zirgspēku jaudu (450 Nm). Tas ļaus sedanam no vietas līdz 100 km/h paātrināties 5,1 sekundē. Ražotāja norādītais degvielas patēriņš ir 8,3 litri benzīna uz 100 km. "Jaguar" šai modifikācijai sola īpašu izplūdes sistēmas skanējumu.
Protams, daudzi nelikās mierā ar jautājumu – vai tiešām "Jaguar" nesagatavos ko niknāku par esošo 340 ZS versiju? Britu autoražotāji mierināja – tas ir tikai sākums un "XE" konstrukcija paredz ne tikai pilnpiedziņas sistēmu, kas tam pilnīgi noteikti gaidāma tuvākajā nākotnē, bet arī V8 motora ievietošanu. Par pēdējo gan "Jaguar" bija izvairīgs ko solīt.
Land Rover Discovery Sport
Kompānijas "Land Rover" jaunums Parīzes autoizstādei ir kompaktais apvidus automobilis "Discovery Sport". Autoražotājs jau sākumā un arī vēlāk uzsver divas būtiskus faktus – pirmkārt, "Discovery Sport" nav tiešais pēctecis "Freelander II" modelim; otrkārt, tas nav tiešais pēctecis lielākajam "Discovery 3" apvidniekam.
Tad kas īsti ir jaunais "Discovery Sport"? Ar šo modeli "Land Rover" iezīmē jaunu modeļu saimju dalījumu markas ietvaros – mēs jau zinām, ka "Range Rover" vārdu nes ne tikai markas flagmanis, kā vēl pirms nepilniem 10 gadiem. Tam pievienojies arī "Range Rover Sport" un "Range Rover Evoque". Tā ir "Range Rover" modeļu saime.
"Land Rover Discovery Sport" ir pirmais jaunās "Discovery" saimes modelis. Tas ir kompakts gabarītos, bet tajā pašā laikā daudzpusīgs praktiskā ziņā un spējīgs apvidus pārgājības ziņā. Tieši tā mēs pazīstam līdzšinējos "Discovery" modeļus.
Kas vēl būs "Discovery" modeļu saimē? "Land Rover" jau šobrīd atklāja, ka "Discovery 3" būs tiešais pēctecis – pilnvērtīgs septiņu sēdvietu apvidus automobilis. Savukārt vēl viena atsevišķa modeļu saime līdz ar jauno paaudzi būs robustajiem "Defender" modeļiem.
Tātad "Range Rover", "Discovery" un "Defender" – tieši šādās kategorijās mums turpmāk ir jādomā jāuztver "Land Rover" marka. Nekādu "Freelander", aizmirstiet!
"Discovery" modeļus mēs līdz šim pazinām kā kantainus, bet daudzfunkcionālus auto. "Land Rover" pats atzīst, ka agrākie "Discovery" modeļi vēja tuneli aerodinamikas testiem nebija pat redzējuši.
Jaunās "Discovery" saimes pirmais modelis "Sport" ir ne tikai cītīgi pavadījis vairākas stundas vēja tuneļos, bet gan jau uz rasējamā dēļa taisīts noapaļotāks. "Land Rover" dizaina studijas sesijā plaši stāstīja un rādīja, kā "Discovery Sport" virsbūves noapaļoti stūri gulstas jeb turpinās no "uzpūstajām" riteņu arkām.
Kā "Discovery" saimes modeļi atšķirsies no "Range Rover"? Interjerā to varēs viegli atpazīt pēc dominējošām vertikālajām līnijām, kamēr "Range Rover" kabīnē biežāk sastapsiet horizontālās. Lai arī "Discovery Sport" apdarē izmantoti "premium" kvalitātes materiāli, tie joprojām būšot noturīgi ikdienas nesaudzīgajā lietošanā.
4,6 metrus garo "Land Rover Discovery", kas ir par 9 cm vairāk nekā aizgājušajam "Freelander 2", autoražotājs nepozicionē kā pilnvērtīgi septiņvietīgu spēkratu, bet gan kā "5+2" sēdvietas formulas apvidnieku. Trešā sēdekļu rinda būs pieejama par papildus samaksu un, nolokot atzveltnes, tā veido līdzenu bagāžnieka grīdu.
Otrā sēdekļu rinda ir ne tikai bīdāma uz priekšu un atpakaļ 16 centimetru diapazonā, bet tai ir arī uz aizmuguri sagāžamas atzveltnes, garākos pārbraucienos ļaujot pasažieriem ērtāk nosnausties. Ja otro sēdekļa rindu maksimāli atbīda uz priekšu, tad bagāžnieka garums ir tāds pats kā lielajā "Range Rover". Bet maksimāli pabīdot uz aizmuguri – pasažieriem vietas kājām ir kā "Land Rover" flagmanī. Atkarībā no sēdekļu rindas pozīcijas bagāžas nodalījuma tilpums ir 479 līdz 689 litri, bet nolaistu atzveltņu gadījumā – 1698 l.
"Land Rover Discovery Sport" būs pieejams ar 2,2 litru dīzeļmotoru, kas atkarībā no versijas attīsta 150 vai 190 zirgspēku – abos gadījumos maksimālais griezes moments sasniegs 420 ņūtonmetru. Tāpat būs pieejams divu litru turbopūtes benzīna motors, kas attīsta 240 ZS un 340 Nm. Šāds dzinējs, pēc ražotāja datiem, vidēji patērēs 6,7 litrus benzīna uz 100 km.
Benzīna motors būs pieejams komplektācijā tikai un vienīgi ar deviņpakāpju automātisko pārnesumkārbu "ZF", kas ir par 7,5 kilogramiem vieglāka nekā līdzšinējā "Land Rover" sešu pārnesumu transmisija. Versijai ar dīzeļmotoru automātiskā pārnesumkārba būs pieejama par papildus samaksu, kamēr standartā tā būs aprīkota ar sešpakāju manuālo.
"Land Rover Discovery Sport" būs pieejams ar divu veidu pilnpiedziņas sistēmām – pastāvīgo ar "Haldex" viskosajūgu vai arī pieslēdzamo "Active Driveline". Otrā būs pieejama versijai ar dīzeļmotoru un, braucot ar ātrumu virs 35 km/h, automātiski atslēgs aizmugurējo riteņu asi. Tomēr pieslēgt to atpakaļ papildus vilkmei sistēma spēs 350 milisekundēs. Vēlāk tirgū nonāks arī tikai priekšpiedziņas modelis.
Automobilim pieejama arī "Terrain Response" sistēma, kura pielāgo motora, pārnesumkārbas un balstiekārtas darbības algoritmus atkarībā no ceļa seguma. Vēl šim spēkratam būs pieejama virkne dažādu drošības un ērtības elektronisko sistēmu, tostarp "Land Rover InControl App" multimediju sistēma ar "iOS" un "Android" operētājsistēmas viedierīču atbalstu, gluži kā iepriekšminētajam "Jaguar XE".