Pēc gara un vēsa sākuma vasaras otra puse Latvijā ir padevusies karsta, gaisa temperatūrai bieži tuvojoties vai pat pārsniedzot psiholoģisko 30 grādu robežu – šādos apstākļos "Delfi" augusta sākumā pievērsās patiesi vasarīgai nodarbei – sēdās pie leģendāro "Harley-Davidson" motociklu stūres.

"Harley-Davidson" rūpnīcas organizētie testa braucieni, kuros ikviens interesents ar motocikla vadīšanas atļauju kabatā var pieteikties izmēģināt kādu no ražotāja modeļiem, Latvijā notika jau trešo gadu. "Delfi" piedalījās īpašā mediju braucienā.

Foto: DELFI

Pirms sēšanās pie stūres nācās noklausīties īsu instruktāžu par drošu braukšanu kolonnā un atgādinājumu, ka ātruma, bezceļu un izturības testi šoreiz nav paredzēti. Teiktā nopietnību apstiprina motociklista un žurnālista Arņa Blodona skarbā sejas izteiksme, kuru būs atcerēties ikvienam, kam brauciena laikā ienāktu prātā "pacelt ratā" vai apdzīt visu kolonnu.

Foto: Publicitātes attēli

Terminatora transports

Vienkāršotā veidā sistematizējot visus vairāk nekā 20 "Harley-Davidson" ražotos modeļus, tos var iedalīt mazos, vidējos un lielos braucamrīkos. Pie mazajiem pieder "Sportster" sērija un jaunais "Street 750" modelis ar šķidrumdzeses dzinēju, pie vidējiem "Dyna", "Softail" un "V-Rod" sērijas, bet pie lielajiem (vai pat milzīgajiem) "Touring" klase – paaugstināta komforta braucamie ar lieliem "būriem", vējstikliem un mīkstiem sēdekļiem, atzveltnēm.

"Delfi" nespēja atturēties sākt braucienu ar "Softail" sērijas "Fat Boy Special" modeli, kurš izceļas ar masīvu priekšējo riteni un diviem vienu virs otrs novietotiem izpūtējiem. Īpaši intriģējošs ir fakts, ka tieši ar "Fat Boy" 1991. gada filmā "Terminators 2" brauca galvenās lomas atveidotājs Arnolds Švarcenegers.

Foto: "Fat Boy Special"

Foto: DELFI

Pirmajā brīdī bažas radīja salīdzinoši nelielais pasažiera sēdeklis un turēšanās rokturu neesamība (ja neskaita "Jawa" un "Iž" stila sēdekļa siksnu), jo "Delfi" operators Ivars, kurš ar motocikliem līdz šim bija uz "jūs", pauda pārliecību, ka nevarēs brauciena laikā reizē droši turēties un filmēt.

Foto: DELFI

Tomēr jau pēc dažiem metriem Ivars atzina, ka sēdeklis patiesībā ir ērts, un ķērās pie videofiksēšanas. Vēl pēc brīža viņš bija iejuties tik ļoti, ka bija jāpaskaidro – pārlieku aktīva dīdīšanās un grozīšanās apgrūtina motocikla vadāmību.

Foto: DELFI

Kāju novietošanas platformas, plata stūre, ērts sēdeklis – no vadītāja viedokļa "Fat Boy" radīja patīkamu un pārliecinošu sajūtu. Uzsākot braucienu ar teju 1700 kubikcentimetru lielo dzinēju, bija jāuzmanās, lai nepazaudētu Ivaru.

Foto: Publicitātes attēli

Nav skaidrs, kāpēc "Harley-Davidson" savā vairāk nekā 110 gadus ilgajā vēsturē nav spējis radīt pārnesumkārbu, kurā (bez īpaši izjustas pēdas kustināšanas) būtu vienkārši atrodams neitrālais ātrums – šī īpašība raksturīga ne tikai "Fat Boy", bet arī vairākiem citiem "Harley-Davidson" modeļiem.

"Fat Boy" iemieso to, kādam ir jābūt "Harley-Davidson" motociklam, uzskata Latvijas Motosporta federācijas Motošosejas komisijas vadītājs Tāls Meļķis.

Foto: Tāls Meļķis un Jānis Rozītis

Foto: DELFI

"Es guvu baudu," pēc brauciena ar "Fat Boy Special" atzīts Meļķis. "Te ir tas, ko tu gaidi no "hārlija" – tu atslābinies, tu brauc tā, kā uz viņiem ir jābrauc," viņš secina.

Milzeņi un mazais

Ja jau "Harley-Davidson", tad grēks neizbraukt ar kādu lielo komforta ceļošanas motociklu. "Delfi" ķērās pie "Road Glide Special" un "Electra Glide Ultra Limited".

Foto:"Road Glide Special"

Foto: DELFI

Abi aprīkoti ar koferiem mantu pārvadāšanai, skārienjūtīgiem ekrāniem un ir lieli, toties izskats ir diezgan atšķirīgs. Ja "Electra Glide" sava dizaina un apaļā luktura dēļ var šķist vecišķs, tad jaunais "Road Glide" izskatās krietni jauneklīgāks, tajā pašā laikā daudz neatkāpjoties no klasikas.

Foto: "Electra Glide Ultra Limited"

Foto: Publicitātes attēli

Kamēr operators Ivars izbaudīja iespēju atspiesties pret atzveltni un neturēties, vadītāja uzmanību novērsa "Road Glide" borta dators. Ar kreisās rokas īkšķi manipulējot navigatora taustiņu, veroties ekrānā un mēģinot izprast radio uztvērēja vadības principus, brauciena baudīšana palika otrajā plānā. Skaidrs, ka visu ierīču vadība jāapgūst pirms brauciena, nevis tā laikā.

Foto: DELFI

Pats motocikls ar milzīgo priekšu un platajiem stūres ragiem rada pamatīguma sajūtu, vēja iedarbība gandrīz nav jūtama. Gandrīz 400 kilogramus smagie "Road Glide", gan "Electra Glide" aprīkoti ar 1690 kubikcentimetru V veida motoru, kas rada patīkamu urkšķi. Motora tilpums gan nenozīmē, ka, braucot ar mērenu ātrumu sestajā pārnesumā un ar pasažieri, varēs pārliecinoši strauji apdzīt priekšā braucošu automobili, nepārslēdzoties zemākā "robā".

Foto: Publicitātes attēli

Tikmēr ērtība uz šiem motocikliem ir nenoliedzama, tam piekrīt arī pasažieris, kurš "Electra Glide Ultra Limited" "dīvānu" atzīst par līdz šim komfortablāko un filmēšanai piemērotāko sēdvietu.

Foto: DELFI

Pēc šādiem iespaidiem kā auksta duša bija pārsēšanās uz viena no mazākajiem "Harley-Davidson" motocikliem – vienvietīga "Sportster" sērijas "Iron 883". Vieglums, spēcīgs pretvējš, bezrūpība – sajūta, kā pa īstam braukt ar motociklu. Tikai tagad radās apjausma, ka lielie "kuģi" ir kaut kas cits, bet īstās motobraukšanas sajūtas pilnā apmērā izjūtamas uz pavisam vienkārša motocikla.

Foto: "Iron 883"

Foto: DELFI

Vējam dzesējot karstumā sasvīdušo kreklu, tuvu pie 30 grādiem stiprā svelme vairs nemaz nešķita tik spēcīga kā braucot pie "Electra Glide" stūres. Lielās vēja pretestības dēļ īpaši ātri ar "Iron" braukt nesanāks, 883 kubikcentimetru motora resurss šai ziņā arī ir ierobežots.

Nelielais "Iron" vispiemērotākais šķiet siltām vasaras dienām, braucieniem pa pilsētu un netāliem izbraucieniem.

Neapnīk braukt

"Dyna" sērijas "Fat Bob" motocikla galvenā raksturīgā vizuālā iezīme ir divi blakus novietoti priekšējie lukturi. Atšķirībā no nosaukuma līdzinieka "Fat Boy" šim motociklam kājas jābalsta uz tālu priekšā izvietotiem kāpšļiem, nevis platformām, kas rada krietni citādākas vadīšanas izjūtas.

Standarta pasažiera sēdeklis ir mazs un neērts, atzīst "Delfi" operators, bet, ja turas pie vadītāja, nevis kameras, tad esot "ok".

Foto: "Fat Bob"

Foto: DELFI

"Fat Bob" par savu mīļāko "Harley-Davidson" modeli atzīsts motokaskadieris Jānis Rozītis. Ar šo motociklu neesot problēmas braukt ātri arī pa zemes ceļiem.

Sportists norāda, ka visi "Harley-Davidson" no veikala izripo samērā līdzīgi un garlaicīgi, tāpēc uzreiz pēc pirkuma ir jāiegulda nauda aprīkojumā, tostarp jānomaina izpūtēji, lai skaņa nebūtu kā "zapiņam".

Foto: DELFI

"Kad es braucu ar "hārliju", man ir sajūta, ka vēl kāds brauc ar mani kopā. Tas ir vienīgais mocis, ar kuru nav garlaicīgi vienam pašam braukāt," atklāj Rozītis, kurš arī ikdienā brauc ar "Fat Bob".

"Ar baiku jau nedrīkst lēni braukt, tad tevi izsmies pārējie. Visu laiku ir jāvelk ratā, uz priekšējā, uz pakaļējā, un tas uzliek spriedzi," moto triku meistars stāsta, kāpēc atteicies no braukāšanas ar sporta motociklu arī ārpus treniņiem un sacensībām. Braukšana ar "Harley-Davidson" turpretī ļauj atpūsties, domāt un sajust apkārtni, rezumē Rozītis.

Foto: DELFI

Ne līdz galam "Harley-Davidson"

Vieni no atšķirīgākajiem "Harley-Davidson" braucamajiem ir sportiskie "V-Rod" sērijas motocikli ar "Porsche" izstrādāto dzinēju. Viņā ir tik maz no klasiskā "Harley-Davidson", ka daudzi to pat neuzskata par īstu "hārliju".

Foto: "Night Rod Special"

Foto: DELFI

Tikmēr citus šī atšķirība piesaista. "V-Rod" sērijas modeli "Night Rod Special" par labu atzīst tieslietu eksperts auto un moto lietās Oskars Irbītis.

Foto: DELFI

"Es neesmu klasiskā "hārlija" fanāts, līdz ar to man labāk patīk šīs modernās tehnoloģijas," atklāj Irbītis, norādot uz "Night Rod" pilnīgi atšķirīgo škidrumdzeses dzinēju.

Foto: DELFI

Irbīti sajūsmina motocikla labā vadāmība, dinamika un izskats. Ļoti plata aizmugurējā riepa kombinācijā ar lielāku un šaurāku priekšējo riteni rada "fantastisku" vadāmību, salīdzinot ar citiem "Harley-Davidson" modeļiem, viņš precizē.

"Tehnoloģisks, dinamisks un no visiem tuvāks ielas motocikliem," sev tīkamās "Night Rod" īpašības apkopo Irbītis.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!