Ansis Īvāns/Delfi
Foto: DELFI
Kravas pārvadājumu transporta nozare ir prasīga vide – klientu biznesa intereses, konkurence un normatīvais regulējums drošības, kā arī kaitīgo izmešu ierobežošanas jomā kravas auto ražotājiem uzliek daudz augstāku latiņu, nekā tas ir vieglajiem auto. Jaunu modeļu izstrāde prasa daudz laika un milzumu resursu.

Tāpēc jauna komerctransporta laišana tirgū ir liels notikums. Vācu ražotājs MAN februārī nācis klajā ar 20 gados pirmo pilnībā jauno kravas automašīnu paaudzi. Izmēģināt jauno MAN TGX vilcēju 13. un 14. februārī bija iespēja arī portālam "Delfi".

MAN jeb atšifrējumā "Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg" ir viens no pasaules vadošajiem komerctransporta ražotājiem. Bavārijas pilsētā Minhenē bāzētā vācu kompānija ražo kravas automašīnas un autobusus, tostarp ar "Neoplan" zīmolu, kā arī dzinējus. Tagad MAN ir daļa no VW grupas.

MAN logo – sudraba lauva – ir aizgūts no Vācijas pilsētas Braunšveigas simbola. Lauvas vaibstus MAN dizaineri centušies iestrādāt arī jaunās paaudzes kravas auto.

Foto: Publicitātes attēli

Šova galvenie aktieri – smagie auto


Jauna auto, jo īpaši smagajā komercklasē, izstrāde ir laikietilpīgs un pat miljardus eiro dārgs process. Svarīgi ir ievērot prasītās drošības un ekoloģijas normas, kā arī nodrošināt maksimālu efektivitāti pārvadātājam – katrs samazināts kilograms un ietaupīts degvielas litrs ir būtisks pārvadājumu biznesā.

Ja reiz uzņēmējs ir nopircis dārgu kravas auto, tad vairs nevar atļauties dīkstāvi, un auto kursē pa ceļiem, cik vien daudz iespējams.

Pie MAN kravas auto jaunā projekta pavadīti 12 miljoni darba stundu, no tām 167 tūkstoši stundu – lai izstrādātu dizainu, informē ražotājs. Savukārt izmēģinājuma braucienos mēroti četri miljoni kilometru, kas atbilst 100 reizēm apkārt zemeslodei vai 10 attālumiem no Zemes līdz Mēnesim.

Tāda darba rezultāti, protams, arī jāprezentē ar vērienu, nevis tikai pasīvu preses paziņojumu izsūtīšanu. Jaunās paaudzes MAN prezentācijai izvēlēta Spānijas basku pilsēta Bilbao, kas slavena ar savu arhitektūras brīnumu – Gugenheima muzeju.

Savukārt prezentācijai iestudēts iespaidīgs šovs ar kravas automašīnu piedalīšanos tā kulminācijā, kamēr skatītāji sēž kustīgās tribīnēs.

Ar kravas auto ostā gar konusiem


MAN TGX ir kravas auto, kas sastāv no vilcēja un treilera. Lai tādu vadītu satiksmē, nepietiek ar kravas auto vadīšanas kategoriju "C", bet klāt jābūt arī "E" burtiņam braukšanai ar piekabi. Bez attiecīgām vadīšanas atļaujām testi iespējami tikai slēgtās teritorijās – šajā gadījumā Bilbao ostas teritorijā.

Foto: DELFI

Līdz ostai dodamies ar holandiešu instruktoru Marku pie stūres. Te var pavērot adaptīvās kruīza kontroles darbību. Tā ne tikai pati pielāgo ātrumu, bet arī norāda priekšā braucošā auto ātrumu un precīzu attālumu līdz tam.

Foto: DELFI

Šoferim bremzes jāizmanto faktiski tikai tad, ja jānogriežas uz citu ceļu vai jāpiestāj malā, – braucot pa šoseju, satiksmē visu izdara auto pats. Jāpiebilst, ka vairāk nekā 30 tonnas smaga auto apturēšana arī spēcīgām pneimatiskajām bremzēm rada lielu slodzi un nodilumu, tāpēc kravas mašīnām tiek izmantotas papildu nedilstošas bremzēšanas sistēmas – MAN gadījumā tā sauktais retarders, kas ar eļļas plūsmas starpniecību bremzē auto spēka pārvadā.

Retarderu aktivizē ar sviru pie stūres un tam ir vairākas pozīcijas augošā bremzēšanas spēka secībā.

Neiztrūkstoša modernu mūsdienu auto drošības sistēmas daļa ir brīdinājums par tuvošanos ceļa līnijām un automātiska piestūrēšana, lai neplānoti nepārbrauktu tām.

Foto: DELFI

Galvenā atšķirība no vieglā auto vadīšanas ir kravas auto lielie gabarīti – par to nemitīgi jāpiedomā līkumos un krustojumos, kā arī rūpīgi jāskatās spoguļos, lai ar treileru neaizķertu kādu apmali vai citu satiksmes dalībnieku.

Ostas teritorijā varēja izjust liela auto vadīšanu šauros apstākļos – izbraucot čūsku starp konusiem un iegriežoties improvizētā šaurā ieliņā. Ja čūska ikdienas vieglā auto braucējam šķiet nieks, tad iegriešanās šaurā vietā, kas tikai nedaudz platāka par vilcēju, ir diezgan saspringts mirklis.

Vadītāja pusē attālums jākontrolē pa sānu logu, bet otrā pusē palīdz spogulis, kas rāda kabīnes priekšā notiekošo. Kad "vārtos" veiksmīgi ir trāpīts, jāskatās taisni uz priekšu – nemitīga skatīšanās sānu spoguļos liek nevilšus pagriezt auto uz to pusi, kurā spogulī veras, pamāca instruktors.

Foto: Publicitātes attēli

Katrā ziņā šāds uzdevums ļauj izjust, ko nozīmē ar lielu auto manevrēt šaurās vietās, – nervu spriedze diezgan liela, bet pārliecību, domājams, var gūt tikai praksē un ar pieredzi. Man vienā no figūrām konuss pakļuva zem treilera riteņa – reālā satiksmē tas būtu diezgan nepatīkami.

Sānu spoguļi jaunajam MAN TGX, starp citu, ir samazināti labākai aerodinamikai un novirzīti vairāk uz aizmuguri, lai samazinātu aklo zonu pagriezienos.

Dators pārspēj rūdītu profesionāli


Jaunais MAN TGX aprīkots ar 14 pakāpju pārnesumu kārbu, ko pārslēdz automātika, līdzīgi kā citiem mūsdienu konkurentiem. Tāpēc vadīt kravas auto vairs nav tāds izaicinājums kā senāk.

Manuālās kārbas tagad uzstādot vien aptuveni 10% MAN jauno kravas auto – tam vēl ir jēga tikai ļoti specifisku vajadzību gadījumā, skaidro MAN pārstāvis. Un arī finansiāla ieguvuma no tā nav – tā kā manuālās kārbas ražo maz, tās vairs nav lētākas par automātiku.

Foto: Publicitātes attēli

MAN apgalvo, ka pat ļoti pieredzējis un profesionāls šoferis ar manuālo kārbu nespēs braukt ekonomiskāk par to, ko spēj vadības bloks ar automātiku. Kruīza kontrole neturas pie viena noteikta iestatītā ātruma, bet pieļauj nobīdes virs un zem tā, lai maksimāli izmantotu reljefu un ceļa apstākļus ekonomiskai braukšanai. Piemēram, piemērotos līdzena ceļa apstākļos auto kāpina ātrumu un tad ilgi ripo neitrālā.

Turklāt auto izmanto ceļa topogrāfiskos datus – zinot, kāds būs līkums, kas sekos kalnam un kur sākas ātruma ierobežojums, dators jau savlaicīgi koriģē ātrumu, lai izvairītos no bremzēšanas un maksimāli efektīvi izmantotu enerģiju. Precīza topogrāfisko datu zināšana par ceļu noteikti ir tā joma, kur auto smadzenes pārspēj profesionālu vadītāju.

Foto: DELFI

Kopumā vadības sistēma, jauni "Euro 6" klases dzinēji, spēka pārvadi un uzlabota aerodinamika palīdz ietaupīt līdz 8% degvielas, salīdzinot ar iepriekšējās paaudzes MAN.

Kāpēc nav skārienjutīgā ekrāna un vietas viedtālrunim


Viens no galvenajiem pīlāriem, uz ko koncentrējās aptuveni 2100 MAN darbinieki, kuri bija tieši iesaistīti jaunās paaudzes MAN izstrādē, ir auto vadības sistēmu un kabīnes pārstrāde, lai to padarītu šoferim maksimāli ērtāku un satiksmei drošāku.

Foto: DELFI

MAN komerctransportam vairs nav auto nozarē tagad tik izplatītā skārienjutīgā vadības ekrāna. Izpētē secināts, ka skārienekrāns tomēr novērš vadītāja uzmanību.

MAN izstrādājis, viņuprāt, ergonomisku multivides vadības pogu "MAN SmartSelect", ar kuru šoferim ērtā veidā veikt visas nepieciešamās darbības. Vadības sistēma izvietota tā, lai vadītājam nav jāstiepjas pēc tās, bet tā dabīgi iegulst zem plaukstas, rokai balstoties uz sēdekļa balsta.

Foto: DELFI

MAN norāda, ka manipulēt ar "SmartSelect" var pat uz bedraina ceļa un nav nepieciešams novērst skatienu no vadības paneļiem. Poga sastāv no divām grozāmām ripām un augšējās pogas. Vadība ir intuitīva, un viss patiešām uzreiz saprotams.

Drošības apsvērumu dēļ šofera pusē nav vietas, kur novietot viedtālruni, un nav USB pieslēgvietas – braucot vadītājam nav ko bakstīties ierīcē. Toties tādas ir pasažiera pusē un atpūtas zonā. Zvanīt un veikt tālruņa balss komandas var arī, neņemot telefonu rokā, bet savienojot to ar auto multimediju sistēmu.

Ērtas vadības un kabīnes izstrādes nolūkā MAN speciālisti aptaujājuši vairāk nekā 700 kravas auto šoferus. Veikti tādi uzlabojumi kā, piemēram, neredzēti plaši (līdz 89 grādiem) atveramas kabīnes durvis ērtākai iekāpšanai, pogas vadītāju durvju apakšā, lai, nekāpjot iekšā, var atslēgt pasažiera durvis, jauni "Recaro" sēdekļi.

Foto: DELFI

Atpūtas zonā, kur šoferi guļ, ir ne vien daudz vietas mantām, bet arī vadības pults, ar kuras palīdzību var atvērt logus, regulēt gaisa kondicionētāju un autonomo apsildi.

Pults atšķirībā no iepriekšējiem bezvadu modeļiem ir atgriezusies pie vada – un tas darīts tieši šoferu ieteikuma dēļ. Mijoties maiņām, bezvadu pults mēdzot iejukt maiņu beigušā šofera mantās, bet otrs vadītājs, kurš pieņēmis auto vakarā, attopas bez tās, paskaidro instruktors Marks.

Foto: Publicitātes attēli

MAN jaunajai līnijai piedāvā astoņu izmēru kabīnes. Ikdienas tehniskās pārbaudes, tādas kā riepu spiediens, eļļas līmenis un citas, veicamas, neizkāpjot no auto. Servisa atbalsts un plānošana, kā tas mūsdienās pieņemts komercpārvadājumu nozarē, atkarībā no braukšanas apstākļiem un reālā tehniskā stāvokļa arī pieejama attālināti, kas ļauj maksimāli taupīt laiku un novērst varbūtību, ka auto tehnisku iemeslu dēļ apstājas uz ceļa.

Subjektīvi raugoties, vieglā auto braucējam pie MAN kravas auto stūres ar visām atbalsta sistēmām, gudro kruīza kontroli, augsto sēdpozīciju un ērtības līmeni sajūta ir kā smalkā un dārgā transportā. Un nav jau arī tālu no patiesības. Mūsdienu kravas auto ir dārgāki par vairumu vieglo automašīnu, un par laba vilcēja cenu var nopirkt ap desmit nelielu vieglo automašīnu.

Visprecīzāk šādu auto spējas varēs novērtēs profesionāli šoferi nevis žurnālisti, un rentabilitāti rādīs uzņēmumu rezultāti.

Foto: Publicitātes attēli

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!