Kad pirms diviem gadiem kā konkursa "Gada motocikls" žūrijas loceklis pirmo reizi uzsēdos uz moderna "Triumph" motocikla, pēc pirmajiem nobrauktajiem metriem šķita, ka esmu atradis precīzāko jēdziena "motocikls" materiālo iemiesojumu.
Tas bija divcilindru "Speed Twin" ar 1200 kubikcentimetru motoru un 97 zirgspēku jaudu. Vienkāršs, klasisks, ļoti viegli vadāms un jaudīgs, un tīrāko motobraukšanas pozitīvo emociju rosinātājs.
Tas lika veikt korekcijas savā subjektīvajā motobraucēja iedomu reitingā. Parādoties ziņām par to, ka "Triumph" 2019. gadā izlaidis jauno "Rocket 3 " modeli, nebija šaubu, ka tas būs viens no visvairāk gaidītajiem testa objektiem.
Protams, tas nav vienīgais iemesls. "Rocket 3" ir aprīkots ar lielākā tilpuma motociklu dzinējiem starp sērijveida dzelzs rumakiem.
Jā, "Dodge Tomahawk" ir aprīkots ar 8,3 litru V10 dzinēju, taču tas ir koncepta motocikls ar automašīnas dzinēju, kuram nav pielaides pārvietoties koplietošanas satiksmē. Ir vēl daži citi piemēri, kas radīti vienā vai dažos eksemplāros un kas pircējam izmaksātu vairākus simtus tūkstošu eiro. Daudzi pieminēs amerikāņu "Bos Hoss" močus un triciklus, kuriem ir pat astoņlitrīgi dzinēji, taču šie braucamie tiek komplektēti ar automašīnas "Chevrolet" motoriem. Tāpēc var droši teikt, ka "Rocket 3" ir lielākais motociklu dzinējs starp veikalā brīvi nopērkamajiem un satiksmē braucamajiem motocikliem, turklāt par daudz pieejamāku cenu.
"Rocket" nosaukums iespiedies atmiņā vēl no gadsimta sākuma, kad drukātās preses auto sadaļā lasīju par apbrīnojamu, tikko pārdošanā laistu angļu motociklu, kura dzinēja tilpums ir 2,3 litri, – tolaik vecāku pasātam bija jaudīgs 2,2 litru benzīna motors, un šķita kosmiski, ka mocim var būt vēl lielāks.
Vectēva mocim "Jawa" bija 350 kubikcentimetru motors, bet kopā ar draugiem nopirktajam PSRS laika "smagajam motociklam" K750 ar blakusvāģi bija 750 kubikcentimetru spēka agregāts, kas uz "Jawa" un IŽ fona jau šķita traki daudz.
Jaunajam "Rocket 3" dzinējs ir vēl lielāks – 2,5 litri trīs cilindros. Tādu apjomu tagad vairs nesasniedz vairums vidējās klases automašīnu. Savukārt lielajiem mūsdienu sērijveida motocikliem tilpums pārsvarā būs ap litru vai lielākajiem un dārgākajiem eksemplāriem pietuvojas diviem. "Harely Davidson" nupat izstrādājis lielāko dzinējus savā klāstā – ar 2,1 litru tilpumu, kas pasūtāms atsevišķi. Līdz šim hārlijam lielākais bija 1,8 litri.
Gozēties ielās
Neliels satraukums, sēžoties uz "Rocket 3" ar bezkontakta aizdedzes atslēgu kabatā, bija, kā nekā dzinēja tilpums tomēr iespaidīgs un cena testējamai R versijai 23 tūkstoši eiro. Taču jau pēc pārdesmit metriem stress pilnībā pazuda. Pirmkārt, sēdpozīcija un smaguma centrs ir zems, kas rada stabilitāti. Otrkārt, vadīt ir ļoti viegli, visi vadības elementi parocīgi un saprotami.
Ar ko netiku skaidrībā – virzienrādītājus dažkārt sanāca ieslēgt tikai uz īso trīs klikšķu režīmu, līdz brauciena beigām tā arī intuitīvi nesapratu, kur ir slēdzīša robeža starp īso uzmirkšķināšanu un pastāvīgo pagrieziena signālu.
Pārkāpjot no cita motocikla, pirmās reizes krustojumā uzsākot braukšanu, kājas automātiski mēģināju nolikt tukšumā uz leju – "Rocket" kāpšļi ir nedaudz vairāk izvirzīti uz priekšu.
Gandrīz uzreiz novērtēju, cik laba redzamība ir spoguļos. Tie novietoti platās stūres galos un iziet ārpus motocikla gabarītiem, ko daži apskatnieki nosaukuši kā mīnusu braukšanai starp automašīnu rindām. Šajā ziņā tas var būt neliels mīnusiņš, jo motociklu dirnēšana sastrēgumos kopā ar automašīnām satiksmi nepaātrina un vidi nesaudzē, bet nav jau tā, ka visi motobraucēji to praktizē un ka ar citiem lieliem motocikliem tas būtu diži vienkāršāk.
Skaņa "Rocket 3" ir samērā klusa, bet visvairāk patika mīkstā un dobjā bubināšana izpūtējos, kad pirms krustojuma nomet gāzi, – to var baudīt vēl un vēl.
Negribas uzskaitīt visu motocikla tehnisko aprīkojumu, elektroniskās vilkmes kontroles režīmus un klāt piepērkamos tūninga elementus, taču pieminēšanas vērtas ir "auto hold" jeb automātiskā bremžu funkcija, stāvot krustojumā slīpā vietā. Manuprāt, vērtīga funkcija, kas atvieglo motociklista dzīvi, lai krustojumā ar nogāzi nebūtu visu laiku jātur rokas uz bremzes. "Auto hold" aktivizē, vienkārši nospiežot priekšējo bremžu sviru. Vienkārši.
Grieze bez konkurences
Bez iespaidīgā moča izskata, kurā dominē masīvais dzinējs, interesanti ir arī jaudas parametri. Tie ir 165 zirgspēki un 221 Nm griezes moments. Tāda grieze nav nevienam citam sērijveida motociklam.
Piemēram, vienam no "Rocket 3" konkurentiem jaudīgo muskuļmotociklu segmentā "Ducati Diavel 1260s", kas pērn ieguva Latvijas Gada motocikla titulu, ir 159 zirgspēki un 129 Nm griezes moments.
"Harley Davidson" FXDR modelim griezes moments sasniedz 161 Nm. Šīs nišas motociklu žanra aizsācējam, leģendārajai "Yamaha V-Max" jaunākajai versijai, lai gan zirgspēki ir par dažiem vairāk – 170, griezes moments ar 136 Nm atpaliek no "Rocket 3".
Pamatīgā grieze, kas pieejama jau no zemiem apgriezieniem, motociklu paātrina iespaidīgi. Saskaņā ar oficiālajiem ražotāja datiem 0–100 kilometri stundā sasniedzami 2,89 sekundēs. To, nebūdams sportists, neizmēģināju, bet pārliecinājos, ka atļautā ātruma griesti tiek sasniegti ļoti strauji. Maz ticams, ka uz Latvijas krustojumiem blakus gadīsies kāds nopietns konkurents.
Lieki neizaicināt motociklu uz ēverģēlībām šosejas režīmā labi palīdz kruīza kontrole, kas "Rocket 3" ir jau standarta komplektācijā. Jāatzīst, ka šo iespēju ar motociklu izmantoju pirmo reizi.
Faktiski grieze, caur vārpstas pārvadu novadīta uz aizmugurējo riteni, dod iespēju komfortabli braukt ar jebkuru no sešiem motocikla pārnesumiem arī tad, ja savlaicīgi nav pārslēgts uz zemāku. Liela precizitāte netiek pieprasīta.
"Kā vējš skrien, kā miets atduras," vēstī tautas mutvārdu mantojums. Te varu apliecināt, ka "Rocket 3" "Brembo" bremzes ir nevainojamas. Negaidīti iededzies sarkanais signāls nebija traģēdija. Motocikls uz sausa asfalta apstājās tik labi, ka jau bija bažīgi jāskatās spoguļos.
Sava loma te noteikti ir arī riepām. Tās ir masīvas un motocikla spēcīgajā tēlā iederīgas. Aizmugures riepa 240 mm platums. Skaitļi daudziem neko neizsaka, bet praksē tos sajutu, kad apbraucu ātrumvalni pa šauro asfalta maliņu labajā pusē – platā riepa daļēji trāpa uz vaļņa slīpās sānu nogāzes, kas parasti nenotiek ar savu braucamo.
Otram vieta atradīsies
"Rocket 3" jau standartā ir divvietīgs motocikls. Pasažiera kāpšļi nav redzami, taču tie ir – "Triumph" inženieri izdomājuši, kā tos labi aizlocīt, padarot pilnībā neredzamus, lai nebojā kopējo tēlu, kad tie nav vajadzīgi.
Aizmugures sēdeklītis nav liels, bet paķert pasažieri var. Vienīgais, par ko testa pasažieris sūdzējās pēc aptuveni 50 kilometru nepārtraukta brauciena, – nav iespējas mainīt pozu. Turēties var tikai pie vadītāja – uz sēdekļa pieliktā siksniņa izskatās vairāk pēc prasību izpildīšanas, bet citu rokturu nav. Sēdeklis ar mazu atzveltnīti, kas pasažiera dzīvi padarītu vēl nedaudz skaistāku, starp citu, ir par tūkstoti eiro dārgākajai GT versijai, kas pielāgota garākiem braucieniem.
"Rocket 3" vismaz R versijā paredzēts kā asfalta un pilsētas mocis. Ja jātiek līdz lauku mājai pa bedrainu grants ceļu un aizmugurējā amortizācija manuāli uzgriezta uz vismīkstāko pozīciju, tomēr samērā nepatīkami krata – nopietnai braukšanas pa sliktiem ceļiem šis motocikls nederēs. Rīgā uz standarta bruģa gan ripoja bez problēmām.
No vadītāja viedokļa "Rocket 3" ir nevainojami ērts. Pārsēžoties no pavisam cita stila moča, viss uzreiz bija skaidrs, ja neskaita citādo kāpšļu izvietojumu. Nevienu brīdi ne pilsētā, ne uz šosejas, ne ar pasažieri vispār nebija jādomā par sēdpozīciju, kas jau liecina par atzīstamu ērtību. Bet visvairāk to novērtēju, pārsēžoties atpakaļ uz sava moča.
Atkalsatikšanās ar savu rumaku pēc testiem ir mirklis, kad var novērtēt un secināt: vai nu "nekur nav tika labi kā mājas", vai arī – "būtu laiks mainīt moci". Šoreiz pirmajā brīdī pārņēma sajūta, ka manam pavecajam sporta tūrerim, kuram tomēr vēl nav tik daudz gadu, lai sāktu lepoties, ir laiks doties uz šrotu. Sēdpozīcija un stūres izvietojums šķita vienkārši nesaprotams, lai gan kopumā par ērtību īpašas sūdzības līdz šim man nav bijušas.
Par laimi, jau nākamajā braukšanas reizē šīs sajūtas pārgāja, un viss atkal bija labi. Pat nevajadzēja profilakses pēc pavizināties ar veco "Jawa", kas parasti strauji uzlabo esošā motocikla sniegumu. Galvenais secinājums, ko ar to gribēju teikt, – "Rocket 3" sniedz nevainojamu ērtību. Vismaz maniem auguma parametriem.
Izcelšanās vai nepieciešamība?
Kāpēc gan vajadzīgs motocikls ar trim lieliem cilindriem, kuros ietilpst piecu alus pudeļu saturs? Jautājums vairāk filozofisks, ne racionāli skaidrojams. Transporta funkciju pilda arī 125 kubikcenimetru mocītis. Tas, protams, nenozīmē, ka visi samierinās ar minimumu jaudā, izmēros un cenā.
Cilindru skaitu varētu saistīt ar "Triumph" tradīciju – trīscilindru motori vienmēr bijuši ražotāja dzinēju gammā. Bet iespaidīgo tilpumu spekulējot varētu "norakstīt", piemēram, uz britu impēriskajām saknēm, pateicoties kurām saglabājusies vēlme pēc līderpozīcijām.
No praktiskā viedokļa diez vai tik liels dzinējs ir nepieciešams, bet neviens jau arī negaida, ka šādu agregātu kāds pirks ar vēlmi uz kaut ko ietaupīt.
Ražotājs uzrāda kombinēto degvielas patēriņu 6,4 litri uz 100 kilometriem, kas apvienojumā ar 18 litru tilpuma degvielas tvertni nozīmē līdz 280 kilometru intervālu starp uzpildēm.
Motocikla nelielajā digitālajā panelītī uzrādītie mērījumi pēc izmīcīšanās pa pilsētu visā tās garumā un vēl mazliet man uzrādīja ap 11 litru patēriņu uz 100 kilometriem. Taču pēc vairāk nekā 100 kilometru brauciena pa šoseju un atkārtotas izmīcīšanās cauri pēcpusdienas korķiem visas Rīgas garumā vidējais patēriņš saskaņā ar "Rocket 3" skaitītāju bija nokrities līdz 6,75 litriem uz simtu.
Tādējādi uz šosejas patēriņš nebūs peļams un no mazākiem močiem neatšķirsies nemaz tik dramatiski. Tūlītējā patēriņa indikators, braucot ar atļauto ātrumu un kruīza kontroli, uz šosejas bija no aptuveni 4,5–4,7 uz augšu.
"Rocket 3" uzlūkojams arī kā angļu sāncensība ar amerikāņu leģendu "Harley Davidson" (HD). Abi zīmoli ir ar senu vēsturi un tradīcijām, un iepriekšējā "Rocket" versija bija tik ļoti tendēta uz ASV, ka aptuveni desmit gadus netika piedāvāta Eiropas tirgum.
"Triumph" cīņa ar HD ir vēl daudz senāka. ASV angļu motocikls plašu ievērību izpelnījās pēc 1953. gada kinofilmas "The Wild One", kurā galveno varoni atveidojošais Marlons Brando pārvietojās ar "Triumph" motociklu, bet viņa nedraugi ar "Harley Davidson".
Katrā ziņā nav jāšaubās, ka šādiem motocikliem izmeklēti pircēji atrodas un ka neviens negaida "Rocket 3" kļūšanu par masveida transportlīdzekli. Varbūt pat "Rocket" daudzos gadījumos kalpo kā zīmola atpazīstamības "ķirsītis" vai ēsma, kas pievērš potenciālo braucēju uzmanību, kuri tad galu galā nopērk kādu no mazākiem "Triumph" modeļiem.