Scania Hybrid
Foto: Publicitātes foto

"Scania" laidusi klajā hibrīda elektriskās (HEV) un uzlādējamā hibrīda elektriskās (PHEV) kravas automašīnas, kuras var aprīkot ar dažādiem spēka agregātiem un lādēšanas iespējām, tādējādi piedāvājot risinājumus dažādu jomu un transportlīdzekļu tipu prasību apmierināšanai, piemēram, saldēšanas iekārtu transportam, betona maisītājiem un reģionālajām preču piegādēm.

Hibridizācija nozīmē līdz 40% lielu degvielas ietaupījumu pilsētās, salīdzinot ar tradicionālajām piedziņām. Tā sniedz klusas bezizmešu darbības priekšrocības, veicot pilsētu un reģionālās piegādes, vienlaikus saglabājot iekšdedzes dzinēja kravas auto raksturīgo elastību un sniedzamību. Tas nozīmē, ka šis var būt pats dzīvotspējīgākais veids, kā jau šodien sākt autoparka elektrifikāciju.

Pilnīgi jaunā elektriskā iekārta "GE281" strādā tandēmā ar "Scania" septiņu vai deviņu litru iekšdedzes dzinēju, sniedzot iespēju radīt no fosilajiem energoresursiem brīvus transporta risinājumus smagajām mašīnām ar sarežģītām virsbūvēm.

"Scania" jaunā hibrīda spēka piedziņa ir pašu radīta. Savienojot kopā divus elektromotorus un apvienojot tos ar "Scania" jaunākās pārnesumkārbu paaudzes "Opticruise" svarīgām daļām, ir radīts "GE281" – pārnesumkārbas elektriskā iekārta ar vienmērīgu jaudas padevi un spēju tikt galā ar pilnu masu līdz 36 tonnām bez iekšdedzes dzinēja palīdzības.

Tas darbojas arī pretējā virzienā. Tā kā elektriskā iekārta vienmēr palīdz iekšdedzes dzinējam uzsākt braukšanu un paātrināties, iekšdedzes dzinēju var samazināt gan tilpuma, gan jaudas ziņā.

Dažādi pielietojumi

"Scania" jaunākās paaudzes hibrīda kravas automašīnas var pasūtīt kā HEV un PHEV, ar P, G un L sērijas kabīnēm. Kravas auto ir pieejami gan ar fiksētu rāmi, gan kā vilcēji.

Septiņu litru iekšdedzes dzinējam, tāpat kā deviņu litru dzinējam, pieejamas četras jaudas versijas. Visus "Scania" "Euro-6" motorus var darbināt ar hidrogenētu augu eļļu (HVO), bet dažus var darbināt arī ar biodīzeļdegvielu (FAME). PHEV nodrošina līdz 60 km lielu elektrisko sniedzamību un izmanto gan rekuperācijas, gan ārējo uzlādi.

80% uzlādi tas sasniedz tikai 35 minūtēs, kas nozīmē, ka būtisku daļu pilsētas piegāžu maršrutu var veikt pilnībā elektriskajā režīmā, lādējot auto preču iekraušanas un izkraušanas laikā.

"Scania GE281" piedāvā 230 kW pastāvīgo jaudu un 290 kW maksimālo jaudu, savukārt maksimālais griezes moments ir 2100 Nm. Tam ir seši pārnesumi uz priekšu, bet nav tradicionālā sajūga, jo šo procesu veic planetārā ātrumkārba, nodrošinot pārnesumu pārslēgšanu bez griezes momenta pārtraukumiem. Šis risinājums nodrošina arī plūdenas braukšanas spējas pie zema ātruma, bet jaudas noņemšanas kārbu (PTO) var ieslēgt braukšanas laikā gan elektriskajā, gan iekšdedzes režīmā.

Visa segmenta celmlauzis

"Scania" ir viens no retajiem lielajiem oriģinālā aprīkojuma ražotājiem, kas ir apņēmies piedāvāt komerciālos hibrīda kravas auto. Patiesībā "Scania" bija šī segmenta celmlauzis jau 2014. gadā, kad tika laista klajā pirmā paaudze ar elektrisko sniedzamību līdz diviem kilometriem.

"Scania" jaunā HEV/PHEV paaudze piedāvā jauna līmeņa vadāmību. Sērija ne tikai ir jaudīga, bet arī pieejama ar visām klientu pieprasītajām papildiespējām. Tiek piedāvāta jaudas noņemšanas kārba (PTO), kas var tikt izmantota pat pilnīgi elektriskajā-pārnesumkārbas braukšanas režīmā.

Tā piedāvā start/stop funkciju, kas novērš nevajadzīgu darbošanos tukšgaitā. Tāpat tiek nodrošinātas tādas atbalsta sistēmas kā "Scania" adaptīvā kruīza kontrole ar aktīvo prognozēšanu. Pieejami arī dažādi braukšanas režīmi. Ja izvēlēts "Power" režīms, pie iekšdedzes dzinēja maksimālās veiktspējas tiek pielikti klāt vēl 100 zirgspēki (74 kW).

PHEV uzstādītās baterijas kapacitāte ir 90 kWh (3x30 kWh akumulatori), savukārt HEV versijai ir viens 30 kWh akumulators. Hibrīda kravas automašīnai ar mazāku dzinēju – no deviņiem līdz septiņiem litriem – kravnesība būs par 250 kilogramiem lielāka nekā tās līdziniekiem ar iekšdedzes dzinēju. Hibrīda iekārta auto neto svaru palielina tikai par 750 kg, bet Eiropas Savienībā elektriskajiem transportlīdzekļiem ir atļauta viena papildu masas tonna.

Saglabāt atbilstību un konkurētspēju

Tādas nozīmīgas Eiropas pilsētas kā Parīze un Amsterdama ievieš zonas ar stingrām emisiju, trokšņa un drošības prasībām. Saskaņā ar Zaļā kursa vadlīnijām nākotnē šāda tipa regulējums tiks ieviests visās Baltijas valstīs. Tas nozīmē, ka progresīvi pārvadātāji, kas vēlas saglabāt atbilstību noteikumiem un konkurētspēju, pievēršas no fosilās enerģijas brīviem un elektriskiem risinājumiem, kas ir pieejami šeit un tagad.

Ievērot arvien stingrākas izmešu un trokšņa prasības, apmierināt klientu pieprasījumu pēc pārvadājumiem bez fosilajām degvielām, zīmola atbildīguma stiprināšana un biznesa ilgtspējas veidošana, kā arī aktīva dalība kolektīvajos globālajos centienos sasniegt klimata mērķus – to visu var panākt ar autoparka elektrificēšanu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!