24 stundu Spā-Frankošampas izturības sacīkstēs prezentēts jaunais "Porsche 911 GT3 R". No 2023. gada sezonas "Porsche" klientu komandas šo sacīkšu automobili varēs izmantot autosporta sacīkstēs visā pasaulē, kas atbilst "GT3" noteikumiem. "Porsche Motorsport" jauno "911 GT3 R" piedāvā par 511 000 eiro, neietverot PVN un papildu aprīkojumu.
Salīdzinājumā ar priekšgājēju, jaunajam "911 GT3 R" ir lielāks dzinējs, kas spēj sasniegt 565 ZS jaudu, stabilāka aerodinamikas veiktspēja un optimizēts automobiļa līdzsvars.
"Jaunajam "911 GT3 R" būs sevi jāpierāda. Tā priekšgājējs četrās sezonās kopš 2019. gada uzvarējis gandrīz visās "GT3" sacīkstēs. Starp lielākajiem panākumiem ir kopvērtējuma uzvaras 24 stundu sacīkstēs Nirburgringā un Spā-Frankošampā," norāda "Porsche Motorsport" pārdošanas direktors Mihaels Dreisers.
Pēc tam, kad "GT3" klasi pasludināja par profesionālu kategoriju Ziemeļamerikas "IMSA WeatherTech SportsCar" čempionātā, šim piemēram sekojis arī "FIA WEC" Pasaules izturības sacīkšu čempionāts – no 2024. gada tādi "GT3" automobiļi kā jaunais "911 GT3" pirmo reizi drīkstēs piedalīties 24 stundu Lemānas sacīkstēs.
"Porsche Motorsport" "911 GT3 R" projekta vadītājs Sebastiāns Golcs uzsver, ka galvenais uzdevums bija nodrošināt, ka klienti spēj ar sacīkšu automobili braukt ātri ilgāk. Tam nepieciešama izturība, tāpēc tā izstrādē galvenokārt koncentrējās uz braukšanas īpašībām.
Jaunā sacīkšu automobiļa pamatā ir gandrīz standarta dzinējs, kas balstīts uz "992" paaudzes "911" dzinēju. Tāpat kā iepriekšējā modelī, tas ir sešu cilindru bokserdzinējs ar gaisa dzesi, četru vārstu tehnoloģiju un tiešo degvielas iesmidzināšanu.
Galvenā atšķirība ir tilpums – tāpat kā "911 RSR" modelim, jaunā "911 GT3 R" dzinēja tilpums palielināts par 5% – no 3997 līdz 4194 kubikcentimetriem. Tā dzinēja maksimālā jauda palielināta līdz aptuveni 565 ZS.
Taču galvenokārt "Porsche" optimizējusi griezes un jaudas līkni visā apgriezienu diapazonā. Tāpēc jaunais 4,2 litru sešu cilindru dzinējs labāk piemērots neprofesionāliem braucējiem.
Augstu apgriezienu sešu cilindru dzinējs nav aprīkots ar turbokompresoru, un tas joprojām atrodas automašīnas aizmugurē, tādējādi uzlabojot saķeri un bremzēšanu. Taču tas ir sagāzts uz priekšu par 5,5 grādiem, nodrošinot vairāk vietas šasijas gaisa izkliedētājam, kas ir svarīgs aerodinamikai.
Sekvenciālā sešu pārnesumu ātrumkārba aizgūta no pašreizējā "911 GT3 Cup" modeļa. Pārnesumu pārslēgšanas lāpstiņas kontrolē elektroniskās pārslēgšanas mehānismu jo sevišķi ātrai un precīzai pārnesumu pārslēgšanai.
Jaunā "911 GT3 R" piekare ar vairākām modificētām detaļām nodrošina vieglākas braukšanas īpašības, precīzāku stūrēšanu, mazāku aizmugurējo riepu nodilumu, kā arī mazāk laika regulējumu izmaiņu veikšanai. Šim nolūkam vairāki komponenti un tehniskie risinājumi aizgūti no "911 RSR". Priekšējā asī riteņus kontrolē moderna divssviru baltsiekārta, bet aizmugurējā asī izmantots daudzsviru risinājums.
Optimizēts baltsiekārtas griezes punktu pozīcijas novietojums priekšējā asī atbrīvo vietu jaunam aerodinamikas konceptam. Tāpat kā "911 RSR" modelī, automašīnas apakšdaļas aerodinamiskais dizains nodrošina efektīvu gaisa plūsmu uz aizmugurējo difuzoru. Šāds dizains līdzinās sacīkšu automašīnām, kuru aizmugurējais klīrenss jeb auto grīdas attālums no asfalta ir augstāks nekā auto priekšpusē.
Papildus alumīnija monobloka sacīkšu bremžu uzlikām, jaunā "911 GT3 R" bremžu diskus tagad arī piegādās speciālistu uzņēmums "AP". Iekšēji ventilējamo un rievoto priekšējo tērauda disku diametrs ir 390 mm, un tos aktivizē seši virzuļi. Aizmugurē uzstādītas četru cilindru uzlikas un 370 mm diski. Piektās paaudzes sacīkšu ABS no Bosch samazina riepu un bremžu nodilumu. "Porsche" modificējusi arī saķeres kontroles sistēmu.
Jaunais "911 GT3 R" ir vien otrais "Porsche Motorsport" sacīkšu automobilis pēc "911 GT3 Cup", kas balstīts uz pašreizējo "992" paaudzi. Tā vieglā virsbūve ar inteliģentu alumīnija un tērauda kompozīta dizainu aizgūta no "911 GT3" masveida ražošanas modeļa, taču ar būtiskām modifikācijām.
Gandrīz visas virsbūves komponentes izgatavotas no vieglas oglekļa šķiedras, tai skaitā priekšējais un aizmugurējais pārsegs, durvis, sānu paneļi, aizmugurējais spārns un jumts. Riteņu arkas izgatavotas no aramīda šķiedrām.
Tādā sacīkšu automobilī kā jaunais "911 GT3 R" galvenā ir funkcionalitāte, taču "Porsche" dizainers Grants Larsons kārtējo reizi veiksmīgi radījis jo sevišķi satriecošas un harmoniskas formas. Tās norāda uz "911" mantojumu un saplūst ar izsmalcinātu efektivitāti. Visizteiktāk tas novērojams aerodinamikā, kas tagad ieguvusi jaunu virzienu.
Svarīgākie elementi – paaugstināta šasija pirms priekšējās ass pirmo reizi apvienota ar gludu grīdu un vēl efektīvāku gaisa izkliedētāju aizmugurē. Šī kombinācija uzlabo piespiedējspēku, būtiski nepalielinot pretestību. Aizmugurējam spoilerim tagad ir gulbja kakla stiprinājums. Tas nodrošina tīru gaisa plūsmu zem spoilera, uzlabojot šā komponenta aerodinamisko efektivitāti.
Drošības ziņā jaunais "911 GT3 R" ievēro bezkompromisa pieeju. Sēdeklis ir pārvietots vēl vairāk uz automašīnas centru. Tas nodrošina iespēju "Porsche" optimizēt drošības karkasa dizainu un ieviest tikko izstrādātās FIA sānu trieciena aizsardzības prasības.
"Porsche" speciālisti lielāku uzmanību pievērsuši sešu punktu drošības jostām – mēlītes tagad atlaižas vēl ātrāk, tādējādi ietaupot aptuveni sekundi, kad boksos mainās braucēji.
Arī stūre ieguvusi dizaina izmaiņas salīdzinājumā ar iepriekšējo modeli. Tā iever elementus, kas sevi pierādījuši jaunākās paaudzes "911 GT3 Cup" un "911 RSR" sacīkšu automobiļos. Piemēram, 10,3 collu ekrāns aizgūts no veiksmīgās viena modeļa kausa sacīkšu automašīnas, bet vairāku slēdžu koncepts pielāgots no Lemānas klases uzvarētāja.