Foto: DELFI
Vasara ir iekarsusi, un apgriezienus uzņēmis konkurss "Latvijas Gada motocikls 2023", kurā šogad netrūkst dzelzs rumaku dažādām gaumēm un pielietojumam. Piedāvājumā ir motocikli ar dzinēja tilpumu līdz 1,9 litriem un elektrisko piedziņu. Vairāk par to, kādi interesanti modeļi sacenšas par goda titulu, tālāk rakstā.
Foto: Ansis Īvāns/DELFI

Gadskārtējais Latvijas motociklu konkurss notiek jau astoto reizi. Kopējā testu dienā Biķernieku trasē varēja izmēģināt 20 rumakus.

Izšķirties par labāko nebūt nav viegli, ņemot vērā, ka braukt faktiski ar jebkuru motociklu nozīmē pozitīvas emocijas un piedzīvojumus un motocikliem nav jābūt savstarpēji izslēdzošiem. Vieglāk identificēt spilgtākos vai neparastākos.

Man šogad neapšaubāms pārsteigums bija itāļu zīmola "Energica" elektromotocikls "Eva Ribelle RS". Nav tā, ka ar elektromotocikliem galīgi nav braukts, piemēram, ir testēts "Cake" modelis "Kalk &", bet "Energica" gadījumā ir iets cits ceļš – nevis meklēts unikāls dizains kā "Kalk &", bet gan saglabāts klasiska sporta motocikla izskats – uzreiz pa gabalu nemaz nav skaidrs, ka tas nav iekšdedzes dzinēja mocis. Izpūtēja neesamība arī nemaz tik ļoti acīs nekrīt.

Foto: Ansis Īvāns/DELFI

Otrs pārsteigums ir jauda – paātrinājums ir vienkārši neticams, pat biedējošs, un tas viss bez ātrumu slēgšanas pa vidu. Motocikls attīsta 126 kW (ap 170 zirgspēku) jaudu un 222 Nm griezes momentu, bet paātrinājums no 0 līdz 100 sasniedzams 2,6 sekundēs. Turklāt ražotājs sola līdz 420 kilometru sniedzamību ar vienu uzlādi. Kopumā ar šiem parametriem elektromotocikls neatpaliek un pat apsteidz daudzus iekšdedzes motociklus, tiesa, uzpildīt bāku ar degvielu joprojām būs ātrāk, nekā uzlādēt motociklu pēc 400 nobrauktiem kilometriem.

Faktors, kas turpina ietekmēt elektrotransporta izplatību, ir cena. Šāds "Energica" maksās ap 26 tūkstošiem eiro. Motocikls ir arī samērā smags – 260 kilogrami. Runājot par skaņu, pilnīgi klusa braukšana nav – pie lieliem apgriezieniem motors izdod spalgu specifisku kaukoņu.

Šogad konkursā piedalās vairāki pēdējos gados modē nākušie "scrambler" stila motocikli (bez liekām detaļām, parasti ar bezceļiem piemērotām riepām un piekarēm) un sacenšas par "Gada Scrambler" titulu.

Jaunums te ir Latvijā līdz šim oficiāli tirdzniecībā nepārstāvētais itāļu zīmols "Fantic" ar "Caballero 500 Rally" un Austrijā reģistrētais "Brixton" ar "Crossfire XC 500".

Ar abiem ir aizraujoša braukšana un viegla vadāmība. "Caballero" "niknāku" bezceļa riepu dēļ vairāk vibrē, mulsina pārnesuma indikatora neesamība. Toties uz stūres ir sarkana poga, ar kuru vienkārši var atslēgt ABS sistēmu.

"Crossfirere" subjektīvi šķiet patīkamāka skaņa un lielāks komforts, no neparastām lietām izceļas caurspīdīgs bremžu šķidruma trauks uz stūres. Cenas ziņā "Brixton" motocikls, kurš arī par dažiem "zirdziņiem" jaudīgāks, ir par tūkstoti dārgāks (aptuveni 6800 eiro pret 7800 eiro).

Dārgāks (10 700 eiro) būs nelielais un manevrēt spējīgais "Ducati" "Scrambler" ar 800 kubikcentimetru dzinēju, kuram jau ir iespējas elektroniski mainīt braukšanas režīmus.

"Honda", kā jau ierasts, apliecina, ka prot būvēt motociklus, – Cl 500 "Scrambler" (7250 eiro) reizē ir gan jaudīgs, gan brīnišķīgi sveras līkumos.

Patīkamus mirkļus sniedz arī "Moto Morini" "Seiemmezzo SCR" (8000 eiro), kas labi un aizraujoši vadāms, turklāt ļoti patīkami klusi dūc.

Piedzīvojumu motociklu klasē es atsevišķi izdalītu divus lielākos – "Tiger" 1200 GT Pro no "Triumph" un "Norden 901 Expedition", ko piedāvā "Husqvarna". Abiem elektroniski maināmi braukšanas režīmi, līdzīga sēdpozīcija, bet atšķirīgs dizains. Ja "Tiger" man pēc veidola ļoti atgādina savu konkurentu BMW no R1200GS sērijas, tad "Norden" vairāk līdzinās KTM un ir ar lielāku uzsvaru uz bezceļiem.

"Tiger" ir savus 30 kilogramus smagāks, ievērojami jaudīgāks (150 zs), bet arī dārgāks (ap 19 000 eiro). "Norden" maksā ap 17 000 eiro, un tam ir par kādiem 50 "zirgiem" mazāk, bet par jaudas trūkumu uz ceļa tāpat nav jāsūdzas. Interesanti, ka ar "Norden" regulējamo sēdekli zemākajā pozīcijā es ar saviem aptuveni 182 cm zemi varēju aizsniegt tikai uz pirkstgaliem, un līdz šim es sevi neuzskatīju par īsu.

Tad seko trīs citi piedzīvojumu motocikli. "Transalp" XL750 (11 000 eiro) kārtējo reizi apliecina "Hondas" labo slavu – vadāmība, svēršanās līkumos un jauda ir nevainojama. Arī dizains gana askētisks, es "piesietos" tikai priekšējā luktura formai.

"Ducati" modelis "Desert X" šajā ziņā ir soli priekšā, un arī priekšējie apaļie lukturi izskatās perfekti. Derīgs īstiem bezceļiem un maksā no 16 tūkstošiem eiro. Vadības displeja dizains izvietots vertikāli, līdzīgi viedtelefonam, ražotājs to skaidro ar labāku pārskatāmību, tostarp braucot stāvus.

"Moto Morini X Cape" ir ļoti patīkams motocikls ar to pašu 650 kubikcentimetru dzinēju, kas jau pieminētajam "Moto Morini" SCR. Salīdzinājumā ar "Transalp" un "Desert X" jauda ir jūtami mazāka un nav elektroniski maināmu braukšanas režīmu, taču arī cena ir būtiski pieejamāka – 7600 eiro.

Klasisko motociklu konkurencē startē "Triumph Bonneville" T100 (11 800 eiro). "Triumph" divcilindru motori izceļas ar labu skaņu un dinamiku, kā arī elastīgiem pārnesumiem, kurus var pēc izvēles pārslēgt ātri vai vilkt garus bez diskomforta, – arī šis 900 kubikcentimetru motors nav izņēmums. Pamanu, ka ļoti viegli izspiežama ir sajūga svira.

Salīdzinoši jaunais "Brixton" (pirmie modeļi prezentēti 2017. gadā) piedalās ar 1200 kubikcentimetru "Cromwell", kura divcilindru motors un kopējais skats nepārprotami liecina par vēlmi konkurēt ar angļu "Triumph" klasisko motociklu segmentā. Brutāli jūtama jauda, un skaņa rada klasiskā motocikla sajūtu, taču vadāmības ziņā "Cromwell" ir specifisks – motocikls labprāt iet taisni un svērties līkumos jāpiespiež ar spēku. Cena: 11 tūkstoši eiro.

Klasika ir arī indiešu "Royal Enfield" HNTR 350. Nelielais viencilindra motors brīvgaitā ir ļoti kluss, bet pie paātrinājuma raksturīgi pukšķ. Ņemot vērā mazo motoru, paātrinājums ir labs, kā arī nelielais svars un izmēri nodrošina vieglu vadāmību. HNTR 350 maksā 4700 eiro.

Nelielajā čoperu kategorijas pulciņā, nenoliedzami, vizuāli izceļas BMW R18. Milzīgi hromēti "boxer" dzinēja cilindri ar ievērojama diametra izplūdes līkumiem un, manuprāt, jau nedaudz pārspīlēta izmēra klusinātājiem. Iespaidīgs ir gan kopējais skats, gan zemā motora skaņa, īpaši, ja kārtīgāk uzgāzē. Manevrētspēja šādam milzenim nav kā mazam HNTR, taču zemais smaguma centrs moča 345 kilogramus padara labi sasveramus līkumos. Par šādu prestižu braucamrīku jāmaksā, sākot no 21 500 eiro.

Tajā pašā cenu grupā apgrozās amerikāņu čoperu klasika – "Indian Sport Chief" ar gandrīz 1,9 litru "V" veida spēka agregātu, kurš ļoti skaisti vizuāli nostrādāts. Pieredze līdzīga kā uz idejiski radniecīgā "Harley-Davidson". Subjektīvi man šķita vieglāk vadāms par R18, bet šī segmenta pircējam ir iespēja izvēlēties starp Eiropas un ASV noskaņu.

Jāsaka, ka lielisks motocikls ir izdevies "Royal Enfielf" – "Super Meteor 650" ir klasisks čoperis ar labu vadāmību un ērtu sēdēšanu. Turklāt divcilindru motors darbojas klusi un gludi, sniedzot pavisam citu pieredzi nekā "Royal Enfield" viencilindra motori. Arī pēc izskata viss šķiet brīnišķīgi. "Super Meteor" maksā 8050 eiro.

"Triumph Bonneville Speedmaster" noslēdz čoperu konkurences grupu. 1200 kubikcentimetru "Triumph" divcilindru motors ir gan jaudīgs, gan ar labu skaņu. Paātrinājuma laikā sajūta, ka rauj nost no sēdekļa, lai gan forma ir ieliekta, varbūt audumu saderības jautājums. No neparastā – aizdedzes atslēga ir diezgan zemu pie motora, labajā sānā, un, ja man nepateiktu, nemaz, sēžot virsū, nebūtu atradis. Arī stūres rokturu izliekums ne pārāk bieži redzēts mūsdienu motocikliem, taču ir ērti. Braucot ir diezgan liela motocikla sajūta. "Speedmaster" maksā ap 14 tūkstošiem eiro.

Rakstā nav pieminēti pilnīgi visi šī gada konkursanti. Vairāk informācijas par "Latvijas Gada motociklu" var iegūt konkursa tīmekļa vietnē.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!