final_conference_smr_3
Foto: Publicitātes foto
Kopš Latvija ieguva tiesības pievienoties Eiropas labākajiem rallijiem, rīkojot vienu no 2013. gada Eiropas čempionāta (ERČ) posmiem, ir pagājuši jau pāris mēneši, un rīkotājiem ir iestājies intensīva darba periods.

Tas arī nozīmē tikpat aktīvu uzraudzību un pārbaudi no čempionāta organizatoru, "Eurosport Events" puses. Tā aizvadītajā nedēļā Latvijā viesojās un rallija "Liepāja-Ventspils" potenciālos ātrumposmus apskatīja ERČ koordinators Žans Pjērs Nikolā (attēlā pa labi).

Žans Pjērs Nikolā ir labi zināms rallija pazinējiem. Savas rallija karjeras pirmsākumos, pagājušā gadsimta 70. gados, viņš kā pilots pārstāvēja "Alpine Renault"  un "Peugeot" komandu pasaules čempionātā (WRC), piecos rallijos kāpjot uz augstākā goda pjedestāla pakāpiena. Pēc aktīvo autosporta gaitu beigām viņš pievērsās menedžera darbam un vadīja franču autoražotāju "Peugeot" komandu, kurā brauca tādas izcilas rallija zvaigznes kā anglis Ričards Bērnss, francūzis Žils Panici un soms Markuss Gronholms, kurš komandai un sev izcīnīja divus pasaules čempiona titulus. Pēc franču autoražotāju aiziešanas no WRC Žans Pjērs Nikolā pievienojās "Intercontinental Rally Challenge" rīkotāju komandai, kļūstot par šā rallija seriāla attīstības menedžeri. Šo posteni Nikolā saglabājis arī jaunizveidotajā ERČ.


Pēc atgriešanās no rallija "Liepāja-Ventspils" ātrumposmiem, Žans Pjērs Nikolā sniedza ekskluzīvu interviju portālam "Delfi".

Kopš "Eurosport Events" pārņēma ERČ organizāciju, kāda ir situācija uz šo brīdi?

Mums bija jāsāk ar ļoti smagu un nopietnu darbu - ralliju atlasi. Paskaitiet - IRC bija 13 posmi, vecajā Eiropas čempionāta versijā - 12, kopā 25 sacensības. Ja pieskaita vēl klāt tos rallijus, kas pieteica savu kandidatūru no jauna, kā Latvija, gandrīz 30! Daudzas no šīm sacensībām ir slavenas, ar gadu desmitiem ilgu sacensību rīkošanas un uzņemšanas pieredzi, taču mums bija jāatstāj tikai 13 posmi. Tas nu būtu izdarīts, tagad mēs braucam uz rīkotājvalstīm un skatāmies, kā norit darbs. Turklāt nākamā gada kalendārā joprojām ir divas brīvas vietas - uz divu grants ralliju rīkošanu pretendē trīs valstis, un tieši šobrīd notiek pārrunas ar organizatoriem, kas noteiks, kurām tiks uzticēts rīkot ERČ posmu.

Vai ERČ tomēr neiet vecajās sliedēs - paskatoties sadalījumu - astoņi asfalta ralliji, četri grants un viens ziemas, komandas var startēt ar domu "uzvari uz asfalta, izlaid granti"?

Tā gluži nav. "Tīri" asfalta posmi ir septiņi, seši - grants un ziemas, līdz ar to sadalījums ir gandrīz puse uz pusi. Ir svarīgi turēt šo balansu, jo tieši tas čempionātu padarīs interesantāku.

Kādas ir Latvijas posma organizēšanas atšķirības, piemēram, no Kipras rallija?

O, jūs un Kipra esat divi pilnīgi atšķirīgi ralliji, un ne tikai tāpēc, ka viens notiek ziemā, bet otrs vasarā. Kipra ir viens no lēnākajiem rallijiem kalendārā, ar vidējo ātrumu ap 50 - 60 km/h. Latvijā, cik redzēju ātrumposmus, vidējais ātrums varētu būt pat divreiz lielāks, 100 - 120 km/h.

Vai tas neradīs problēmas? Jo FIA neiesaka vidējo ātrumu augstāku par 120 km/h...

Domāju, ka šo atzīmi rallijs "Liepāja-Ventspils" nepārsniegs. Jā, atsevišķas posmu sekcijas ir ļoti ātras, taču kopējais vidējais ātrums būs zemāks.

Jūs, izskatās, bijāt pārsteigts par mūsu ceļiem!

Es Latvijā esmu pirmo reizi, un redzētais mani patiešām patīkami pārsteidza. Vietām jūsu ātrumposmi ir kā labākie Somijas ceļi!

Kas varētu būt mūsu galvenā problēma? Ja neskaita ziemu un sniegu?

Hm... jums ir ļoti jauna organizatoru komanda, taču es ceru, ka tā nebūs problēma. Redzēju, kā Raimonds (Strokšs - aut.) strādā, ar kādu atdevi, ar kādu enerģiju. Zinu, ka viņa komanda ir tikpat atbildīga, viņi saņem lielu atbalstu, un tas mums ļauj cerēt uz labām sacensībām.

Vai tomēr vienīgā patiesā ziemas rallija statuss nebūs Latvijas trūkums, jo nepieciešams speciāls regulējums, īpašas riepas, riteņu diski, un tas viss uz vienu sacīksti, kas ir finansiāli neizdevīgi?

Jā, šis ir ļoti nopietns jautājums, ko mēs risinām kopā ar Starptautisko Automobiļu federāciju (FIA). Mēs meklējam veidus, kā šīs izmaksas samazināt. Viena no iespējām ir iekļaut kalendārā vairāk kā vienu ziemas ralliju, bet mūsu gadījumā otrs ziemas posms ir "Jännerrallye" Austrijā, kas notiks asfalta ceļos. Visādā ziņā mēs ņemsim vērā situāciju, kādā ir rallijs "Liepāja-Ventspils".

Tas nozīmē, ka mums ir vajadzīgs vairāk atbalsta un reklāmas no "Eurosport Events" puses!

Jā, jūsu rallijs noteikti ir tas, uz kuru es personīgi aicināšu braukt un piedalīties! Tas ir to vērts! Turklāt es novērtēju arī izmaksas – te ir Rietumeiropas serviss par Austrumeiropas cenām – pārtika, viesnīcas. Tas nav mazsvarīgi.

Jūs gan neskopojāties ar komplimentiem arī Austrijas posmam. Vai mums būtu jākļūst greizsirdīgiem?

(Smejas) Bet tas patiešām ir ļoti skaists rallijs, ar lielisku dabu, plašiem un ātriem labas kvalitātes ceļiem! Taču jums nav, par ko uztraukties, jo rallijs "Liepāja-Ventspils" ir pavisam citāds, pilnīgi atšķirīgs, un tāpēc tikpat lielisks. Ticiet man, es daudz kur esmu bijis un daudz ko redzējis savā dzīvē!

Sekojot noteiktajam pārmaiņu plānam, 2014. gadā varētu "atbrīvoties" vairāki pasaules čempionāta (WRC) posmi. Kādas izredzes mums būtu saglabāt vietu ERČ kalendārā, ja jākonkurē ar tādiem rallijiem kā Montekarlo vai "Rallye Deutschland"!

Man šobrīd ir grūti komentēt šo jautājumu, jo vēl nav zināms, kā mainīsies WRC kalendārs.

Jūs apmeklēsiet arī pašu ralliju 1.-3. februārī!

Noteikti! Es būšu klāt visos ERČ posmos!

Paldies par sarunu un uz tikšanos nākamgad!

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!