AP -48
Foto: AP/Scanpix

Trešdien ar 37,10 kilometrus garo "Le Moulinon - Antraigues" ātrumposmu iesākas 2013. gada pasaules rallija čempionāts (WRC), ieskandinot sacensību jubilejas, 40. sezonu.

Šāgada pasaules čempionātā ir notikušas būtiskas izmaiņas gan dalībnieku sastāvā, gan organizācijā. Kļuvis par deviņkārtējo pasaules čempionu, par samazinātu WRC programmu jau pērn paziņoja Sebastjens Lēbs: viņa plānos ir startēt tikai četros 2013. gada WRC rallijos un vairāk pievērsties citām autosporta disciplīnām. Līdz ar to par "Citroen" rūpnīcas komandas pirmo numuru ir kļuvis soms Miko Hirvonens, kuram šī varētu būt pēdējā iespēja tikt pie sava pirmā pasaules čempiona titula - četrreiz Hirvonens ir palicis otrais.

Hirvonena komandas biedrs būs spānis Dani Sordo, kurš pēc divu gadu prombūtnes atgriežas "Citroen" vienībā. "MINI", ko Sordo pārstāvēja šīs divas sezonas, no WRC ir aizgājuši kā komanda, atstājot spāņu pilotam "brīvas rokas". Tā kā Sordo ir liela pieredze ar "Citroen", viņš varētu būt diezgan bīstams Hirvonenam, taču, zinot šīs komandas principus, vadība varētu likt spānim neapdraudēt Hirvonena rezultātus un ļaut līderim uzvarēt.

Negaidīti par aiziešanu no WRC sezonas beigās paziņoja autoražotāji "Ford", taču viņi ir apsolījuši visa veida tehnisko palīdzību un atbalstu "M-Sport" komandai, kas ar šīs markas automašīnām piedalīsies 2013. gada čempionātā. Drīz par pāreju uz citu komandu paziņoja arī vienības jaunais talants Jari-Mati Latvala, un "M-Sport" izvēlējās drosmīgu taktiku, kas varētu nest ja ne izcilus rezultātus, tad krietni "sajaukt kārtis" konkurentiem. Atteikušies arī no pieredzējušā norvēģa Petera Solberga, "M-Sport" parakstīja līgumus ar jauniem, taču jau sevi parādījušiem perspektīviem braucējiem - norvēģi Madsu Ostbergu, krievu Jevgeņiju Novikovu un beļģi Tjerī Nevilu. Ostbergs un Novikovs jau pagājušogad kā privāti braucēji startēja ar "Ford Fiesta WRC" auto, bet Nevils pārstāvēja "Citroen" jauniešu komandu.

"M-Sport" komandai gan varētu būt problēmas ar identitātes meklējumiem - kurš būs komandas pirmais numurs, līderis un uzvarētājs. Lai gan Novikovam ir lielāka un ilgāka WRC pieredze, viņu joprojām iegāž nestabils sniegums un nevajadzīgas avārijas, kas pilotam ar četru sezonu WRC pieredzi nebūtu vēlamas. Madss Ostbergs savukārt ir aizvadījis krietni mazāk sacensību pasaules čempionātā, toties uzvarējis WRC posmā. Tjerī Nevils gan varētu būt pilnīgi apmierināts ar otrā vai pat trešā pilota statusu, jo viņš tiešām ir uzskatāms par debitantu - 2012. gads bija beļģu pilota pirmā sezona WRC.


Jaunpienācēji - "Volkswagen" rūpnīcas komanda - šosezon varētu būt "tumšais zirdziņš". Līdzīgi kā "M-Sport" komandai, arī viņu sastāvā ir tikai jauni braucēji - jau pieminētais Latvala, norvēģis Andress Mikelsens un francūzis Sebastjens Ožjērs, kuru daudzi dēvē par nākamo Lēbu. Abiem ir ko pierādīt - Latvala noteikti gribēs padižoties savai iepriekšējai komandai ar augstvērtīgiem un galvenais stabiliem rezultātiem, jo viņa vājā vieta bija nestabilais sniegums, bet Ožjēram tādi pat plāni varētu būt attiecībā uz "Citroen", jo zināmā mērā aiziešanu no franču vienības sekmēja nevēlēšanās palikt otrajam numuram aiz Lēba. Šai ziņā brīvāk varētu justies Mikelsens, kurš ir ticis pie sava pirmā līguma WRC, un pasaules čempionātā ienāk kā 2012. gada "Intercontinental Rally Challenge" (IRC) seriāla uzvarētājs.

"Volkswgen" komanda un braucēji noliedz, ka jau šogad varētu cīnīties par tituliem, un tā nav tikai tukša koķetēšana, jo "VW Polo WRC" Montekarlo būs debijas sacīkste, un, kā rāda pieredze, kamēr auto "izslimo bērnu slimības", paiet zināms laiks. Arī Latvalam un Mikelsenam būs jāaprod ar mašīnu; šai ziņā lielākas priekšrocības ir Ožjēram, kurš visu aizvadīto sezonu strādāja pie "VW Polo WRC" attīstīšanas un ar šo auto ir saradis.

Komandu ieskaitē ir pieteikušās arī "Citroen Junior" WRC komanda un "Qatar WRT", taču tās uz uzvarām nepretendēs, veiksmes gadījumā uz augstām vietām punktos.

Pašam Montekarlo rallijam šī būs atgriešanās WRC kalendārā, no kura tas bija pazudis četrus gadus. Tai laikā leģendārais rallijs bija iekļāvies IRC, lai neizkristu no aprites, un šā seriāla ietvaros arī nosvinēja savu 100. jubileju 2011. gadā. Citu nozīmīgu izmaiņu WRC kalendārā šogad nav, tikai Lielbritānijas rallijs ir atgriezies sezonas noslēdzošā posma statusā novembra vidū. 2012. gadā Velsas posms risinājās agrāk rudenī, bet tika nolemts, ka tradicionālais norises laiks ir labāks. 2013. gada pasaules čempionu noteiks 13 posmu summā, arī vērtēšanas principi nav mainījušies - punkti katrā posmā tiks piešķirti pirmo desmit vietu ieguvējiem, ieskaitē tiks vērtēti visi posmi.

2013. gada WRC kalendārs:

15. - 20. janvāris - Montekarlo rallijs
7. - 10. februāris - Zviedrijas rallijs
7. - 10. marts - Meksikas rallijs
11. - 14. aprīlis - Portugāles rallijs
2. - 5. maijs - Argentīnas rallijs
31. maijs - 2. jūnijs - Akropoles rallijs
20. - 23. jūnijs - Sardīnijas rallijs
1. - 3. augusts - Somijas rallijs
22. - 25. augsuts - Vācijas rallijs
12. - 15. septembris - Austrālijas rallijs
3. - 6. oktobris - Francijas rallijs
24. - 27. oktobris - Spānijas rallijs
13. - 17. novembris - Lielbritānijas rallijs

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!