Iespējams, daudzi nolēma, ka tā ir kļūda, taču tā vis nav - lai arī Ošens Latvijas rallijos nav redzēts jau vairākus gadus, viņš joprojām ir Latvijas sportists. Šai sakarā ir nepieciešama neliela atkāpe pagātnē - 2008. gadā Latvija un Lielbritānija izveidoja kopīgu rallija programmu "Junior Rallying". Izmantojot to, ka Latvijā autosporta sacensībās jaunieši drīkst piedalīties no 16 gadu vecuma, briti nolēma savus jaunos talantus skolot Latvijā, lai savās mājās pirmo ralliju viņi jau aizvadītu kā pieredzējuši sportisti, jo Lielbritānijā šis vecuma limits ir 18 gadi.
Pirmais no britu puišiem, kas sāka startēt mūsu rallijsprintos un vēlāk rallijos, bija Toms Keivs, tad viņam pievienojās Tomass Klārks un Ošens Praiss. Jaunieši brauca ar vientilta piedziņas automašīnām un viņus apmācīja pieredzējuši britu stūrmaņi. Līguma nosacījumi ar Latvijas Automobiļu federāciju (LAF) liek šiem pilotiem vēl piecus gadus pēc programmas "absolvēšanas" sacensībās startēt ar Latvijas autosporta licenci, kas nozīmē, ka pretim viņu vārdam dalībnieku sarakstā parādās Latvijas nosaukums. Tādā veidā Ošens Praiss arī ir kļuvis par labāko Latvijas rallija pilotu šajā Eiropas rangā, jo tajā tiek vērtētas FIA reģistrētas sacensības - neviens Latvijas rallijs tāds nav, kamēr Lielbritānijas čempionāta posmi ir.
""Junior Rallying" bija labs veids, kā iesākt braukt sacensībās," portālam "Delfi" saka Ošens. "Tas bija ļoti dārgi, taču bija to vērts. Vērtīgākais bija iespēja mācīties rakstīt stenogrammu un sacensties īstos ātrumposmos ar ļoti ātriem konkurentiem."
"Ralliji Latvijā ir ļoti ātri, ar asiem līkumiem, kuros var būt dziļas risas," savus pirmos iespaidus atceras pilots. "Kad lija lietus, trases malā bija pilns ar izstājušamies auto, cik slidens kļuva ceļš. Man ļoti patika arī ziemas ralliji."
Tomēr jau 2010. gadā britu jaunieši pārtrauca braukt uz Latviju, un šī visnotaļ perspektīvā un labi iecerētā ideja "aizbrauca" nebūtībā. "Es precīzi nezinu, kas notika ar "Junior Rallying", domāju, ka organizatoriem zuda par to interese," saka Praiss. "Pēc mums arī nebija vairāk jaunu skolnieku, kas nozīmē, ka mums kādu laiku nebūs jaunu braucēju. Es biju pēdējais šīs programmas audzēknis."
No "Junior Rallying" programmas tālāk rallija pasaulē aizgājuši gan Keivs, gan Praiss. Toms Keivs aizvadīja vairākas sacensības Intercontinetal Rally Challenge seriālā, arī ERC, pievienojās "Satria" komandai un iemēģināja "S2000" klases auto. Arī Ošens Praiss, pavadījis gadu Latvijā, turpināja startēt rallijos savās mājās, Lielbritānijas čempionātā. Paralēli viņš studē motoru sporta inženierzinātnes un strādā ar rallija automašīnām.
"Šobrīd gan vēl nav zināms, kāda tieši būs mana 2013. gada sezona, es vēl gaidu atbildes no sponsoriem," atklāj Praiss. "Ceru startēt Lielbritānijas čempionātā un "Citroen Top Driver" seriālā ar DS3."
Toms Keivs šogad pirmo sezonu statēs ar Lielbritānijas licenci, bet Ošens joprojām būs "latvietis". "Kāda daļa,manis vienmēr būs latvietis, jo bez Latvijas rallija sabiedrības lieliskās palīdzības un atbalsta es nebūtu tas, kas šobrīd esmu," saka Praiss. "Kas attiecas uz rallija licenci, pēc pāris gadiem to drīkstēšu nomainīt uz Lielbritānijas, taču līdz tam būšu Latvijas pilots."
Pasaules rallija rangu veido Starptautiskā Rallija braucēju asociācija (IRDA) atbilstoši punktu sistēmai, vērtējot pilotu un stūrmaņu rezultātus FIA reģistrētās sacensībās visā pasaulē, ņemot vērā arī šo ralliju svarīgumu, trases garumu un sarežģītību. Tā WRC posmiem tiek piešķirts koeficients 15, kontinentu čempionātiem - koeficients 9 utt.
Foto: Jānis Barbars un no personiskā arhīva