f-1
Foto: AP/Scanpix
Pēc piecu mēnešu pārtraukuma miljoniem F-1 līdzjutēju visā pasaulē atkal varēs savas nedēļas nogales veltīt prestižākajam autosporta notikumam, F-1 pasaules čempionātam, kas jau šajā nedēļas nogalē iesākas ar Austrālijas "Grand Prix" posmu Melburnā.

Pirms sezonas sākuma notikušās pārmaiņas gan komandu sastāvos, gan tehniskajos noteikumos ļauj gaidīt aizraujošas un neprognozējamas sacīkstes, jo īpaši pirmo posmu Melburnas Albertparka trasē.

Komandu sastāvi


Foto: AP/Scanpix

Šogad uz Austrāliju dosies vairs tikai 11 Formula 1 komandas. Pērnā gada nogalē pēc smagas cīņas ar finansu trūkumu nebūtībā aizgāja viena no mazākajām komandām - spāņu HRT. Retais izjutīs šīs komandu tās pilotu Naraina Kartikejana un Pedro de la Rosas trūkumu peletonā. Savukārt piecu vadošo vienību sakarā valda nesatricināma stabilitāte, izņemot "McLaren" un "Mercedes", nevienu no tām nav skārušas pārmaiņas pilotu jomā.

Taču jau pērn skaļi apdziedātā Hamiltona pāreja uz "Mercedes" komandu, šogad būs viens no interesantākajiem aspektiem - kā Luiss spēs sevi pierādīt komandas vilcēja lomā? Tik pat aizraujoši būs pavērot Serhio Peresa centienus nepalikt Džensona Batona ēnā "McLaren" komandas sastāvā.

Nemainīgs palicis arī "Toto Rosso" sastāvs - tur Daniels Rikjardo un Žans Ēriks Verņē savā starpā sadalīs iespēju kļūt par Sebastiana Fetela komandas biedru "Red Bull". Tostarp kamēr "Force India" komandā atgriezies vecais, labais (bet ne vairāk) Adrians Zutils, mums šogad ir pat pieci debitanti.

KomandaPiloti
Infiniti Red Bull RacingSebastians Fetels         Marks Vēbers
Scuderia FerrariFernando Alonso             Felipe Masa
Vodafone McLaren MercedesDžensons Batons         Serhio Peress
Lotus F1 TeamKimi Reikenens       Romēns Grožāns
Mercedes AMG Petronas F1 TeamNiko Rosbergs           Luiss Hamiltons
Sauber F1 TeamNiko Hilkenbergs   Estevans Gutjeress
Sahara Force India F1 TeamPauls di Resta              Adrians Sutils
Williams F1 TeamPastors Maldonado       Valteri Botass
Scuderia Toro RossoŽans Ēriks Vernjē       Daniels Ričardo
Caterham F1 TeamŠarls Piks            Gīdo van der Garde
Marussia F1 TeamŽils Bjanki                   Makss Čiltons

Debitanti


Foto: AFP/Scanpix

Beidzot notikusi kārtīga kadru nomaiņa un beidzot atkal varēsim runāt par pilnvērtīgu 'Gada Debitanta' mini-čempionātu, kurā šogad piedalīsies pieci jaunie piloti.

Tomēr godīgi jāatzīst, ka uz šo titulu reāli pretendē tikai divi no viņiem: Valteri Botass "Williams" sastāvā un Estebans Gutjeress "Sauber" vienībā. Kopš mūsu sarunas Moncā esmu kļuvis par Botasa atbalstītāju un domāju, ka soms šogad ir spējīgs uz ko vairāk nekā tikai 'Gada Debitanta' titulu - iepriekšējie panākumi, sagatavošanās posms "Williams" vienībā un pareizie cilvēki aiz muguras ļauj viņam visai pašpārliecināti sagaidīt jauno sezonu un cīņu ar ātro, bet nestabilo komandas biedru Pastoru Maldonādo. Fakts, ka "Williams" atteicās no Bruno Sennas un 12 miljoniem Eiro, lai paņemtu 'nabagu' Botasu jau par kaut ko liecina.

Visi pārējie debitanti ir pēdējos gadus pieslīpējuši savu māku GP2 sērijās, kas šobrīd kļuvis par neoficiāli oficiālo Formula 1 čempionāta 'talantu fermu'.

Kalendārs


Foto: AFP/Scanpix

Atšķirībā no citiem gadiem, šī gada kalendārs pilnīgi 100% pēdējo veidolu ieguva tikai pāris nedēļas pirms sezonas sākuma. Problēmas ar finansēm ir ne tikai valstīm, komandām un kompānijām, bet arī posmu organizatoriem un trašu īpašniekiem.

Tā rezultātā esam atkāpušies no 20 GP sacīkšu kalendāra uz 19 posmu sezonu - izsvītrota Valensijas ielu trase, kurā jau uzdzīvo krāsainā metāla zagļi un bezpajumtnieki. Taču tas netraucē Formula 1 saimniekam Bernijam Eklstonam 2014.gadā nospraust mērķi uz 22 GP posmiem - rindā gaidot šogad caurkritušais Ņūdžersijas posms, Meksikas GP un ilgi gaidītais Krievijas GP.

Austrālijas "Grand Prix"15.-17.marts
Malaizijas "Grand Prix"22.-.24.marts
Ķīnas "Grand Prix"12.-14.aprīilis
Bahreinas "Grand Prix"9.-21.aprīlis
Spānijas "Grand Prix"10.-12.maijs
Monako "Grand Prix"23.-26.maijs
Kanādas "Grand Prix"7.-9.jūnijs
Lielbritānijas "Grand Prix"28.-30.jūnijs
Vācijas "Grand Prix"5.-7.jūlijs
Ungārijas "Grand Prix"26.-28.jūlijs
Beļģijas "Grand Prix"23.-25.augusts
Itālijas "Grand Prix"6.-8.septembris
Singapūras "Grand Prix"20.-22.septembris
Korejas "Grand Prix"4.-6.oktobris
Japānas "Grand Prix"11.-13.oktobris
Indijas "Grand Prix"25.-27.oktobris
Abu Dabi "Grand Prix"1.-3.novembris
ASV "Grand Prix"15.-17.novembris
Brazīlijas "Grand Prix"22.-24.novembris

Spēku samēri


Foto: AFP/Scanpix

Ņemot vērā tehnisko noteikumu stabilitāti un kārtējās izmaiņas riepu jomā, visi gudrie Formula 1 eksperti šobrīd taustās tumsā attiecībā par komandu spēku samēriem. Īpaši lielu skaidrību šajā jomā neieviesa arī trīs testu sesijas Spānijā, kur bija krietni vēsāks laiks nekā komandas šobrīd jau izbauda Austrālijā. Tomēr zināma nojausma par to, kuras komandas pirmajos posmos diktēs toni, ir.

"Red Bull", tipiski sev, testos bija klusāka par ūdeni un zemāka par zāli. Neskatoties uz to, ka DRS zonas ierobežošana arī kvalifikācijā visvairāk sitīs tieši pa Sebastiana Fetela stratēģiju (paņemt pole, startā atrauties no visiem un kontrolēt sacīksti), nevienam nav šaubu, ka Adrians Ņūvijs būs atradis jaunas iespējas kaut nelielam progresam šajā ļoti ciešajā noteikumu būrī.

"Ferrari" ir likvidējuši savu pagājušās sezonas ātruma deficītu, kas iedzima pērnā gada modelī no problēmām ar aerodinamisko tuneli. Jaunais "Ferrari F138" modelis ir dzimis modernajā "Toyota" tunelī Ķelnē un Fernando Alonso ir pārliecināts, ka mašīna nav īpaši lēnāka par citiem līderim, bet viņam nekas vairāk arī nav vajadzīgs. Pērn viņš gandrīz kļuva par čempionu ar aplī vidēji sekundi lēnāku mašīnu.

"McLaren" bija laiks ilgāk strādāt pie jaunā modeļa, jo komanda vairs nepiedalījās cīņā par 2012.gada titulu. Tieši tāpēc Vokingā ir tapis jaunas sugas braucamrīks, jo iepriekšējā potenciāls esot bijis tuvu izsmelts. Tas var sākotnēji likt Batonam un Peresam cīnīties ar tehniskām neizturības problēmām, bet sezonas turpinājumā, ņemot vērā "McLaren" tehniskās attīstības muskuli, atmaksāties ar uzviju.

"Mercedes" un viņu jaunieguvums Luiss Hamiltons bija uzmanības centrā ziemas testos. Pirmajos Heresas testos pat pēc Hamiltona ķermeņa valodas varēja spriest, ka brits ir apbruņojies smagai sezonai peletona vidusdaļā, bet pēdējos testos Barselonā viņš bija pavisam citā omā un pieļāva iespēju pacīnīties par uzvarām un, kas sazin, varbūt pat titulu. Komandas zvaigžņotais tehniskais departaments beidzot sācis darīt savu darbu.

"Lotus" komanda ievieš patīkamu krāsainību vadošajā kliķē - tā ir komanda, kas visvairāk slimo ar kaisli pret sacīkstēm tās vistīrākajā formā. Turklāt viss ir sakārtots arī fabrikā: jaunas iekārtas, jauns simulators un vecie piloti - tā ir pareizā formula. Raikonena līdzdalība cīņā par titulu būtu saldais ēdiens ne tikai līdzjutējiem Somijā - arī pie mums ir daudz Kimi fanu.

"Sauber" ir viena no vidējā ešelona komandām, kas centīsies sagādāt grūtas dienas arī līderiem. Jaunais C32 modelis ir padevies ne tikai skaists, bet arī ātrs un Niko Hulkenberga rokās tas var kļūt par īstu čempionāta 'melno zirdziņu'.

"Williams" turpina kāpt ārā no bedres, kurā ievēlās 2011.gadā. Jau pērn progress bija iespaidīgs, tomēr vājais ķēdes posms izrādījās piloti, kuru nestabilitāte neļāva gūt punktus brīžos, kad tas bija jādara. Tāpēc Bruno Sennu ir nomainījis Valteri Botass, bet Pastors Maldonādo centīsies iegrožot savu pārgalvību.

"Force India" ir stabila vidējā ēšelona 'mēbele' jau vairākus gadus un būs arī šogad. Turklāt pilotu sastāvs arī nekādus pārsteigumus nesola - prātīgais Pols di Resta un pazudušais dēls Adrians Zutils, kurš ir izlaidis sezonu, bet centīsies ātri atgūties un ieņemt savu vietu starp viduvējībām.

"Toro Rosso" pērn bija stabila devītā komanda - priekšā tikai mazajām vienībām, tomēr šogad ar Džeimsa Kija (bijušais "Sauber" teh.dir.) atnākšanu ir manāmi pamodusies arī tehniskajā jomā. Tieši tas ir vajadzīgs "Red Bull" jaunuļiem Rikjardo un Verņē, kuriem nāksies satriekt vienam otru pīšļos, lai pierādītu savu gatavību pārcelties uz galveno "Red Bull" komandu un iekārtoties boksā blakus Sebastianam Fetelam.

"Marussia" ir tā vērta, lai šogad to īpaši pavērotu - reorganizējusi savu tehnisko departamentu un beidzot tikusi pie KERS, komanda testos atstāja solīdu iespaidu. Sadeldēt 2-3 sekunžu deficītu līdz punktu zonai nav viegli, bet cīņā par kāroto 10.vietu konstruktoru kausā ir ielikts solīds pamats - vienīgi trasē viss būs atkarīgs no diviem debitantiem: Žila Bjanki un Maksa Čiltona.

"Caterham" komandas mašīnas krāsa ir kļuvusi metāliska un krietni pievilcīgāka - tas arī ir lielākais ieguvums. Tehniskajā jomā nekādi pārsteigumi nenotika, bet pilotu jomā tikai solis vai pat divi atpakaļ. Vitāliju Petrovu (pieredzējis, naudīgs) un Heiki Kovalainenu (ļoti pieredzējis, ātrs) ir nomainījuši Šarls Piks (nedaudz talantīgs, naudīgs) un Gido van der Garde (naudīgs). Rezultātu nav grūti prognozēt.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!