Vien trīs gadus pēc tam, kad Henrijs Fords izgudroja un ieviesa rūpniecisku automobiļu ražošanu, ASV, Kolorādo štatā notika pirmās kalnā braukšanas sacensības, izmantojot šim nolūkam ceļa serpentīnu, kas ved uz Paikas kalna virsotni. Tā radās Paikspīkas kalnā braukšanas sacensības, kas ir otras vecākās Amerikā, un ieguvušas nosaukumu "Brauciens uz mākoņiem" ("Race to the clouds"). Paplašinot šauro ceļu, kur iepriekš brauca rati un karietes, 1916. gadā aizsākās "Pikes Peak Hill Climb" vēsture.
Nepilnus 20 km garajā trasē vairāk kā 156 līkumi, no kuriem daži neatpaliek no internetā publicētās trakāko Alpu kalnu ceļu fotogrāfijās redzētā, un gandrīz katram līkumam ir dots savs nosaukums. Šai trasē ir "Garāža", "Dambis", "Inženieru līkums", "Pakavs", "Pusceļa piknika vieta", "Gailera taisne", "Purvs", "Aļņu parks", iespaidīgs, vismaz pēc nosaukuma, varētu būt "Velna spēļlaukums" 3,98 km augstumā virs jūras līmeņa...
Sacensību starts atrodas 1,440 m augstumā virs jūras līmeņa, finišs - 4,3 km augstumā, kur automašīnu un motociklu dzinējiem retinātā gaisa dēļ nozīmīgi zūd jauda, tāpēc šīs sacīkstes tehnikai ir tikpat smagas kā pilotiem. Turklāt, lai izvairītos no dienas svelmes, starts ir rīta agrumā, un nereti bijusi gadījumi, kad trasi klāj ledus, sasalstot pa dienu izkusušā sniega ūdeņiem. Īpaši "jautri" braukt šādos apstākļos varētu būt pēdējos gados, jo pērn tika noasfaltēti visi 20 trases kilometri. Sākotnēji šī bija grants sacīkste, bet pamazām, pa sekcijai vien, ceļu noasfaltēja, līdz 2011. gadā tikai 30% seguma bija grants. Tā paša gada augustā ceļu visā garumā jau klāja asfalts.
Pašā pirmajā sacīkstē uzvarēja Rī Lencs, uzrādot pirmo trases rekordu - 20 minūtes un 55,40 sekundes. Pašreizējais rekords ir deviņas minūtes un 51,278 sekundes, ko 2011. gadā sasniedza japānis Nabuhiro "Monstrs" Tadžima ar "Suzuki SX4 Hill Climb Special" automašīnu ar 910 ZS jaudu. Motociklu ieskaitē rekords ir 9:52,819, ko pērn uzrādīja Karlins Danne ar "Ducati Multistrada 1200".
Gandrīz 70 gadus šī bija amerikāņu sacīkste vārda vistiešākajā nozīmē - pirmie eiropieši Paikspīkā startēja 1984. gadā, kad dalībnieku sarakstā parādījās norvēģu rallijkrosa braucējs Martins Šanče un pasaules rallija "pirmā lēdija" Mišela Mutona, kura uzvarēja "Rally Open" ieskaitē. Eiropā šīs sacīkstes leģendas statusu ieguva līdz ar somu rallista Ari Vatanena uzvaru, kam sekoja viens no visu laiku slavenākajiem klipiem autosporta vēsturē - "Climb Dance", ko veidoja franču režisors Žans Luī Murnē.
Sacensībām kļūstot arvien populārākām, organizatori, saprotams, sāka mainīt to norisi, un pērn pirmo reizi tika ieviesta kvalifikācija, bet šogad sacensības ilgs divas dienas, galvenajiem notikumiem gan notiekot tradicionāli svētdienā, šogad - 30.jūnijā. Dalībnieku skaits atsevišķās ieskaitēs it kā ir neliels, taču klašu ir vesels lērums - septiņas automašīnām un 10 motocikliem. Kopumā šāgada sacensībām pieteikušies 64 automašīnu ekipāžas un 83 motobraucēji.
Šonedēļ Paikspīkā tika aizvadītas kvalifikācijas sacesības, kurās ātrākais bija deviņkārtējais pasaules rallija čempions Sebastjens Lēbs un "Peugeot", kuri ir apņēmušies atkārtot Vatanena triumfu.
2013.gada "Pikes Peak Hill Climb" sacensības atkal būs vēsturiskas, vismaz Latvijas autosporta sakarā - pirmo reizi dalībnieku sarakstā ir Latvijas komanda, mašīna un pilots. Jau ziņojām, ka konstruktors un inženieris Andris Dambis ar dēlu Kristapu ir izgatavojuši "eO PP01" elektromobili, kas jau mēnesi atrodas Amerikā un ar pilotu Jāni Horeliku veic iepazīšanās un testa braucienus ne tikai Paikas kalnā, bet plašākā apkārtnē. Tiem, kuri vēlas būt pēc iespējas tuvāk notikumiem, internetā jāmeklē TV tiešraides no Paikas kalna!