vw-20130411-4491
Foto: Publicitātes foto

Somu rallija pilotam Jari-Mati Latvalam ir 28 gadi, tas nozīmē, ka vēl pagājušogad viņš oficiāli varēja startēt FIA Junioru čempionātā, taču Latvala jau vairākus gadus ir pieskaitāms pasaules rallija pilotu elitei, kuri var cīnīties par galveno planētas trofeju - FIA čempiona sudraba kausu.

Lielākoties redzēts vai dzirdēts TV ekrānos un radio, sniedzot īsas, konkrētas pēcfiniša intervijas, Jari-Mati Latvala sākotnēji šķiet visai "sauss" un lietišķs, taču dzīvē izrādās, ka somu pilots ir jautrs, atvērts un diezgan pļāpīgs. Viņā patiešām nav nekā no "lielo" autosporta zvaigžņu atsvešinātības un vēsuma, lai gan - tas nekad nav bijis raksturīgs rallija dižajiem. Jo rallijs tomēr ir vairāk "tautai pietuvināts" autosporta veids, kas nekad nav centies ielauzties slēgtajās un aristokrātiskajās autošosejas trasēs un sabiedrībā.

Jari-Mati Latvala Baltijas rallija cienītājiem nebūt nav sveša persona - pirmoreiz Igaunijā viņš startēja jau 2003. gadā, ziemas rallijā Viru. 18 gadus vecais puisis pēdējā ātrumposma finišā izmisīgi centās "piedabūt pie dzīvības" savu "Toyota Corolla WRC" auto, bet pēc četriem gadiem viņš jau dižojās "Ford" komandas zili baltajā formā un bija pilntiesīgs rūpnīcas komandas braucējs.

Pagājušohad, kad "Rally Estonia" pulcēja patiešām "zvaigžņotu" WRC pilotu sastāvu, Latvala startēja vēsturisko auto ieskaitē un pēc finiša izskatījās vēl laimīgāks nekā pēc goda pjedestāla WRC. Togad Latvalam ne pārāk labi veicās viņa tiešajā darba vietā, bet izrādās, ka tai patiešajai uzvaras līksmei Igaunijā ir arī cits pamatojums.

"Rallijs vienmēr ir bijusi mana kaislība. Tas nāk mana tēva, kurš brauca 80. gadu sākumā. Es gan esmu nedaudz braucis šosejā - piedalījos 24 stundu sacensībās Nirburgringā 2010.gadā, un tā bija laba pieredze, bet man labāk patīk braukt sānslīdēs, man patīk pašam kontrolēt automašīnu. Tāpēc mans hobijs ir vēsturisko automašīnu rallijs! Man patīk vēsture, rallija vēsture, un es gribu mēģināt braukt kā Ari Vatanens vai Hannu Mikola, kā viņi to darīja 70. un 80. gados, es gribu izbaudīt to pašu, ko viņi toreiz!" portālam "Delfi" pastāstīja Latvala. "Jā, zinu, ka esmu nedaudz traks..."

Tā gan ir - redzot, ko viņš dara trasē ar šīm vecajām automašīnām - pērn ar "Ford Escort MkII", šogad - ar īrētu "Audi Quattro", tiešām gribas teikt, ka šis puisis ir traks! Bet kā būtu ar vēl senākiem sacīkšu auto - nupat ziņojām, ka Amerikā iedarbināts 1901. gada sacīkšu auto! " Tā varētu būt pārāk tāla vēsture," smejas Latvala. "Es negribu iet tālāk atpakaļ par 70.gadiem."

Pirms ierašanās Igaunijā Latvala stāstīja, ka atrast "Audi Quattro" esot bijis vesels izaicinājums, tas prasījis viņam veselu pusgadu. Tad jājautā - vai tiešām somu pilota esošajā darbavietā, "Volkswagen Racing" komandā ir tik strikti noteikumi attiecībā uz to, ko viņu piloti dara brīvajā laikā? "Rallijs šodien ir vairāk mārketings. Rallijs vairs nav tikai i detaļu attīstība un tehnoloģiju pārbaudīšana pirms to ieviešanas ielas mašīnās. Te ir runa par imidžu. Pat ja tā ir vēsturiskā automašīna un sacensības nav pasaules čempionāts, startējot ar citas markas auto es tik un tā pazeminātu sevis pārstāvētās komandas un markas tēlu," skaidro Latvala. " TAr "Ford" jau bija tieši tāpat - es varēju braukt tikai un vienīgi ar "fordu", bet nekādu citu auto. "Volkswagen" ir liela kompānija, kurā apvienoti daudzi auto zīmoli - "Audi", "Škoda", "Seat", tā kā man pat bija diezgan plaša izvēle!"

"Bet "Audi" ir mana mīlestība! Es vienmēr esmu gribējis braukt ar "Audi" un esmu laimīgs, ka tas beidzot tas bija iespējams!" somu pilots neslēpa sajūsmu par savu "Rally Estonia 2013" braucamrīku un bija skaidrs, ka tās nav tikai pieklājības frāzes savam darba devējam.

Bet kā Latvala nonāca Igaunijā? "Mans stūrmanis, Asko Sarainens, vispirms uz Igauniju atbrauca ar manu tēvu, lai piedalītos 1986. gadā Tallinas rallijā. Kopš tā laika viņš katru gadu brauc uz kādu no Igaunijas rallijiem un tieši viņš bija tas, kurš pierunāja mani atbraukt uz šejieni," stāsta Latvala. "Pagājušogad biju te pirmo reizi, un man patika atmosfēra, organizācija, ātrumposmi, gribēju atgriezties. Nākamgad ceru atkal te braukt, ja vien WRC kalendārs atļaus."

Latvala atklāj, ka esot runājis arī ar "Volkswagen Racing" komandu par iespēju izmantot Igaunijas ralliju kā labu treniņu sacīksti, taču komanda izvēlējusies aizvadīt testus Somijā. "Testos tomēr var izdarīt daudz ko vairāk mašīnas pielāgošanas plānā nekā sacensībās," atzīst Latvala. "Jo testos ir mazāk servis pārtraukumu, iespējams daudz ilgāk apkalpot mašīnu, mainīt regulējumus un detaļas."

Tagad jau Latvala gatavojas pildīt savus tiešos pienākumus - rīt pēc vasaras pauzes atsākas pasaules rallija čempionāts, un atsākas ar vienu no vecākajiem, slavenākajiem un prestižākajiem posmiem, Somijas ralliju. Latvalam kā mājiniekam starts šajās sacensībās ir īpaši atbildīgs. "Vajadzētu būt labi, jo "Rally Estonia" es labi iesildījos uz grants, sajutu "grants garšu" priekš iepazīšanās ar Somijas rallija trasi - gan stenogrammai, gan ātrumam, jo trase Igaunijā bija ļoti, ļoti ātra," atzīts Latvala. "Ceru, ka man izdosies izaicināt Ožjēru Somijā. Viņš gan būs spēcīgs, bet gan jau!"

Lūgts raksturot savu komandas biedru, francūzi Sebastjenu Ožjēru, Latvala vispirms izceļ viņa tiekšanos pēc uzvarām. "Viņam ir milzīga vēlme uzvarēt. Viņš ir ļoti fokusēts, nepievērš uzmanību nekam citam, kad dara savu darbu, absolūti nekam," savu kolēģi raksturo somu pillots. " Kad es ienācu komandā, viņš diezgan rūpīgi mani pētīja, kāds es esmu, bet tagad mūsu sadarbība un attiecības ir ļoti labas. Viņš ir spēcīgs, bet tajā pašā ļoti godīgs pretinieks. Tas man patīk!"

Kā jau pieminēju, Latvala visu savu līdzšinējo karjeru bija aizvadījis saistībā ar "Ford" komandu, bet šogad viņam vajadzēja iejusties vācu "Volkswagen Racing". Cik viegli vai grūti tas bija? "Godīgi sakot, tas prasīja vairāk laika nekā es biju gaidījis," atzīstas Latvala. "Savu autosportista karjeru iesāku agri, ar "Ford" 2003. gadā - tie ir deviņi gadi! Ok, es esmu braucis arī ar "Subaru" un "Suzuki 1600", bet katru gadu vismaz vienā rallijā startēju ar "Ford". No 2007. līdz 2012. gadā es braucu tikai ar "Ford", pārstāvot viņu komandu. Es zināju pilnīgi visu - kā darbojas auto, kā "darbojas" komanda, bet te pēkšņi ienācu jaunā sabiedrībā, braucu ar jaunu auto. Zināju, ka "Fiesta" uzvedas vairāk kā aizmugures piedziņas mašīna, bet "Polo" - kā priekšpiedziņas, un tas prasīja laiku, kamēr "piešāvos". Sākumā bieži kļūdījos ar regulējumiem, kamēr tiku galā."

Redzot, cik aizrautīgs, pozitīvs un sajūsmināts par visu notiekošo ir somu pilots, pajautāju, vai rallijā vispār ir kaut kas tāds, kas viņam nepatīk? "Nevar teikt, ka es to neieredzu, bet, godīgi sakot, man nepatīk tādi laika un ceļa apstākļi, kādi bija šogad Montekarlo, kad asfaltam pa virsu ir sniega un ledus putra un tu nevari pabraukt ātrāk par 20 km/h. Tas bija briesmīgi!!! To es tiešām neciešu!" atzīstas Latvala. "Un vēl man ļoti nepatīk tā sajūta, kad ir jābrauc pa apledojušu ceļu, un sāk līt. Tad nav ne mazākās saķeres, un to es neieredzu! Mani netraucē lietus, kamēr tas galīgi neizbojā ceļus. Man nekas nav pret ekstrēmiem braukšnas apstākļiem, bet ne "dubultekstrēmiem" (extreme-extreme)!"

Pēdējais jautājums - forši būt rallija zvaigznei? - lika Latvalam kļūt nopietnākam un aizdomāties. "Hm, redzi, svarīgi ir tas, ka es gribu labi darīt savu darbu, un es gribu būt tik "normāls", cik vien iespējams. Ja tu labi dari savu darbu un tāpēc tev ir daudz fani, ir svarīgi palikt sev pašam!" atbildēja soms. Jāteic, viņam tas izdodas!

Jari-Mati Latvala. Vizītkarte
Dzimis: 1985.gada 3.aprīlī
Debija WRC: 2002. gadā
WRC uzvaras: 8

Foto: Timo Anis, "VW Motorsport", "Ford WRT"

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!