Williams
Foto: Williams

Jau šonedēļ sāksies jaunā F-1 sezona, un visas pasaules autosporta cienītāji agri no rīta vai vēlāk vakarā, skatoties atkārtojumu, vēros sezonas pirmo "Grand Prix" sacensību norisi.

Iespējams, šī sacīkste dos F-1 vēsturei jaunu uzvarētāja vārdu, kuru atcerēsies vēl gadu desmitus pēc tam, kad pilots savas F-1 gaitas būs beidzis. Tāpat kā tos, kuri par uzvarām, punktiem vai tituliem cīnījās 20.gadsimta beigās. Bet ar ko viņi nodarbojas tagad?

Slavenākais F-1 ūsainis - Naidžels Mensels


Foto: Vida Press

Britu pilots Naidžels Mensels bija slavens ne tikai ar savu ātrumu, bet arī ar ūsām. Pēc aiziešanas no F-1 viņš gan palika autosportā, piedaloties "Masters" sacīkšu seriālā, taču drīz pēc tam pievērsās savu dēlu ievešanai autosacīkstēs un labdarībai.

2010.gadā Mensels piekrita noņemt ķiveri un kombinezonu no vadža un piedalījās slavenajās Lemānas 24 stundu sacīkstēs, taču izstājās jau sestajā aplī, kad plīsušas riepas dēļ piedzīvoja avāriju.

Itāļu karstās asinis - Rikardo Patrēze


Foto: Vida Press

Pēc F-1 karjeras beigām trasē tik agresīvais un nemierīgais itālis pievērsās mierīgai ģimenes dzīvei un nedaudz "pagonkoja" tajā pašā "Masters" seriālā, kurā Mensels.

Pie F-1 bolīda stūres Patrēze pēdējoreiz sēdās 54 gadu vecumā, kad 2008.gadā simboliski atdeva savas pieredzējušākā pasaules čempionāta pilota tiesības brazīlietim Rubensam Baričello.

Visgarākais pilots F-1 kokpitā - Gerhards Bergers


Foto: AP/Scanpix

Austriešu pilots, kurš allaž bija nasks uz jokiem un ātrs trasē, kā tiešs sacensību dalībnieks no F-1 atvadījās 1997.gadā, taču necik tālu no tās neaizgāja. Vispirms viņš kļuva par "BMW" motoru sporta nodaļas vadītāju, pēc tam iegādājās 50% "Toro Rosso" F-1 komandas akciju. Jāpiebilst, ka tieši šīs komandas bolīdā savu pirmo F-1 uzvaru izcīnīja nu jau četrkārtējais čempions Sebastjans Fetels. Vēlāk Bergers savas akcijas pārdeva atpakaļ Dīteram Matešicam.

Kopš 2012. gada Bergers ir FIA formulu klases komisijas prezidents. Šīs komisijas darba uzdevums - palīdzēt jauniem, talantīgiem pilotiem nokļūt līdz F-1.

"Mūsu sicīliešu draugs" Žans Alezī


Foto: Vida Press

Kopā ar Bergeru Alezī bija laikam pēdējie "bezrūpīgie" "Ferrari" piloti - pēc viņu aiziešanas tur īsti vācisku "ordnungu" ieviesa Mihaels Šūmahers, atgriežot bālēt sākušo slaveno itāļu komandu čempionu augstumos.

Pēc savu F-1 gaitu beigām "mūsu sicīliešu draugs", kā Alezī dēvēja Bergers, izmēģināja veselu virkni dažādu citu autosacīkšu. Viņš salīdzinoši veiksmīgi startēja Vācijas salonmašīnu čempionātā (DTM), divas sezonas aizvadīja "Speedcar" seriālā, Lemānas sacīkšu seriālā un pat izmēģināja savus spēkus "IndyCar". 

Kolorītais un atraktīvais pilots joprojām aktīvi darbojas ar auto saistītos pasākumos - viņš bijis "Mercedes" un "Lotus" reklāmas "seja", bet kopš 2013.gada ir riepu ražotāju "Pirelli" sūtnis.

Dzīvespriecīgais soms - Mika Hakinens


Foto: Vida Press

Somu pilots savu F-1 karjeru noslēdza 2001.gadā, un laikam pārāk ātri - jau pēc trim gadiem viņš centās vienoties ar "Williams" F-1 komandu par sadarbību, bet neveiksmīgi. Tā vietā Hakinens nonāca seriālā, uz kuru ar prieku pārceļas visi izbijušie F-1 piloti - DTM. Trīs gadus nobraucis tur, izcīnījis trīs uzvaras, 2007.gadā somu pilots vēlreiz paziņoja par autosporta karjeras beigām.

Pēc tam Hakinens mierīgi dzīvojās pa Monako, audzināja meitu Ellu un bija "Mercedes" un "McLaren" reklāmas pārstāvis. Līdz 2013. gadā atkal sēdās pie sacīkšu auto stūres un uzvarēja Ķīnā...

Franču "profesors" - Alēns Prosts


Foto: Vida Press

Dižais franču čempions no F-1 aizgāja 1993. gadā, pārspējis cīņā par titulu pašu Airtonu Sennu. Taču teikt, ka "Profesors" aizgāja no F-1, nevar - viņš strādāja par TV komentētāju, konsultēja "McLaren" komandu, iegādājās pats savu F-1 komandu, kuru gan vēlāk izūtrupēja, un cīnījās par Francijas "Grand Prix" posma atgriešanos F-1 kalendārā.

Tagad Prosts ir starptautisks "Renault" sūtnis, labprāt brauc ar kalnu velosipēdu un savu milzīgo pieredzi liek lietā, F-1 sacensībās piestrādājot par sacensību komisāru.

Britu džentlmenis Deimons Hils


Foto: Vida Press

Turpinājis sava tēva, Greiema Hila iesākto, Deimons 1996. gadā kļuva par F-1 čempionu, un drīz vien no šā seriāla arī atvadījās.

Pēc F-1 karjeras beigām viņš kļuva par Lielbritānijas Autosporta kluba prezidentu un panāca, ka Silverstounas trase paliek F-1 kalendārā.

Tāpat viņš labprāt piestrādā par ekspertu ar autosportu saistītos preses izdevumos un TV.

"Mūžīgais otrais" Rubenss Barikello


Foto: Vida Press

Septiņkārtējā čempiona Mihaela Šūmahera uzticamais "sančo pansa" Barikello arī pēc vācu pilota aiziešanas no F-1 pie sava titula tā arī netika un pēc 19 karaliskajā autosporta seriālā aizvadītām sezonām 2011. gadā pateica tur visiem ardievas un pārcēlās uz ASV, kur startēja "IndyCar".

Tagad pieredzējušais brazīliešu pilots startē autošosejas sacensībās savā dzimtenē un var daudz laika veltīt ģimenei - sievai Silvanai un dēliem Eduardu un Fernando, par ko pats ļoti priecājas.

"Lidojošais skots" Deivids Kulthārds


Foto: Vida Press

Pēc aiziešanas no F-1 skotu pilots atklāja sevī jaunus talantus, un pēc ne pārāk veiksmīgas, trīs gadus ilgas iesaistīšanās DTM čempionātā, pievērsās žurnālistikai, un guvis tajā lielus panākumus - lasītāji ļoti iecienījuši viņa slejas dažādos britu izdevumos.

Kulthārds joprojām strādā F-1 posmos, bet tagad jau kā raidsabiedrības BBC komentētājs, viņš ir "Red Bull" sūtnis un vada savu labdarības kompāniju "Wings for Life".

Vienreizējais Monako "karalis" Olivjē Panī


Foto: Vida Press

F-1 vēsturē un līdzjutēju atmiņā franču pilots paliks ar uzvaru 1996.gada trakajā Monako "Grand Prix" posmā.

Pēc aiziešanas no F-1 gadsimtu mijā Panī turpināja piedalīties "Endurance" izturības sacīkstēs un tagad ir jaunā franču pilota Šarla Pika menedžeris.

F-1 "sliktais zēns" Edijs Īrvains


Foto: Vida Press

Īrvains ir viens no tiem retajiem F-1 pilotiem, kuri pēc aiziešanas no šā seriāla kā ar nazi nogrieza savu dalību autosportā. Toties medijiem viņš neļāva par sevi aizmirst, regulāri iekuļoties dažādās nepatikšanās - īru pilots vairākas reizes arestēts par braukšanu dzērumā, par vizināšanos ar skūteri pa Haidparku bez tiesībām, par kautiņu naktsklubā.

Viņš arī filmējies, strādājis TV par ekspertu, tiesājies ar žurnālistiem un pavisam nesen esot saticies aci pret aci ar haizivi, un ticis cauri sveikā.

Autosportā "līdz ausīm" - Žaks Vilnēvs


Foto: Publicitātes foto

Līdzjutēju un žurnālistu vidū ļoti iemīļotā kanādiešu pilota Žila Vilnēva dēls Žaks gāja sava tēva pēdās un 1997. gadā sagādāja ģimenei vēl vienu F-1 čempiona titulu. Pēc aiziešanas no F-1 viņš izmēģināja roku visdažādākajos sacīkšu seriālos, no Lemānas līdz NASCAR, taču bez ievērojamiem panākumiem.

2007.gadā Vilnēvs pat ierakstīja mūzikas albumu, bet šogad apsolījis piedalīties pasaules rallijkrosa čempionātā.

Misters "Asā mēle" - Martins Brandls


Foto: Vida Press

"Nespīdējis" ar izciliem panākumiem F-1 trasēs, britu pilots Martins Brandls ir kļuvis par vienu no ietekmīgākajiem TV komentētājiem Lielbritānijā - no viņa mikrofona nevairās neviens pilots, lai cik nepieejams būtu, un pat F-1 boss Bērnijs Eklstouns. Sacīkšu situācijas perfekta izpratne un Brandla asā mēle piesaista rekordlielu TV auditoriju, par ko BBC, protams, ir sajūsmā un izmanto.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!