Austrālijas Grand Prix 2014 - 24
Foto: AFP/Scanpix
Lai gan pēc traģiskās F-1 nedēļas nogales 1994. gadā uzlabojumi F-1 drošības jomā ir bijuši iespaidīgi un grandiozi, tomēr bez lielākām un mazākām avārijām neiztikt joprojām. Par laimi, salīdzinot ar senākiem laikiem, fatālu un dramatisku iznākumu iespēja tajās ir minimāla, lai gan vizuāli jebkura avārija joprojām izskatās diezgan baisi.

Viena no pēdējo laiku smagākajām avārijām notika aizvadītajā nedēļas nogalē Japānas "Grand Prix", turklāt situācijā, kas šo negadījumu atstājusi bez jebkādām vizuālajām liecībām - francūzis Žils Bjanki ("Marussia") ietriecās trases apkalpes mašīnā, kas novāca pirms tam izstājušos bolīdu un guva smagu galvas traumu. Negadījums notika brīdī, kad visas TV kameras bija pievērsušās situācijai ar drošības mašīnas izbraukšanu trasē dēļ iepriekšējās avārijas un spēcīgā lietus, kas atsākās trasē, un arī fotogrāfu atrašanās vieta nedeva nekādu ieskatu tajā, kā īsti šī avārija notika.

Marijas cerību beigas


Foto: AFP/Scanpix
Ar "Marussia"  saistīta vēl kāda cita traģiska avārija - 2012. gada vasarā spāņu pilota Marija de Viljota testos Kembridžšīras trasē ar "Marussia" bolīdu piedzīvoja šausminošu avāriju, gūstot smagas galvas traumas un zaudēja labo aci. Tomēr viņa neatmeta domu par autosportistes karjeru, un nākamā gada februārī saņēma atļauju atkal sēsties pie sacīkšu auto stūres. Diemžēl oktobrī de Viljota tika atrasta mirusi savā viesnīcas numurā Spānijas pilsētā Seviļjā.

Laimes krekliņš Kubicam


Foto: AFP/Scanpix

Viena no šā gadsimta iespaidīgākajām avārijām notika 2007. gadā Kanādas "Grand Prix" laikā. Tie, kuri redzēja šo incidentu TV tiešraidē, noteikti negaidīja, ka poļu pilots Roberts Kubica no sava bolīda nožēlojamiem pārpalikumiem izkāps ārā sveiks un vesels.

Kubicas pilotētā "BMW" formula trases apmalē ielidoja ar ātrumu virs 300 km/h un sašķīda "lupatās". Inerces sviestas, bolīda atliekas pārlidoja pāri trasei pie pretējās malas un, nokritušas uz sāna, apstājās. Pilota galva pirmajā mirklī gulēja nekustīgi, taču pēc mirkļa, atguvies no trieciena šoka, Kubica deva saprast, ka viss kārtībā.

Ironiski, bet avāriju ar vissmagākajām sekām poļu pilots piedzīvoja rallijā. Tā pārvilka svītru Kubicas nākotnei F-1 un tagad polis ir pārcēlies tieši uz ralliju.

Kad pirmais līkums izrādās par šauru


Foto: AP/Scanpix

Daudzās trasēs interesantākie notikumi bieži vien beidzas ar pirmo līkumu, kurā pēc starta cenšas iebraukt viss peletons.Tāpēc tieši tur notiek masveidīgākās avārijas, un viena no iespaidīgākajām tika piedzīvota pirms diviem gadiem Spā trasē Beļģijā.
Pēc starta, kurā turklāt "falšsstarts" bija Pastoram Maldonado, iespaidīgā avārijā no trases izlidoja sadursmes izraisītājs Romēns Grožāns, paķerot līdzi Lūisu Hamiltonu, un arī Fernando Alonso, kurš vispār neko nenojauta par tuvojošamies briesmām lidojošās Grožāna formulas izskatā. Vienīgie zaudējumi šai incidentā bija neiegūtie punkti sacīkstē, piedrazotā trase un sasitās mašīnas. Nevienam no pilotiem nebija ne skrambiņas.

Lidojoša muca vai kas cits


Foto: AP/Scanpix

Tolaik vēl pārstāvot "Ferrari" komandu, brazīlietis Felipe Masa 2009. gadā piedzīvoja vienu no smagākajām avārijām ne tikai savā karjerā, bet jaunākajā F-1 vēsturē. Ungārijas "Grand Prix" posma kvalifikācijā no Rubensa Baričello formulas atdalījusies detaļa trāpīja pa ķiveri aizmugurē braucošajam Masam, kurš no trieciena zaudēja samaņu un ietriecās trases apmalē. Detaļa bija neliela, bet ņemot vērā, ka bolīdi šai trases vietā traucās ar ātrumu ap 250 km/h, trieciena spēks bija ļoti ievērojams.
Brazīliešu pilots ar helikopteru tika aizgādāts uz slimnīcu, kur viņam drošības dēļ tika izraisīta koma, baidoties no smadzeņu bojājumiem, bet izrādījās, ka tikai nedaudz cietis galvaskausa kauls un pietiek ar šuvēm uz pieres. Masa, saprotams, izlaida Ungārijas sacīksti, bet drīz vien bija atpakaļ bolīdā.

F-1 bolīds kā lidmašīna


Foto: Vida Press

Cīņa trasē ar tiešajiem konkurentiem ir aizraujoša un brīžiem riskanta, taču arī lēnāku braucēju apdzīšana par apli reizumis beidzas ar iespaidīgām avārijām. Tā 2010. gadā Spānijas "Grand Prix" posmā Valensijas trasē Marks Vēbers ("Red Bull") no sava bolīda kokpita ieraudzīja to, ko F-1 piloti nemaz tik bieži neredz - zilo debesu jumu.

Vēbers trasē bija pietuvojies somam Heiki Kovalainenam un jau grasījās viņu apdzīt, kad uzbrauca uz somu pilota formulas aizmugurējā riteņa un "Red Bull" bolīds momentā kļuva par lidmašīnu. Vēbera braucamrīks apmeta kūleni un piezemējās riteņiem gaisā. Pasaule atkal pamira ļaunās priekšnojautās, taču arī šoreiz iztika bez jebkādiem savainojumiem - Marks Vēbers tika cauri ar izbrīnu, izbīli un vieglu šoku, un tieši tādā secībā.

Aristokrātiskā un cietsirdīgā Monako


Foto: AFP/Scanpix

Viens no smagākajiem, sarežģītākajiem, grūtākajiem, bet prestižākajiem posmiem F-1 čempionātā neapšaubāmi ir Monako "Grand Prix" izcīņa. Ielu trases čempionātā ir vairākas, bet Monako ir unikāla. Un cietsirdīga - kļūdas te netiek piedotas. Nevienam.
Īpaši nesaudzīga Monako trase, saprotams, ir pret pārgalvjiem un jaunajiem pilotiem, kampietrūkst pieredzes šajos specifiskajos trases līkumos. Tā meksikānis Serhio Peress ("Sauber") saņēma sāpīgu mācību 2011. gadā, sagādājot elpu aizraujošu momentu kvalifikācijā. Vienā no trases sarežģītākajām vietām, iznākot no tuneļa, meksikāņa bolīds bija uzņēmis pārāk lielu ātrumu, tā aizmugure izslīdēja. Peress vienreiz ietriecās apmalē, taču formula turpināja kustību un apstājās tikai pēc ietriekšanās otrā apmalē. Tā gan bija pamatīgi "nopolsterēta", taču sāniskie triecieni ir bīstami, un sadauzītais un "satricinātais" Peress sacīksti izlaida.

Uzmani riepas!


Avārijas, ko izraisa negaidīti tehniski defekti ir vienas no iespaidīgākajām, jo piloti tajā brīdī, saprotama lieta, brauc ar pilnu jaudu, pieļaujot, ka ar tehniku viss ir kārtībā. Īpaši nepatīkami ir brīži, kad plīst riepa, jo tad bolīdi kļūst nevadāmi, turklāt lielākoties šī nelaime notiek, braucot lielā ātrumā.

Viens no pēdējā laika raksturīgākajiem momentiem, kad F-1 bolīds pēc plīsušas riepas ielido trases drošības apmalē, bija 2008. gadā, kad Heiki Kovalainena "McLaren" formula, plīstot riepai, kā no lielgabala izšauta ietriecās "bortā". Arī šajā gadījumā, par laimi, pilots iztika bez traumām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!