_RL17686
Foto: Eurosport

Eiropas rallija čempionāta (ERČ) 2014.gada sezonas lielākais atklājums atkal bija Baltijas valstis, kas pierādīja, ka šeit zina, kā jārīko sacensības, uzskata ERČ menedžeris Žans-Pjērs Nikolā, kurš šonedēļ ieradās Latvijā, lai pārbaudītu nākamā gada "Rally Liepāja" trasi.

Savas īsās vizītes laikā Žans-Pjērs Nikolā ar kolēģiem no "Eurosport Events" izbrīvēja laiku sarunai ar portālu "Delfi".

- Ko labu šoreiz redzējāt Latvijā?
- Visus ātrumposmus, visu ralliju! Kā vienmēr, izvēlētie ceļi ir fantastiski, lai aizvadītu ļoti skaistu ziemas ralliju!

- Kā skatāties uz ideju par superspeciālo ātrumposmu pilsētā? Tas ziemā ir kas nebijis…
- Jā, apskatījām arī šo vietu, un, ja būs pietiekami daudz sniega un ledus, tas būs ļoti interesants skatītāju ātrumposms Liepājā. Ļoti laba ideja!

- Nākamā gada ERČ kalendārs tika izsludināts diezgan vēlu - kāpēc?
- Motoru sporta galvenais kalendārs ir F-1, sagaidot to, savu kalendāru var izstrādāt pasaules rallija čempionāts (WRC), un tikai tad savu sacensību norises laikus varam menedžēt mēs. Piemēram, mums bija jāpārceļ savs Portugāles posms Azoru salās, jo WRC Portugāles rallijs tika pārcelts uz maija vidu, kas līdz tam bija mūsu laiks. Līdz ar to mums bija jārunā ar sava posma organizatoriem, vai viņi var izvēlēties citu datumu, vai to atļauj pilsētas vadība utt. tas nav tik vienkārši.

- 2015.gada Eiropas čempionāts startēs visai neparastā laikā - otrdienā. Kāpēc tāda izvēle, jo pierasts, ka ralliji sākas nedēļas nogalē?
- Šoreiz tā ir rīkotājvalsts Austrijas problēma. Parasti sezonas pirmais rallijs, "Jannerallye", notiek gada pirmajā nedēļas nogalē, bet šogad tas ir pats janvāra sākums, un, ja mēs pieprasītu sacīksti aizvadīt ierastajā laikā, ekipāžām gadu mijā būtu jāpieraksta trase un viņi nevarētu būt kopā ar ģimenēm.

Tāpēc nolēmām atļaut komandām mājās nosvinēt Ziemassvētkus un sagaidīt Jauno gadu. Šai ziņā mēs nesekojam Dakaras rallija piemēram (smejas).

- Laikā, kad F-1 čempionāts izplešas, ERČ iet pretējā virzienā - nākamgad kalendārā vēl par diviem posmiem mazāk, tikai 10 sacīkstes. Kāpēc tā?
- Jo mums ir jāpalīdz dalībniekiem piedalīties, un šobrīd ekonomiskā situācija ir sarežģīta visā Eiropā, tāpēc ir jādomā, kā iespējams ietaupīt un samazināt izmaksas. Mums bija jāpārdomā visus veidus, kā varam to sasniegt, un posmu skaita samazināšana čempionātā ir viens no tiem. Šodien rallija mašīna ir kā helikopters vai lidmašīna, tās izmaksas tiek kalkulētas sacensību kilometros, un to mēs samazinām - distances garumu un ralliju skaitu. Privātajiem braucējiem lētāk ir piedalīties 10 nekā 12 posmos.

- Cik tālu jūs varat iet izmaksu samazināšanā?
- Vienmēr ir iespēja ekonomēt! Kā jau minēju - uz sacensību distances rēķina, uz ātrumposmu garuma rēķina. Tagad to kopējais garums ir noteikts 230 kilometri - sākotnēji pieļāvām par vairāk kā 300 km ātrumposmos. Riepu limits - nākamsezon R5 un S2000 klases mašīnām būs 18 riepas uz sacīksti, vientilta piedziņas klasei - 16, bet junioriem - 12. Un mēs esam gatavi uzklausīt arī citu idejas attiecībā uz izmaksu samazināšanu, ciktāl tas neietekmē rallija drošību.

- Šī bija otrā jaunā formāta ERČ sezona. Kādus secinājumus esat izdarījuši pēc otrā gada?
Daudz nopietnāk esam sākuši strādāt ar televīzijas un video jautājumiem, čempionāta popularizēšanu un kalendāru vispārīgi. Esmu pārliecināts, ka ejam pareizajā virzienā.

Mēs esam ļoti apmierināti ar to, kā čempionāts noritēja, un sagaidām ka 2015. gads būs vēl veiksmīgāks, un tam ir vairāki iemesli. Pirmkārt, mēs ceram būtiski samazināt izmaksas dalībniekiem, otrkārt, sagaidām vairāku jaunu autoražotāju iesaistīšanos ar modeļiem, kas ieguvuši jaunu homologāciju - "Škoda Fabia R5", "Citroen DS3 R5". Līdz ar to tirgū ienāks daudz jaunu automašīnu, kas nozīmē arī otrreizējā tirgus paplašināšanos, kas var palielināt privāto komandu skaitu.

Korsikas rallijā startēja Lemānas 24 stundu sacensību uzvarētājs Romēns Dimā ar "Porsche" - brīnišķīgs auto, un mēs ceram, ka tie atgriezīsies rallijā, jo šī mašīna, tās skaņa ir fantastiska. Jā, grants rallijos ar to ir problemātiski braukt, tā nav tik konkurētspējīga. Taču tādās sacīkstēs kā Latvijā vai Igaunijā, kur ir labas kvalitātes grants ceļi - kāpēc ne! Būtu jauki, ka somu vai jūsu vietējie varētu braukt ar šīm mašīnām!

- Cik viegli bija izvēlēties Kolina Makreja balvas ieguvēju katrā posmā?
- Reizēm tas nebija vienkārši, kad cīņā iesaistījās vairāki piloti, jo mūsu nostāja ir šo balvu pēc iespējas piešķirt nevis uzvarētājam, bet braucējam, kas parādījis lielāko cīņas garu. Žūrijā ir Džimijs Makrejs, Kolina tēvs, Rojs Žilbērs un es. Vērojam braucējus, vērtējam viņus no "Kolina Makreja" aspekta, un īpaši gandarīts es esmu par gada balvas ieguvēju, jauno holandieti Kevinu Abringu. Uzskatu, ka viņš pēc diviem trim gadiem būs labākais rallija pilots pasaulē! Jo liela daļa no tiem braucējiem, kas šobrīd cīnās par uzvaru WRC, nāk no mūsu seriāla - Andreass Mikelsens, Kriss Mīke, Tjerī Nevils. Abrings var būt nākamais pasaules čempions!

- Kas bija jūsu notikums 2014.gada Eiropas rallija čempionātā?
- Grūti izcelt kaut ko vienu. Piemēram, bijām ļoti priecīgi atklāt divus Baltijas rallijus, kas ir tik augstā līmenī - pagājušogad tā bija Latvija, šogad Igaunija, un abas sacīkstes ir ierindojamas Eiropas TOP3 kvalitātes ziņā! Organizācija ir skaidra, perfekta, visiem šos abus rallijus liekam par piemēru. Man kā francūzim nav patīkami atzīt, bet sliktākais rallijs šogad bija Korsikas posms - liksim organizatoriem braukt uz Baltiju un mācīties! Bet viņi jau nebrauks, pārāk lepni (smejas).

- Kurš šogad bija labākais rallijs no televīzijas viedokļa?
Atbild Žans-Lejs Batiste, ERČ koordinators: Visi! (smejas) Statistika rāda, ka mums ir ļoti stabila auditorija visas sezonas garumā, kas ir seši līdz deviņi miljoni skatītāju katra posma apskatiem. Nav tā, ka vienu ralliju skatās pieci, citu - 15 miljoni.
Zināms, ka šāgada pirmos sešus posmus no "Jannerallye" janvārī līdz Ipras rallijam jūnijā redzēja 79 miljoni skatītāju "Eurosport" un citos televīzijas kanālos. Dati par visu 2014.gadu būs pieejami janvārī. 2013.gadā kopējā auditorija bija 220 miljoni skatītāju.

- Situācija, kad izšķirošā cīņa par titulu izpalika, jo viens no pretendentiem pirms Korsikas rallija nodedzināja savu auto, neiespaidoja sezonas nobeiguma intrigu?
- Nē, jo Korsikas rallijā izvērtās ļoti interesanta cīņa par uzvaru starp bijušo F-1 pilotu Stefanu Sarazānu un Braienu Bufjē, kurā iesaistījās arī Francijas čempionāta braucējs Morīns. Jā, viņu iztraucēja govis trasē, bet pie jums mežos ne tādi vien dzīvnieki ir! Mēs redzējām!

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!