Reinis Nitišs Argentīnas kvalifikācijā - 16
Foto: QNIGAN.COM

Latvijas vārds uz visiem laikiem paliks ierakstīts pasaules rallijkrosa vēsturē, jo 18 gadus vecais jēkabpilietis Reinis Nitišs 2014. gadā kļuva par pirmā pasaules rallijkrosa čempionāta ("World RX") medaļnieku.

Iepriekšējā sezonā kļuvis par Eiropas rallijkrosa čempionu "Super1600" klasē, Reinis Nitišs pievienojās "Olsbergs MSE" komandai. Ņemot vērā Reiņa jaunību un pirmo gadu pie jaudīgās "Supercar" automašīnas stūres, komanda viņam par galveno mērķi izvirzīja pieredzes iegūšanu un par labu rezultātu noteica iekļūšanu TOP10. Realitātē Reinis uzreiz pievienojās līderiem un palīdzēja "Olsbergs MSE" kļūt par pirmo pasaules rallijkrosa čempioni komandu ieskaitē, bet pats sev sarūpēja bronzas medaļu pilotu vērtējumā. Šai sezonā Reinis uzvarēja vienā "World RX" posmā, piecreiz kāpa uz goda pjedestāla un bija ātrākais 10 braucienos.

Piedāvājam jums atcerēties Reiņa ceļu uz bronzas triumfu pasaules čempionātā!

Teicamā atgriešanās Portugālē


Foto: Viesturs Kundziņš

2014.gada sezona iesākās Montalegres trasē Portugālē, kas Reinim ir labi zināma, jo pirms gada viņš tajā pirmo reizi kāpa uz goda pjedestāla Eiropas čempionāta vērtējumā. Reinis uzreiz pierādīja, ka arī "Supercar" klasē un pasaules čempionātā ar viņu būs jārēķinās - finālā trešā vieta aiz Petera Solberga un komandas biedra Andreasa Bakerūda, taču kopvērtējumā Reinis otrais, pateicoties labiem rezultātiem "hītos".

Uz to brīdi Nitiša rezultāts bija Latvijas sportistu augstākais sasniegums FIA čempionāta statusa sacensībās.

"Mans pirmais starts "SuperCar" un mans pirmais fināls. Tas ir neticami," pēc trešās vietas izcīnīšanas teica Reinis

Nelaipnā Anglija


Otrais čempionāta posms Anglijā, Lidenhilas trasē Reinim bija neveiksmīgs - pirmo reizi sava starptautiskajā rallijkrosa karjerā Latvijas pilots bija spiests izlaist finālsacensības tehniska defekta dēļ.

Taču arī Anglijā Nitišs papildināja savu punktu krājumu, par septīto vietu saņemot 19 punktus un paliekot kopvērtējuma līderu pulkā.

"Protams ir sāpīgi šādi pabeigt sacensību nedēļas nogali, bet labāk, lai tas notiek tagad, sezonas sākumā, nevis beigās, kad katram punktam ir daudz lielāka vērtība" pēc sacensībām izteicās Reinis. "Neskatoties uz šo tehnisko defektu, esmu gandarīts, ka Lielbritānijā vēlreiz apliecinājām, ka "Olsbergs MSE" automašīnas ir ātras, un arī es pats varu pabraukt pietiekami ātri, lai cīnītos par augstām vietām. Sacensībās veicu daudz kilometrus un guvu nozīmīgu pieredzi, kas noteikti noderēs nākamajos posmos. Arī kopvērtējumā šobrīd esmu ceturtajā vietā un vismaz pagaidām ar uzviju esmu izpildījis komandas nolikto uzdevumu - sasniegt TOP 12."

"Elle" - tas latviešiem der!


Foto: QNIGAN.COM

Trešais "World RX" posms risinājās Norvēģijā, Hellas trasē, kuras nosaukums "Hell" no angļu valodas tulkojams kā "elle", un tur abi Latvijas piloti - Reinis Nitišs un Jānis Baumanis lika divreiz skanēt mūsu valsts himnai, jo abi kāpa uz goda pjedestāla augstākā pakāpiena savā ieskaitē. Tādējādi šī kļuva par vēsturisku dienu Latvijas autosporta vēsturē, jo tika pārspēts Portugāles rezultāts.

"Tas ir neticami. Atbraukušie Latvijas skatītāji man ļoti palīdzēja. Esmu ļoti laimīgs, ka varētu raudāt. Visos apļos braucu, cik ātri vien varēju un nepieļāvu kļūdas. Tagad ir ļoti grūti parunāt," pēc uzvaras televīzijas intervijā sacīja Nitišs.

Pēc uzvaras Hellā Nitišs kļuva arī par pasaules čempionāta kopvērtējuma līderi.

Vērtīgā Somija


Foto: QNIGAN.COM

Norvēģijas uzvaras "iesildīts", Reinis Nitišs nākamajā posmā Somijā turpināja iekarot goda pjedestālu. Pamatīgi pielijušā, smagajā un slidenajā Kouvolas trasē "Olsbergs MSE" komandas pilots izcīnīja trešo vietu, kas ļāva viņam vēl vairāk nostiprināties čempionāta vadībā.

"Liels paldies visiem faniem, kas bija atbraukuši uz Somiju un ar Latvijas karogiem rokās ieradās uz apbalvošanas ceremoniju. Jutos tā, it kā startētu Jēkabpilī, nevis Kouvolā," pēc sacīkstes priecīgs bija Latvijas autosportists. "Lietus šo nedēļas nogali padarīja ļoti sarežģītu. Pats pieļāvu dažas kļūdas, tāpēc esmu īpaši gandarīts par sasniegto rezultātu un iegūtajiem čempionāta punktiem."

Zviedrijā - sakostiem zobiem


Foto: QNIGAN.COM

Dramatiskā cīņā tika aizvadīts pasaules rallijkrosa čempionāta piektais posms, kas notika Holjes trasē Zviedrijā. Lai gan Zviedrijā Reinis izcīnīja ceturto vietu, par to nācās pamatīgi pacīnīties pašam, un arī konkurentu problēmas piepalīdzēja.

Finālā Nitišam neizdevās starts un viņš palika pēdējais, tomēr turpinājumā Latvijas sportists bija ātrs, kamēr konkurenti pārsita riteņus, kas ļāva Nitišam iegūt ceturto vietu. Finišā viņam pavisam nedaudz pietrūka, lai apsteigtu Peteru Solbergu un atkal tiktu uz goda pjedestāla.

Tukšā Beļģija


Foto: QNIGAN.COM

Sezonas viduspunkts - Beļģijā, Žila Tašenī trasē, un tur Reinim Nitišam pirmo reizi šosezon neizdevās iekļūt sacensību finālā.

Pusfinālā Nitišam bija piektā starta pozīcija, bet startā viņam izdevās pakāpās uz ceturto. Tomēr Timijs Hansens viņu prata apsteigt, un Reinis atlikušajā laikā vairs nespēja uzlabot savu pozīciju, finišējot piektais un neiekļūstot finālā. Līdz šim Nitišs bija vienīgais braucējs, kurš bija iekļuvis visos piecos finālos.

Pēc Beļģijas posma pasaules čempionāta kopvērtējumā Nitišs atkrita uz otro pozīciju, kamēr līderpozīcijā nonāca norvēģis Peters Solbergs, kurš šajā posmā izcīnīja ceturto vietu.

"Ne tas sliktākais rezultāts, vai neveiksmīgākā sacīkste, bet bagāta pieredze," pēc finiša atzina Reinis. "Nedrīkstam padoties, ir jāiet tālāk, jo sezona ir tikai pusē."

Pārsisto riteņu 'gonka' Kanādā


Foto: QNIGAN.COM

Pirmais jaunā pasaules čempionāta "ārzemju" posms - Kanādā. Trase jauna un nezināma visiem pilotiem, un to Reinis prata izmantot savā labā, izcīnot ceturto vietu.

Pēc četriem kvalifikācijas braucieniem Nitišs daudzo neveiksmju un triju pārsistu riteņu dēļ bija palicis uzreiz aiz pusfināla, tomēr latvieša pārstāvētā komanda "Olsbergs MSE" upurēja vienības trešā pilota Joni Vīmana kvalifikācijas rezultātu, lai latvietis varētu startēt pusfinālā un krāt kopvērtējuma punktus.

"Lai gan sacensību pusfinālam nekvalificējos, man bija iespēja startēt pusfinālā un finālā, kura finišā man pietrūka tikai pussekunde līdz pjedestālam. Apzinos, ka ceturtā vieta šādās sacensībās ir izcils rezultāts, tomēr es vēlos būt starp ātrākajiem un atkal kāpt uz goda pjedestāla," pēc sacensībām uzsvēra Nitišs.

Pjedestāls Eiropas rallijkrosa 'sirdī'


Foto: QNIGAN.COM

Francijas posms tiek izskatīts par vienu no labākajām rallijkrosa sacīkstēm pasaulē, gan trases, gan fantastiskās atmosfēras dēļ - uz šīm sacensībām katru gadu sanāk vairāki desmiti tūkstošu skatītāju.

Nitišs finālā startēja no otrās rindas, un pēc pirmajiem līkumiem izvirzījās otrajā vietā. Priekšā bija tikai Solbergs. Arī šoreiz latvietim pieredzējušo norvēģi apsteigt neizdevās, un finišs sasniegts otrajā vietā. Solbergam šī bija trešā uzvara šajā sezonā.

"Likās, esmu nedaudz ātrāks par Solbergu, bet viņam ir lielāka pieredze. Esmu zaudējis tikai pasaules rallija čempionam, tāpēc nav jābēdājas," pēc sacensībām sacīja Nitišs. "Komandas stratēģija bija laba, mēs visi labi pastrādājām. Esmu lepns par komandu, par savu ģimeni un par sevi."

Pasaules čempionāta kopvērtējumā Solbergs sāka atrauties, bet Nitišs pēc veiksmīgā Francijas posma saglabāja otro vietu.

Vācijā - pat bez pusfināla


Foto: QNIGAN.COM

Neveiksmīgs Reinim Nitišam izvērtās devītais pasaules čempionāta posms Vācijā, kurā neizdevās iekļūt par pusfinālā, taču šo vājo rezultātu diktēja vairāk tehniskas problēmas nekā Reiņa darbības trasē.

"Šī bija grūta nedēļas nogale, kurā pats pieņēmu nepareizus lēmumus trasē. Arī automašīnas turbīna šodien pievīla un nestrādāja uz pilnu jaudu. Tomēr, Vācijā pierādījām – ja visu izdarām perfekti, tad spējam būt ļoti ātri," optimismu nezaudēja Reinis, kurš pēc Vācijas posma pasaules čempionāta kopvērtējumā noslīdēja uz trešo vietu.

Itālija ļauj saglabāt cerības


Jo tuvāk sezonas noslēgums, jo aizraujošākas sacīkstes trasē - tas tieši attiecināms uz Itālijas posmu, kurā Peters Solbergs nodrošināja sev pasaules čempiona titulu.

Nitišs pusfinālu uzsāka no pēdējās starta rindas, bet viņam izdevās veiksmīgs starts, pēc kura Reinis spēja pakāpties vienu pozīciju augstāk. Tomēr pēc "Joker" apļa Nitišs vienu pozīciju atkal zaudēja. Brauciena turpinājumā Nitišs piedzīvoja nelielu sadursmi ar Heningu Solbergu, pēc kuras norvēģi apsteidza un pakāpās uz ceturto pozīciju, kurā arī finišēja, neiekļūstot finālbraucienā.

Pēc sacensību tiesneši pārskatīja pusfināla videoierakstu un konstatēja, ka Nitišs, izraisot sadursmi ar Heningu Solbergu, guvis negodīgu priekšrocību. Tiesneši pieņēma lēmumu mainīt pozīcijas, kurās finišēja braucēji, tā norvēģim pusfinālā tika piešķirta ceturtā vieta, bet Nitišam – piektā.

"Šī bija ļoti grūta nedēļas nogalē, kurā labi rezultāti mijās ar kļūdām un neveiksmēm. Prieks, ka atkal spēju iekļūt pusfinālā, tomēr tuvāk esošie konkurenti kopvērtējumā izcīnīja vairāk punktus nekā es, un mana pozīcija kopvērtējuma tabulā pēc Itālijas posma ir kļuvusi nedaudz sliktāka," atzina Reinis.

Cīņa ar čempionu Turcijā


Foto: QNIGAN.COM

Turcijas posma pusfinālā Nitišam par vietu finālā nācās cīnīties ar jaunizcepto pasaules čempionu Peteru Solbergu. Latvietis piektajā aplī uz brīdi tika garām norvēģim, taču Solbergs prata pozīciju atgūt un sasniegt finišu trešajā vietā. Nitišs palika uzreiz aiz strīpas uz finālu, taču savu trešo vietu pasaules čempionātā paturēja, kas visiem Latvijas autosporta līdzjutējiem ļāva cerīgi skatīties uz pēdējo posmu Argentīnā.

"Šajā brīvdienās daudz ko iemācījāmies, un ar katru braucienu man gāja arvien labāk un ātrāk, taču nebija neviens "hīts", kurā es būtu braucis "tīri", lai nebūtu "jāpiesedzas" no konkurentiem," saka Nitišs. "Pēdējais brauciens bija visinteresantākais, jo tajā cīnījos ar Peteru Solbergu, un varu sevi paslavēt par to, ka apdzinu pasaules čempionu! Tādus manevrus es bieži nedaru. Redzēju, kur viņš kļūdījās, "ielecu" līkuma iekšmalā, izspiedu viņu ārmalā, atstrādnē, un turpināju braukt. Pēc kartinga "skolas" izdarīju visu, ko vajadzēja, bet Peters bija izvēlējies braukt pa plašu trajektoriju, jau nākamā līkuma ieejā bija ieguvis lielāku paātrinājumu, un tika man garām. Nākamreiz zināšu, ko darīt citādi. No tādām kļūdām jāmācās, jāanalizē tās. Jāturpina cīnīties!"

Reinis Nitišs - pasaules čempionāta bronzas medaļnieks!


Foto: QNIGAN.COM

Pēdējais posms Argentīnā bija svarīgākās sacīkstes šosezon, jo tieši tur izšķīrās - būs Latvijai un Reinim Nitišam pasaules čempionāta medaļa vai paliksim soli no sezonas pjedestāla.

Argentīnas pavasaris "World RX" dalībnieku sagaidīja ar mainīgiem laika apstākļiem, lietu un sauli, un tas viss iespaidoja sacensību iznākumu. Reinim "Supercar" klases ieskaitē Senluisas trasē bija 17 konkurentu, un jēkabpilietis bija gatavs cīnīties līdz galam. "Pēdējā posmā tehniku neviens netaupīs!" pirms sacensībām atzina Reinis.

Sacensību sākums bija daudzsološs - otrā vieta pēc divām kvalifikācijas kārtām, otrais Reinis bija arī pēc četrām kvalifikācijas kārtām un pārliecinoši iekļuva pusfinālā, kurā svinēja skaistu uzvaru.

Finālbraucienu Nitišs uzsāka no otrās starta vietas. Pēc starta Nitišs saglabāja otro pozīciju un brauca uzreiz aiz līdera, "World RX" čempiona Petera Solberga. Lai gan Nitišs nespēja apdraudēt Solberga pozīciju, arī tuvākie sekotāji nespēja uzrādīt atbilstošu ātrumu, lai apsteigtu Latvijas sportistu un Argentīnas posma finālbrauciena finišu Reinis Nitišs sasniedza otrais. Tādējādi viņš ieguva pietiekamu punktu skaitu, lai gada kopvērtējumā ierindotos trešajā vietā un pārrakstītu Latvijas autosporta vēsturi.

"No visas sirds vēlos pateikt paldies manai ģimenei, faniem, atbalstītājiem un ikvienam, kas ticēja un bija ar mani visas šīs sezonas laikā – paldies par Jūsu līdzi jušanu, labajām domām un vēlējumiem – es jutu šo atbalstu, tas deva man ticību maniem spēkiem, kad sezonas laikā rezultāti nebija iepriecinoši, bet reizēs, kad stāvēju uz goda pjedestālu, sajust, cik mazā Latvija tomēr ir liela!" laimīgs par sasniegto bija Reinis Nitišs.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!